Page 35 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 35

TYDZIEŃ 2  •  Ja i ty to my  •  33



            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – nasze rady dla Karolinki. Powitanie „Iskierka przyjaźni”. Odczytanie listu
            i omówienie jego treści. „Jak pomóc Karolince?” – podawanie propozycji pomocy w trudnej sytuacji. Zabawa „Poduszka
            życzeń”. Zabawa „Tak czy nie?”. Praca plastyczna „Obrazek dla Karolinki”.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – śpiewaj,
            baw się z Trampolinkiem! Ćwiczenia dykcyjne. Utrwalenie piosenki Trampolinek i my. Ćwiczenia słuchowo-ruchowe
            „Duże koło, małe kółka”. Określanie charakteru muzyki. Realizacja ruchowa piosenki.
              obszary z podstawy programowej: I 9; II 2, 4, 9; III 8; IV 1, 3, 7, 8, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza w piaskownicy „Wykopaliska”. Zabawa ruchowa z piłką „Czerwony do Oli”.
            Zabawa matematyczna „Ile stóp ma piaskownica?” – odmierzanie.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 1, 6; III 1, 5; IV 12, 13, 18, 19



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integrująca „Uśmiechamy się do tych, którzy...”. Dzieci ustawiają się w kole z rękami wzdłuż tułowia. N. mówi:
              Uśmiechamy się do tych, którzy… mają czerwone bluzki/są ubrani w spodnie/mają czarne włosy itp. Dzieci wymieniają
              uśmiechy.
              x Zabawa matematyczna „Małe – duże”. Dzieci siadają w kole na dywanie. N. rozkłada przed nimi papierowe figury geo-
              metryczne dwóch wielkości – małe i duże (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt). Wybiera jedną osobę i mówi np.: Wskaż
              mały i duży trójkąt. Gdzie znajduje się małe, a gdzie – duże koło?
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa matematyczna „Hop do góry!”. Dzieci stoją w szeregu. N. ustawia przed nimi odpowiednią liczbę przedmiotów.
              (Mogą to być zabawki znajdujące się w sali). Głośno liczy zabawki, wskazując palcem kolejno każdą z nich. Prosi
              dzieci, aby podskoczyły tyle razy, ile obiektów widzą przed sobą. Zabawę powtarzamy po zmianie liczby
              przedmiotów.
              x Zabawa ruchowa „Na farmie”. Dzieci naśladują zwierzęta żyjące na farmie zgodnie z poleceniem N.: Teraz zamieniamy
              się w kotki (dzieci chodzą po sali na czworakach, miaucząc). Po kotkach spotykamy cichutkie myszki (biegają na palcach
              i popiskują). Na naszej farmie żyją też kaczki (spacerują po sali z rękami ugiętymi w łokciu, naśladują odgłos
              kwakania) itp.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 9). Dzieci rysują miny Trampolinkowi, pasujące do sytuacji (wysłuchanej
              wypowiedzi bohatera); nazywają emocje, jakie przeżywa Trampolinek.



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu.
            Temat: Nasze rady dla Karolinki.

                 Pomoce: koperta z listem, czerwone i zielone kartoniki, poduszka, kredki, kartki papieru.

            Cele:
              kształtowanie umiejętności wypowiadania się
              doskonalenie umiejętności współpracy z grupą podczas rozwiązywania problemu
              ozwijanie zdolności wyrażania emocji ruchem
              r
              wzbudzanie postawy empatii.

            Przebieg zajęć:
            1.  Powitanie „Iskierka przyjaźni”. Dzieci siadają w  kole i  przekazują sobie iskierkę poprzez delikatne uściśnięcie
              dłoni.
            2.  N. zapowiada: Iskierka wróciła i coś ze sobą przyniosła i wyjmuje kopertę. Prosi jedno dziecko o jej otwarcie i wyjęcie
              zawartości. N. wyjaśnia: List przybył do nas z innego przedszkola. Napisała go dziewczynka o imieniu Karolina. Karolin-
              ka ma pewien problem i nie wie, jak go rozwiązać. Pomożemy jej? Posłuchajcie.
              N. odczytuje list:
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40