Page 38 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 38
36 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Lisek”. Dzieci siadają w kole. Jedna osoba (lisek) spaceruje z chusteczką na zewnątrz koła, mówiąc rymo wankę:
Chodzi lisek koło drogi,
cichuteńko stawia nogi.
Chodzi, chodzi, myśli sobie:
„Chustkę tobie dam lub tobie”.
Komu lisek chustkę da,
liskiem stanie się raz-dwa.
Lisek zostawia chustkę za plecami jednego z kolegów i zamienia się z nim rolami.
x Zabawa badawcza „Jaki to kształt?”. Dzieci siadają w kole. N. stawia na środku pudełko z klockami w różnym kształcie
(np. koło, kwadrat, serce, gwiazda). Następnie zakrywa je kawałkiem materiału. Chętne dziecko wkłada rękę do pudełka,
losuje jeden z klocków i próbuje odgadnąć kształt. Gdy go nazwie, wyciąga klocek – wszyscy sprawdzają, czy kolega miał rację.
x Ćwiczenie poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 12) – doskonalenie sprawności grafomotorycznej. Dzieci rysują pajacyka
po śladzie.
x Zabawa ruchowa „Misie śpią, misie biegają”. Dzieci ustawiają się w rozsypce. Odpowiednio reagują na komunikaty.
Misie śpią – układają się w pozycji żółwia. Misie biegają – biegają w podskokach w dowolnych kierunkach.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2 i ćw. 3, s. 13). Dzieci rysują szlaczki po śladzie. Następnie łączą w pary takie same
latawce.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: A jak aparat Trampolinka.
Cele:
zapoznanie z literą A
kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
ć
wiczenie słuchu fonematycznego
sprawnianie motoryki małej.
u
Pomoce: makieta przedstawiająca literę A, koperta z wyciętymi literami alfabetu, lina, patyczki, koszyk z przed-
miotami, kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. wita dzieci, śpiewając na dowolną melodię: Na dywanie siadamy, duże koło wyszywamy.
Dzieci siadają w kole, przyjmując odpowiednią pozycję.
2. N. ustawia na środku makietę przedstawiającą dużą literę A. Recytuje wierszyk.
A kto siedzi na dywanie? – To literka na nas zerka.
Zwykle bardzo zabiegana i na nogach już od rana.
Ala, Antek i Agnieszka –
w tych imionach ona mieszka.
Teraz sobie odpoczywa. . .
A jak ona się nazywa?
Dzieci podają propozycje.
Uwaga: Jeżeli dzieci wykazują zainteresowanie literami, N. pokazuje również małą literę a.
3. „A jak alfabet” – poznanie pojęcia alfabet. Na podłodze znajduje się koperta. Wskazane dziecko otwiera ją i wysypuje
zawartość – litery. N. układa kilka i wyjaśnia, że wszystkie litery ułożone w odpowiedniej kolejności tworzą alfabet.
4. Zabawa ruchowa „Spacerem po linie”. N. układa linę na kształt litery A. Zadaniem dzieci jest dokładne przejście po niej
noga za nogą. N. asekuruje dzieci.