Page 33 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 33
TYDZIEŃ 2 • Ja i ty to my • 31
Wtorek temat: Moje emocje.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa naśladowcza „Pakujemy się na wakacje”. Opowieść ruchowa „Drzewa
na wietrze”. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa matematyczna „Ile kredek?” – przeliczanie elementów. Zabawa
pantomimiczna „Jakie mamy minki?” – pokazywanie różnych nastrojów. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rozwijanie
myślenia przyczynowo-skutkowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; IV 1, 5, 9, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – to, co dzisiaj czuję. Powitanie rymowanką. „Jakie mamy dzisiaj nastroje?” –
wypowiadanie się na określony temat. Rozpoznawanie różnych emocji. Zabawa integrująca „Smutno mi, gdy…”. Zabawa
ruchowa „Czary-mary” – przedstawianie emocji za pomocą mimiki. Praca plastyczna „Jak się dzisiaj czuję?”. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; II 1, 2, 4, 7, 9; III 5; IV 1, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Kto pierwszy”. Zabawa w piaskownicy „Najsmaczniejsze ciasto w świecie”. Zabawa
z bańkami mydlanymi.
obszary z podstawy programowej: I 2, 6, 9; III 5; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa naśladowcza „Pakujemy się na wakacje”. N. wymawia kolejno czynności związane z przygotowywaniem się do
wyjazdu na wakacje. Wykonuje określone ruchy. Zadaniem dzieci jest ich naśladowanie. N. mówi np.: Otwieramy dużą
walizkę – dzieci pochylają się i prawą ręką przeciągają od prawej do lewej strony, naśladując rozsuwanie suwaka; Paku-
jemy ubrania – kierują ręce z jednej strony na drugą.
x Opowieść ruchowa „Drzewa na wietrze”. Dzieci ustawiają się w rozsypce. Każde z nich zamienia się w drzewo. Zacho-
wują się zgodnie z instrukcją N.: Jest piękna pogoda, powiewa lekki wietrzyk (unoszą ręce wysoko, poruszają delikatnie
i powoli palcami). Świeci słońce (rysują dłońmi koło), na niebie pojawiają się obłoczki (palcem prawej ręki rysują
w powietrzu chmury). Nagle wiatr staje się coraz mocniejszy (poruszają rękami od prawej do lewej strony i odwrotnie),
zaczyna padać deszcz (opuszkami palców dzieci dotykają swojego ciała). Po deszczu na niebie pojawia się tęcza (jednym
palcem rysują półkole).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa matematyczna „Ile kredek” – przeliczanie w zakresie od 1 do 10. N. rozkłada przed dziećmi kredki. Prosi chętną
osobę, aby podeszła i policzyła, ile kredek znajduje się przed nią. Następnie dokłada jedną i pyta: Czy coś się zmieniło?
Ile jest ich teraz? Dziecko odpowiada i ponownie przelicza.
x Zabawa pantomimiczna „Jakie mamy minki?”. N. przynosi do sali lustro. Wybiera jedną osobę i prosi ją o zrobienie wesołej
miny: Jak wygląda twarz uśmiechniętej osoby? Kolejno poleca dzieciom zademonstrowanie innych grymasów twarzy
(osoby smutnej, wystraszonej, złej, nieszczęśliwej).
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 8). Ćwiczenie rozwijające umiejętność wypowiadania się i myślenia przyczynowo-
-skutkowego, nazywanie emocji.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: To, co dzisiaj czuję.
Cele:
r
ozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych
kształtowanie umiejętności wyrażania emocji za pomocą słów i mimiki twarzy
wzbudzanie refleksji nad własnymi uczuciami.
Pomoce: kartki przedstawiające różne nastroje (złość, smutek, radość, przerażenie), różdżka, kartki, kredki.