Page 40 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 40
38 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Jacy jesteśmy”. Dzieci przechadzają się po sali, reagując na komendy. N. mówi np.: Teraz jesteśmy radośni (pod-
skakujemy do góry, uśmiechamy się). A teraz jesteśmy bardzo smutni (chodzimy wolniej z opuszczoną głową). Coś bardzo
nas rozzłościło (marszczymy brwi i maszerujemy z założonymi rękami).
x Zabawa umuzykalniająca „Raz, dwa, trzy – zagrasz ty”. Dzieci siadają w kole. N. wystukuje prosty rytm na tamburynie,
po czym przekazuje instrument dziecku siedzącemu obok. Zadaniem każdego dziecka jest zagranie usłyszanego rytmu.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Nauka sznurowania butów (KA, k. 3). Każde dziecko otrzymuje od N. 2 sznurówki. Przed rozpoczęciem przewlekania
ich przez dziurki szablonu N. recytuje wiersz Jak zawiązać sznurowadła? autorstwa Moniki Niewielskiej. Dzieci starają
się zapamiętać kolejne czynności, powtarzają fragmenty wiersza i ćwiczą sznurowanie butów.
Jak zawiązać sznurowadła?
Sznurowadła biorę w dłonie, Teraz je zaciskam mocno . Potem uszy te krzyżuję,
sprawdzam, czy są naprężone . Jednym końcem robię oczko, przeplatam i przytrzymuję .
Najpierw sprytnie je krzyżuję, drugim końcem robię drugie Lekko ciągnę uszka oba
potem mocno zawiązuję . – mam królika uszy długie! i kokardka już gotowa .
Monika Niewielska
x Zabawa integrująca „Jestem wesoły, gdy…”. N. pokazuje kartonik przedstawiający uśmiechniętą buzię. Zwraca się do
dzieci: Powiedzcie, w jakich sytuacjach najczęściej się uśmiechamy? Dzieci podają propozycje, np.: Kiedy bawię się z moim
przyjacielem. Kiedy jem ulubione danie. N. trzyma w ręku maskotkę, mówiąc: Jestem wesoła, gdy za oknem świeci słońce.
A ty? Podaje pluszaka osobie siedzącej obok. Wybrany przedszkolak odpowiada na pytanie i podaje zabawkę dalej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiewiórki do dziupli”. N. rozstawia w sali plastikowe obręcze (lub szarfy).
Następnie wystukuje rytm na tamburynie. W tym czasie dzieci biegają po sali, podskakując. Na komendę: Wiewiórki
do dziupli każdy stara się znaleźć wolną obręcz. Po następnej kolejce znika jedna obręcz. Wygrywa ta osoba, która jako
pierwsza wskoczy do „dziupli”. Zabawę powtarzamy kilka razy.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 14–15) – nazywanie uczuć i emocji.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kolory i uczucia.
Cele:
oprawa samopoczucia dzieci
p
r
ozwijanie koncentracji uwagi
t
warzanie okazji do wyrażania emocji za pomocą sztuki
s
obudzenie twórczej ekspresji ruchowej i plastycznej.
p
Pomoce: kartki papieru, farby, miseczki, obrazki przedstawiające wesołą i smutną postać, CD.
Przebieg zajęć:
1. N. układa przed dziećmi miseczki z farbami w podstawowych kolorach: niebieskim, czerwonym, brązowym, żółtym,
białym i zielonym. Zapowiada malowanie palcami. Dzieci unoszą ręce i wspólnie liczą do 10.
2. Wskazywanie prawej i lewej strony. N. prosi dzieci o podniesienie prawej ręki i nazwanie kolorów znajdujących się
po ich prawej stronie, a następnie podniesienie lewej i nazwanie kolejnych kolorów.
3. N. pokazuje dwa obrazki. Jeden z nich przedstawia zasmuconą postać, a drugi – wesołą. Prosi o przyporządko wanie
kolorów farb do emocji, jakie mogą one reprezentować, np.: żółty – radość, czerwony – złość, zielony – spokój.
4. Wysłuchanie nagrania Kontrasty (CD). Dzieci zamykają oczy i zgodnie z tempem muzyki kreślą różne wzory
na kartkach. (Wykonują szybkie ruchy, kiedy muzyka jest głośna i skoczna; rysują wolniej, kiedy muzyka jest cicha
i nastrojowa).