Page 30 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 30
28 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
3. „Rymowanki-zgadywanki” – rozwiązywanie zagadek słownych.
W niej od samego rana Misie, klocki oraz lale
pani kucharka zabiegana. tu pasują doskonale.
Krząta się, piecze, gotuje, W niej też od samego rana
pyszne posiłki przygotowuje. (kuchnia) czeka pani roześmiana. (sala grupy)
Szczotki, pasty i kubeczki, Co dzień rano mała Krysia
wyglądają nas z półeczki. kładzie tam na półce misia.
Mydło, ręcznik tam znajdziemy, Kurtkę w kwiatki też zdejmuje
jeśli ręce umyć chcemy. (łazienki) i do sali maszeruje. (szatnia)
N. zachęca dzieci do wymyślania zagadek: Spróbujcie sami ułożyć zagadkę o miejscu w przedszkolu lub o zabawce, która
znajduje się w sali. Nie musi się ona rymować. Wystarczy, że opiszecie, np.: Gdy jest ciepło, to wychodzimy i gramy tam
w piłkę (boisko, ogród przedszkolny).
4. Spacer po przedszkolu – prezentacja przedszkolnych pomieszczeń. Dzieci ustawiają się parami. N. oprowadza je kolejno po
miejscach w przedszkolu. W każdym pomieszczeniu zatrzymują się na chwilę i omawiają sprzęty, jakie się w nim znajdują.
5. Zabawa rytmiczna „Jaki kolor?”. N. śpiewa na wybraną przez siebie melodię: Powiesz ty, powiem ja, jaki kolor … ma?
(w miejsce kropek wstawiamy wybrane słowo). Dzieci nazywają kolor wskazanego przedmiotu znajdującego się w sali.
Wyklaskują rytmicznie słowo z podziałem na sylaby.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa bieżna „Slalom”. N. rozstawia na podłożu patyki. Dzieci ustawiają się w rzędzie i kolejno przebiegają slalomem
między przeszkodami.
x Zabawa ruchowa „Toczące się piłki”. N. dzieli grupę na dwa zespoły, które ustawiają się po przeciwnych stronach. Każda
osoba otrzymuje piłkę. Na sygnał N. dzieci przetaczają piłkę z jednej strony na drugą.
TYDZIEŃ 2 Ja i ty to my
Poniedziałek temat: Ja i moi przyjaciele.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Uśmiechnięta Ola” – powitanie i wyrażanie nastroju. Zabawa
społeczna „Tacy sami”. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa ruchowa równoważna „Spacerem po linie”. Zabawa orienta-
cyjno-porządkowa „Na swoje miejsce”. Zabawa integrująca z chustą animacyjną „Gram w kolory”.
obszary z podstawy programowej: I 1, 5; III 3, 8; IV 2
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – ja i moi przyjaciele. Wysłuchanie opowiadania Na przyjaciół można liczyć.
Rozmowy na temat: Kim jest przyjaciel? Zabawa „Lubię cię, bo...”. „Przedszkolne zgadywanki” – rozpoznawanie osób z grupy
po opisie słownym. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – oto mój przyjaciel. Powitanie rymowanką. Zabawa integrująca „Lubię cię”
– okazanie pozytywnych uczuć wobec kolegów. Wykonanie postaci przyjaciela z różnych materiałów plastycznych. Omó-
wienie prac. Zorganizowanie wystawy.
obszary z podstawy programowej: II 2, 9; III 2, 8; IV 2, 7, 8, 11
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie kolorową kredą chodnikową. Zabawa rzutna „Kamyczek do koszyka”. Zabawa ruchowa
z mocowaniem „Na drugą stronę”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 7, 5; III 5; IV 8, 18