Page 19 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 19
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
WRZESIEŃ
TYDZIEŃ 1 Moje przedszkole
Poniedziałek temat: Witaj, przedszkolna przygodo!
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa zapoznawcza „Witaj, Trampolinku!”. Wykonanie kukiełki Trampolinka
z KA. Ćwiczenia poranne – Zestaw I.* Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Magiczna chusta”. Zabawa naśladowcza
„Tak jak Trampolinek”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3, 7; III 1, 2, 3, 5; IV 1, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – kodeks przedszkolaka. Stworzenie
plakatu Kodeks przedszkolaka. Zapoznanie z zasadami funkcjonowania przedszkolu oraz zapisanie ich na papierze.
Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Kodeks przedszkolaka. Utrwalenie zasad. ▶ 2. Zajęcia plastyczno-techniczne – moje
przedszkole. Stworzenie makiety przedstawiającej przedszkole z wykorzystaniem różnego materiału plastycznego.
Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rysowanie przedszkola.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 2, 5, 7, 8; IV 2, 3, 8, 11, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Przypomnienie zasad obowiązujących w ogrodzie. Zabawy ruchowe z chustą animacyjną: „Biegające
kolory” i „Pod kolorową tęczą”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5, 7; IV 12
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa zapoznawcza „Witaj, Trampolinku!”. Dzieci siedzą w kręgu. N. pokazuje Trampolinka (kukiełkę z KA, k. 2).
Wyjaśnia, że ta sympatyczna postać będzie towarzyszyła przedszkolakom w ciągu dnia. Wkrótce dzieci wysłuchają
opowiadań o Trampolinku, poznają jego przygody; znajdą go w Kartach pracy, kiedy będą wykonywać ćwiczenia. Teraz
przywitają się z nim. N. przedstawia się: Cześć Trampolinku! Jestem Asia. Następnie podaje kukiełkę dziecku obok.
Ono zapoznaje się z Trampolinkiem i przekazuje go dalej. Przedszkolaki starają się zapamiętać imiona nowych kolegów.
x Wykonanie kukiełki Trampolinka (KA, k. 2). Dzieci oglądają swoje egzemplarze Kącika artysty. N. zapowiada, że teraz
każdy przedszkolak zrobi swojego Trampolinka. Dzieci wyjmują szablony z karty, wkładają między nimi patyczek i skle-
jają szablony klejem lub dwustronną taśmą klejącą.
(Uwaga: W Kąciku artysty k. 28–30 są do wielokrotnego korzystania w dowolnym czasie).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Magiczna chusta”. Dzieci siedzą w półkolu i przez chwilę przyglądają się czterem
dowolnym przedmiotom (np. czterem różnym zabawkom). N. przykrywa je chustą i zabiera jeden przedmiot, wypowia-
dając zaklęcie, np.: Czary-mary, czary-mary… Co to? Jak to? Nie do wiary! Następnie zabiera chustę. Dzieci mówią,
czego brakuje.
x Zabawa „Tak jak Trampolinek”. N. razem z Trampolinkiem i dzieci ustawiają się w kręgu. Dzieci słuchają uważnie,
co mówi N., i wykonują polecenia. N. mówi: Jest tu z nami Trampolinek, zróbmy wszyscy wesołą (smutną, śmieszną,
groźną, miłą, straszną itp.) minę!
* Propozycja zapisu w dzienniku – tekst wyróżniony szarym tłem.