Page 37 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 37
TYDZIEŃ 2 • Ja i ty to my • 35
4. Określanie charakteru muzyki. N. pyta, czy dzieci potrafią określić, jaka jest piosenka – wesoła czy smutna. Odtwarza
wersję instrumentalną piosenki Trampolinek i my (CD). Dzieci poruszają się dowolnie po sali podczas 1. zwrotki i refrenu.
Dzieci określają charakter muzyki. Następnie N. pyta, co można robić w czasie tego utworu. Dzieci podają swoje
propozycje, np.: skakać, maszerować, podskakiwać, klaskać, bawić się. N. podsumowuje wypowiedzi, zwracając uwagę
na te najbardziej pasujące.
5. Realizacja ruchowa piosenki. N. z propozycji dzieci wybiera te, które będzie można wykorzystać w ruchowej realizacji
piosenki o Trampolinku.
Przykładowa propozycja:
1. zwrotka – dzieci tworzą dwa koła (np. koło dziewczynek i koło chłopców) i poruszają się po ich obwodach, rytmicznie
maszerując i śpiewając;
1. refren – dzieci zatrzymują się, przodem do środka koła; na słowach: hej hop! wykonują skok w miejscu obunóż,
na słowach: Uda nam się skok klaszczą rytmicznie 5 razy (zgodnie ze słowami piosenki);
Przygrywka – dzieci dobierają się w pary i czekają na początek 2. zwrotki;
2. zwrotka – dzieci podskokami poruszają się w dwuosobowych kółeczkach;
2. refren – jw.; na słowach: ma pomysłów sto klepią się rytmicznie 5 razy w uda;
Przygrywka – dzieci wiążą duże koło, podając sobie ręce, i czekają na początek kolejnej zwrotki;
3. zwrotka – dzieci poruszają się w związanym kole cwałem bocznym;
3. refren – jw.; na słowach: Z nim przez cały rok! tupią rytmicznie 5 razy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa badawcza „Wykopaliska”. Używając foremek i narzędzi znajdujących się w piaskownicy, dzieci wykopują dołki
w poszukiwaniu skarbów.
Uwaga: N. przed zajęciami ukrywa tam np. kolorowe kamyczki.
x Zabawa ruchowa „Czerwony do Oli”. N. zaprasza dzieci do siebie i mówi: W moich rękach znajduje się piłka, która
wysyła do was kolorowe uśmiechy. Zaraz podrzucę ją, wymawiając imię i nazwę koloru. Wywołana osoba, która złapie
piłkę, podaje inny kolor oraz imię koleżanki lub kolegi i wyrzuca piłkę do góry. N. podrzuca piłkę na bezpieczną wysokość,
mówiąc np.: Czerwony do Oli!
x Zabawa matematyczna „Ile stóp ma piaskownica?”. Chętne dzieci odmierzają stopami obiekty znajdujące się w przed-
szkolnym ogrodzie.
N. prosi dzieci, aby przyniosły na następny dzień swoje zdjęcie z wakacji.
Czwartek temat: A jak alfabet.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Lisek”. Zabawa badawcza „Jaki to kształt?” – rozpoznawanie
za pomocą dotyku. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – doskonalenie sprawności grafomoto-
rycznej. Zabawa ruchowa „Misie śpią, misie biegają” – kształtowanie szybkości reakcji na komendę. Wykonanie ćwiczeń
w KP1 – rozwijanie sprawności grafomotorycznej i spostrzegawczości wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 5, 7; IV 2, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – A jak aparat Trampolinka. Zapoznanie
z obrazem graficznym litery A. Poznanie pojęcia alfabet. Zabawa ruchowa „Spacerem po linie”. Zabawa „Literka z patycz-
ków” – układanie litery A. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Gdzie słyszymy na początku a?”. Ćwiczenie artykula-
cyjne „Mówimy Aaa…”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – utrwalenie obrazu graficznego litery A, kształtowanie analizy
słuchowej wyrazów. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – wakacyjne zdjęcia w ramkach. Zabawa w parach „Witaj, sąsiedzie”.
Zabawa dydaktyczna „Biegnąca kula” – podawanie słów zaczynających się głoską a. Prezentacja aparatu fotograficznego.
Wykonanie ramki na zdjęcia. Omówienie i wystawa prac.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 2; IV 2, 4, 8, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Burza na morzu”. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18