Page 19 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 19

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

                                                                                           WRZESIEŃ










            TYDZIEŃ 1    Moje przedszkole




            Poniedziałek    temat:  Witaj, przedszkolna przygodo!



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa zapoznawcza „Witaj, Trampolinku!”. Wykonanie kukiełki Trampolinka
            z KA. Ćwiczenia poranne – Zestaw I.* Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Magiczna chusta”. Zabawa naśladowcza
            „Tak jak Trampolinek”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 3, 7; III 1, 2, 3, 5; IV 1, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – kodeks przedszkolaka. Stworzenie
            plakatu Kodeks przedszkolaka. Zapoznanie z zasadami funkcjonowania przedszkolu oraz zapisanie ich na papierze.
            Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Kodeks przedszkolaka. Utrwalenie zasad.   ▶  2. Zajęcia plastyczno-techniczne – moje
            przedszkole. Stworzenie makiety przedstawiającej przedszkole z wykorzystaniem różnego materiału plastycznego.
            Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rysowanie przedszkola.
              obszary z podstawy programowej: I 7; III 2, 5, 7, 8; IV 2, 3, 8, 11, 12, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Przypomnienie zasad obowiązujących w ogrodzie. Zabawy ruchowe z chustą animacyjną: „Biegające
            kolory” i „Pod kolorową tęczą”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5, 7; IV 12



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa zapoznawcza „Witaj, Trampolinku!”. Dzieci siedzą w kręgu. N. pokazuje Trampolinka (kukiełkę z KA, k. 2).
              Wyjaśnia, że ta sympatyczna postać będzie towarzyszyła przedszkolakom w ciągu dnia. Wkrótce dzieci wysłuchają
              opowiadań o Trampolinku, poznają jego przygody; znajdą go w Kartach pracy, kiedy będą wykonywać ćwiczenia. Teraz
              przywitają się z nim. N. przedstawia się: Cześć Trampolinku! Jestem Asia. Następnie podaje kukiełkę dziecku obok.
              Ono zapoznaje się z Trampolinkiem i przekazuje go dalej. Przedszkolaki starają się zapamiętać imiona nowych kolegów.
              x Wykonanie kukiełki Trampolinka (KA, k. 2). Dzieci oglądają swoje egzemplarze Kącika artysty. N. zapowiada, że teraz
              każdy przedszkolak zrobi swojego Trampolinka. Dzieci wyjmują szablony z karty, wkładają między nimi patyczek i skle-
              jają szablony klejem lub dwustronną taśmą klejącą.
              (Uwaga: W Kąciku artysty k. 28–30 są do wielokrotnego korzystania w dowolnym czasie).
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Magiczna chusta”. Dzieci siedzą w półkolu i przez chwilę przyglądają się czterem
              dowolnym przedmiotom (np. czterem różnym zabawkom). N. przykrywa je chustą i zabiera jeden przedmiot, wypowia-
              dając zaklęcie, np.: Czary-mary, czary-mary… Co to? Jak to? Nie do wiary! Następnie zabiera chustę. Dzieci mówią,
              czego brakuje.
              x Zabawa „Tak jak Trampolinek”. N. razem z Trampolinkiem i dzieci ustawiają się w kręgu. Dzieci słuchają uważnie,
              co mówi N., i wykonują polecenia. N. mówi: Jest tu z nami Trampolinek, zróbmy wszyscy wesołą (smutną, śmieszną,
              groźną, miłą, straszną itp.) minę!



            * Propozycja zapisu w dzienniku – tekst wyróżniony szarym tłem.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24