Page 24 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 24
22 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
w gnieździe . Kiedy podeszli do drzwi wejściowych, na wycieraczce zobaczyli jakąś czarną kulę . Zajączek aż pyszczek
otworzył ze zdumienia .
– To przecież moja piłka, tylko strasznie obłocona!
– Hej hop! – ucieszył się Trampolinek, a Tygrysek wyjątkowo nie zaryczał, łaa .
Zajączek nie zważając na to, że pobrudzi sobie futerko, przytulił mocno piłkę i pobiegł z nią do sali . Potem dokładnie ją
wyszorował i znów można było podziwiać jej kolorowe kółka .
W tajemnicy mogę wam powiedzieć, że od tamtego dnia Zajączek zawsze dbał o swoje zabawki . A sroka nikomu nic
nie powiedziała, naprawdę .
Urszula Piotrowska
2. Rozmowa na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania: Czym bawił się Zajączek na podwórku? Co robił w tym
czasie Trampolinek? Kiedy Zajączek zorientował się, że zgubił swoją piłkę? Kto pomagał mu ją szukać? Czy łatwo było ją
znaleźć? Z czym wróbelki i chmurki pomyliły piłkę? Jak myślicie, dlaczego? Jak zachowywała się sroka Gadułka podczas
poszukiwań? Co obiecał Zajączek?
3. N. podsumowuje wypowiedzi dzieci, po czym mówi: Zajączek zgubił swoją zabawkę na podwórku, a czy to samo może
zdarzyć się u nas w sali? Co należy robić, aby zapobiec takim sytuacjom? Co to jest nieporządek? Co robimy, żeby w naszym po-
koju było czysto? Dzieci swobodnie się wypowiadają. Następnie N. pokazuje akcesoria związane ze sprzątaniem (np. odku-
rzacz, ściereczki, miotłę, szufelkę). Dzieci wspólnie z N. opisują prezentowane przedmioty i mówią, do czego one służą.
4. Zabawa ruchowa „Robimy porządki”. Dzieci stoją w rozsypce na dywanie i naśladują czynności, o których mówi N.:
Wycieramy kurze. Odkurzamy dywan, który jest pokryty okruszkami z czekoladowych ciastek. Zamiatamy podłogę zaśmie-
coną ścinkami papieru. Zbieramy kredki, które rozsypały się na dywan itp.
5. N. znajduje w sali koszyk pełen zabawek. Dzieci zastanawiają się, kto mógł zapomnieć odłożyć zabawki na ich miejsce.
N. przywołuje postać Trampolinka, który stwierdza, że tym razem to nie Zajączek, ale inny jego przyjaciel – Tygrysek.
Dzieci w odpowiedzi na prośbę o pomoc w uporządkowaniu zabawek odkładają zawartość koszyka do poszczególnych
kącików.
6. Dzieci wspólnie z Trampolinkiem uczą się na pamięć wierszyka o sprzątaniu. Dla łatwiejszego przyswojenia tekstu
N. zachęca dzieci do powtarzania fragmentów rymowanki i odtwarzania proponowanych ruchów.
Sprzątam tu, sprzątam tam.
Dziś porządek zrobię sam?
Sprzątam ja, sprzątasz ty.
Razem raźniej – raz, dwa, trzy!
Uwaga: Rymowanka o sprzątaniu może być recytowana przez dzieci np. podczas porządkowania miejsca pracy po
zakończeniu działań plastyczno-technicznych.
7. Wspólne porządkowanie sali z głośnym recytowaniem nowo poznanej rymowanki.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa w piaskownicy – lepienie z piasku zabawek lub potraw dla Trampolinka.
x Zabawy z wykorzystaniem skakanki.
Środa temat: Tyle figur jest wokoło.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ruchome figury”. Zabawa matematyczna
„Gdzie ukryły się figury?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa ruchowa „Figury”. Zabawa utrwalająca znajomość figur
geometrycznych „Kim jestem?”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Geometryczna wirówka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 5, 12, 14