Page 36 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 36
34 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Witajcie, Kochani!
Mam na imię Karolina . Od kilku dni chodzę do nowego przedszkola . Codziennie rano dzielnie maszeruję tam z mamą
lub tatą . Wiem, że czekają na mnie koledzy i mnóstwo kolorowych zabawek, a pani powita mnie z uśmiechem . Dużo się
bawimy . Dowiadujemy się też wielu ciekawych rzeczy . Jednak kiedy mama czy tata żegna się ze mną, przytulając na pożegna-
nie, jest mi smutno . Mija dłuższa chwila, zanim na mojej twarzy znów pojawia się uśmiech . Słyszałam, że u was nikt się
nie smuci . Możecie mi pomoc i napisać, co zrobić, żeby smutki uciekły w kąt i więcej się nie pojawiały?
Pozdrawiam
Karolinka
3. N. pyta: Czy możemy pomóc Karolince? Jak myślicie, co możemy jej poradzić? Wyjmuje dużą kartkę i zapisuje propozycje
dzieci, wspólnie tworząc list.
4. Zabawa „Poduszka życzeń”. Na środku sali N. kładzie poduszkę. Wybrane dziecko siada na niej, a pozostałe dzieci sia-
dają wokół. N. mówi np.: Moim życzeniem jest, aby osoba na poduszce pokazała, jak się zachowuje, kiedy jest szczęśliwa.
Po pokazie następuje zamiana z innym dzieckiem z koła.
5. Zabawa „Tak czy nie?” – określanie dobrych i złych zachowań. N. rozdaje każdemu dziecku dwa kartoniki w kolorach
czerwonym i zielonym. Zadaniem dzieci jest uniesienie kartonika zielonego po zdaniu, które ich dotyczy, i czerwonego,
kiedy usłyszą wypowiedź, która do nich nie pasuje.
Kiedy jest mi wesoło, skaczę dookoła.
Gdy jest mi smutno, siadam w kącie.
Tupię nogą, gdy ktoś mnie zdenerwuje.
Jest mi przykro, kiedy kończy się moja ulubiona bajka.
N. zwraca uwagę na to, że te same zachowania mogą wywoływać u dzieci zupełnie różne uczucia, np.: nie każdemu
jest smutno, kiedy kończy się bajka; kiedy jest nam wesoło, jedni się uśmiechają, drudzy tańczą, a jeszcze inni
klaszczą.
6. Praca plastyczna „Obrazek dla Karolinki”. Aby rozweselić dziewczynkę, od której przyszedł list, każde dziecko siada
przy stoliku i rysuje obrazek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Śpiewaj, baw się z Trampolinkiem!
Cele:
ozwijanie aparatu głosowego
r
kształtowanie prawidłowej wymowy głosek
u
wrażliwianie na charakter słuchanej muzyki
r
ozwijanie wyobraźni słuchowej
u
trwalenie poznanej piosenki
doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.
Pomoce: Trampolinek, tamburyn, CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie Trampolinka – ćwiczenia dykcyjne. Wszystkie dzieci powtarzają za N. głośno i wyraźnie: szszsz…, brzrzrz…,
sss…, bzzz… Wskazana osoba ucisza kolegów, wymawiając: ciii… Gdy w sali będzie cicho, N. proponuje przywitanie
Trampolinka piosenką.
2. Utrwalenie piosenki Trampolinek i my (CD). N. oznajmia, że Trampolinek bardzo się ucieszy, kiedy dzieci będą potrafi-
ły zaśpiewać bez pomyłek całą piosenkę. (Nauka 2. i 3. zwrotki lub utrwalenie całości).
3. Ćwiczenia słuchowo-ruchowe „Duże koło, małe kółka”. N. gra na tamburynie różne rytmy, a dzieci po ich rozpoznaniu
tworzą odpowiednie koła (ustawienia przypisane do danego rytmu):
x rytm marsza (ćwierćnuty) – dzieci wiążą dwa koła (np. koło chłopców i koło dziewczynek) i maszerują zgodnie z gra-
nym przez N. rytmem
x rytm podskoków – dzieci dobierają się w pary i kręcą się, podskakując w utworzonych dwuosobowych
kółeczkach
x rytm do biegu (ósemki) – dzieci tworzą duże koło i małymi kroczkami, na palcach poruszają się lekkim biegiem
po obwodzie koła.
Każdy z rytmów powtarzamy co najmniej dwa razy.