Page 29 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 29
TYDZIEŃ 1 • Moje przedszkole • 27
Piątek temat: Spacer po przedszkolu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Zabawkowy pociąg”. Zabawa ruchowa „Jak najdłużej”. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw I. Zabawa w kole „Raz, dwa, trzy – maszerujesz ty!”. Zabawa plastyczna „Mój ukochany miś”. Zabawa
ruchowa „Bocian i żaba”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 4; III 5; IV 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – przedszkolne pomieszczenia. Omówienie pomieszczeń znajdujących się
w przedszkolu. Rozwiązywanie zagadek. Spacer po przedszkolu. Wyklaskiwanie słów – dzielenie na sylaby. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 2, 8; IV 2, 5, 9, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ruchowe: „Slalom”, „Toczące się piłki”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Zabawkowy pociąg”. Dzieci siadają na dywanie w rzędzie – jedno za drugim. N. znajduje się na począt-
ku. Szepcze na ucho dziecku, które siedzi jako pierwsze, nazwę zabawki. Dzieci kolejno przekazują sobie tę nazwę, aż do
ostatniego uczestnika zabawy. Ostatnia osoba wypowiada głośno słowo.
x Zabawa ruchowa „Jak najdłużej”. Dzieci kładą sobie woreczek na głowie. Spacerują po sali, uważając, żeby woreczek nie spadł.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w kole „Raz, dwa, trzy – maszerujesz ty!”. Dzieci maszerują w koło, powtarzając rytmicznie: Raz, dwa, trzy –
maszerujesz ty. Gdy N. klaśnie w dłonie, dzieci zmieniają kierunek marszu.
x Zabawa plastyczna „Mój ukochany miś” – rysowanie kredkami ulubionej maskotki; ćwiczenie ruchów ręki.
x Zabawa ruchowa „Bocian i żaba”. Jedno z dzieci jest bocianem. Pozostali uczestnicy skaczą po sali, naśladując żaby.
Na hasło Bocian! dzieci-żaby zastygają w bezruchu, a bocian chodzi i sprawdza, czy nikt się nie rusza. Gdy odejdzie,
żabki znów mogą swobodnie skakać.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Przedszkolne pomieszczenia.
Cele:
trwalenie wiedzy na temat pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu
u
r
ozwijanie logicznego myślenia
kształtowanie analizy sylabowej.
Pomoce: plansze z pomieszczeniami.
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja ilustracji przedstawiającej wnętrze przedszkola lub pojedynczych pomieszczeń znajdujących się w przed-
szkolu. N. wskazuje i wspólnie z dziećmi nazywa poszczególne miejsca (sala dydaktyczna / sala grupy, kuchnia, łazienka,
szatnia).
2. Zabawa „Jakie to pomieszczenia?”. N. mówi o miejscach w przedszkolu, nie podając ich nazw. Dziecko, które wie, o jakim
miejscu jest mowa, podnosi rękę i udziela odpowiedzi.
W tym pomieszczeniu pani kucharka gotuje obiady.
Można tam umyć ręce.
Zostawiamy tam kurtki i czapki, zanim wejdziemy do sali.
Wspólnie się tam bawimy i wesoło spędzamy czas.