Page 34 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 34
32 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Przebieg zajęć:
1. Powitanie rymowanką. Dzieci siadają na dywanie i chwytają się za ręce. N. recytuje wierszyk. Po wysłuchaniu dzieci
opuszczają ręce i przesyłają sobie buziaki.
Jest Oliwka, przyszedł Krzyś. Siedzą uśmiechnięci dziś.
A Kacperek oraz Ola smutni przyszli do przedszkola.
Kto wesoły jest? Kto płakał?
Kto z radości dzisiaj skakał?
Wszystkich wkoło pozdrawiamy
i całuski posyłamy.
2. „Jakie mamy dzisiaj nastroje?” – N. mówi: Dzisiaj rano wstałam radosna. Czy są tutaj przedszkolaki, które też miały miły
poranek? (dzieci odpowiadają). A czy komuś przydarzyło się coś nie do końca miłego? (Dzieci podnoszą rękę, a chętne
opowiadają swoje poranne historie).
3. N. przygotowuje cztery kartki, na których narysowane są twarze. Każda pokazuje inne emocje (smutek, radość, złość,
strach). Podnosi kartki w odpowiedniej kolejności, pytając: Co chce nam powiedzieć radosna buzia? Chętne dziecko
odpowiada, np.: Chce nam powiedzieć, że ma dzisiaj dobry dzień. N. pyta kolejno: Co może nam powiedzieć przestraszona
buzia? (np.: Że boi się ciemności). Co chce przekazać rozzłoszczona twarz? (np.: Że zniszczyła się jej ulubiona zabawka)
itd. Dzieci podają swoje pomysły.
4. Zabawa integrująca „Smutno mi, gdy...”. N. mówi: Moi kochani, widzę, że wszyscy macie dzisiaj uśmiechnięte buzie. Nie-
stety na pewno nie zawsze tak jest. Każdy z nas miewa czasem gorszy dzień. Proszę, abyście opowiedziały, kiedy jest wam
smutno. N. robi smutną minę i mówi: Smutno mi, gdy widzę, że inni sobie dokuczają. A Tobie, Olu? – zwraca się do osoby
siedzącej obok. Po zakończeniu rundki N. podkreśla, że skoro już wszyscy wiedzą, co zasmuca każdego z nas, musimy
starać się, aby być dla siebie miłym i nie przysparzać innym trosk.
5. Zabawa ruchowa „Czary-mary”. N. zamienia się w magika. Wyjmuje różdżkę i wypowiada zaklęcia: Czary-mary, hopsa sa,
niech wszystkie dzieci będą uśmiechnięte (smutne/rozzłoszczone/przestraszone itd.) jak ja.
Dzieci obserwują mimikę N. Starają się wyrazić emocje za pomocą wyrazu twarzy i gestykulacji.
6. Praca plastyczna „Jak się dzisiaj czuję?”. Dzieci siadają przy stolikach, na których znajdują się kartki i kredki. Starają się
narysować swoją twarz przedstawiającą nastrój, jaki dzisiaj u nich dominuje.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Kto pierwszy”. Chętne dzieci ustawiają się w szeregu na wyznaczonej linii. N. wskazuje np. na ścianę
budynku przedszkola, mówiąc: Kto pierwszy dotknie ściany i wróci na miejsce? Dzieci na sygnał: Start wykonują zadanie.
Następnie N. staje w odpowiedniej odległości od dzieci i pyta: Kto pierwszy podbiegnie do mnie i podskoczy dwa razy
do góry? itp.
x Zabawy w piaskownicy „Najsmaczniejsze ciasto w świecie” – formowanie, zabawy piaskiem i wodą.
x Zabawa z bańkami mydlanymi. N. wydmuchuje bańki mydlane jak najwyżej. Dzieci próbują je złapać, klaszcząc
w dłonie.
Środa temat: Zgodnie bawimy się z innymi.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Uśmiechamy się do tych, którzy...” – powitanie. Zabawa ma-
tematyczna „Małe – duże” – określanie wielkości figur geometrycznych. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa matema-
tyczna „Hop do góry!” – przeliczanie elementów. Zabawa ruchowa „Na farmie” – naśladowanie zwierząt. Wykonanie ćwi-
czenia w KP1 – rysowanie min, nazywanie emocji.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 4; III 8; IV 1, 2, 8, 9, 13, 15