Page 34 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 34

32  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          Przebieg zajęć:
          1.  Powitanie rymowanką. Dzieci siadają na dywanie i chwytają się za ręce. N. recytuje wierszyk. Po wysłuchaniu dzieci
            opuszczają ręce i przesyłają sobie buziaki.

            Jest Oliwka, przyszedł Krzyś. Siedzą uśmiechnięci dziś.
            A Kacperek oraz Ola smutni przyszli do przedszkola.
            Kto wesoły jest? Kto płakał?
            Kto z radości dzisiaj skakał?
            Wszystkich wkoło pozdrawiamy
            i całuski posyłamy.

          2.  „Jakie mamy dzisiaj nastroje?” – N. mówi: Dzisiaj rano wstałam radosna. Czy są tutaj przedszkolaki, które też miały miły
            poranek? (dzieci odpowiadają). A czy komuś przydarzyło się coś nie do końca miłego? (Dzieci podnoszą rękę, a chętne
            opowiadają swoje poranne historie).
          3.  N. przygotowuje cztery kartki, na których narysowane są twarze. Każda pokazuje inne emocje (smutek, radość, złość,
            strach). Podnosi kartki w odpowiedniej kolejności, pytając: Co chce nam powiedzieć radosna buzia? Chętne dziecko
            odpowiada, np.: Chce nam powiedzieć, że ma dzisiaj dobry dzień. N. pyta kolejno: Co może nam powiedzieć przestraszona
            buzia? (np.: Że boi się ciemności). Co chce przekazać rozzłoszczona twarz? (np.: Że zniszczyła się jej ulubiona zabawka)
            itd. Dzieci podają swoje pomysły.
          4.  Zabawa integrująca „Smutno mi, gdy...”. N. mówi: Moi kochani, widzę, że wszyscy macie dzisiaj uśmiechnięte buzie. Nie-
            stety na pewno nie zawsze tak jest. Każdy z nas miewa czasem gorszy dzień. Proszę, abyście opowiedziały, kiedy jest wam
            smutno. N. robi smutną minę i mówi: Smutno mi, gdy widzę, że inni sobie dokuczają. A Tobie, Olu? – zwraca się do osoby
            siedzącej obok. Po zakończeniu rundki N. podkreśla, że skoro już wszyscy wiedzą, co zasmuca każdego z nas, musimy
            starać się, aby być dla siebie miłym i nie przysparzać innym trosk.
          5.  Zabawa ruchowa „Czary-mary”. N. zamienia się w magika. Wyjmuje różdżkę i wypowiada zaklęcia: Czary-mary, hopsa sa,
            niech wszystkie dzieci będą uśmiechnięte (smutne/rozzłoszczone/przestraszone itd.) jak ja.
            Dzieci obserwują mimikę N. Starają się wyrazić emocje za pomocą wyrazu twarzy i gestykulacji.
          6.  Praca plastyczna „Jak się dzisiaj czuję?”. Dzieci siadają przy stolikach, na których znajdują się kartki i kredki. Starają się
            narysować swoją twarz przedstawiającą nastrój, jaki dzisiaj u nich dominuje.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa „Kto pierwszy”. Chętne dzieci ustawiają się w szeregu na wyznaczonej linii. N. wskazuje np. na ścianę
            budynku przedszkola, mówiąc: Kto pierwszy dotknie ściany i wróci na miejsce? Dzieci na sygnał: Start wykonują zadanie.
            Następnie N. staje w odpowiedniej odległości od dzieci i pyta: Kto pierwszy podbiegnie do mnie i podskoczy dwa razy
            do góry? itp.
             x Zabawy w piaskownicy „Najsmaczniejsze ciasto w świecie” – formowanie, zabawy piaskiem i wodą.
             x Zabawa z bańkami mydlanymi. N. wydmuchuje bańki mydlane jak najwyżej. Dzieci próbują je złapać, klaszcząc
            w dłonie.




          Środa    temat:  Zgodnie bawimy się z innymi.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Uśmiechamy się do tych, którzy...” – powitanie. Zabawa ma-
          tematyczna „Małe – duże” – określanie wielkości figur geometrycznych. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa matema-
          tyczna „Hop do góry!” – przeliczanie elementów. Zabawa ruchowa „Na farmie” – naśladowanie zwierząt. Wykonanie ćwi-
          czenia w KP1 – rysowanie min, nazywanie emocji.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 4; III 8; IV 1, 2, 8, 9, 13, 15
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39