Page 22 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 22

20  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień


          Wtorek    temat:  W naszej sali.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa paluszkowa „Poranne powitanie”. Poznanie kącików zainteresowań.
          Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czy coś się zmieniło?”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – wyszukiwanie różnic na obraz-
          kach. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa pantomimiczna „Zwierzątko”. Zabawa matematyczna „Jak daleko jest do...?”.
          Wykonanie ćwiczeń w KP1 – odszukiwanie wskazanych elementów na obrazkach i przeliczanie.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 2, 13, 12, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – dbamy o porządek. Wysłuchanie
          opowiadania Urszuli Piotrowskiej Gdzie jest piłka Zajączka? Rozmowa na temat treści utworu i utrzymywania porządku
          w sali. Prezentacja akcesoriów związanych ze sprzątaniem. Zabawa ruchowa „Robię porządki”. Wspólne segregowanie
          zabawek. Nauka wierszyka o sprzątaniu.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 8; IV 3, 4; 5

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w piaskownicy. Zabawy z wykorzystaniem skakanki.
            obszary z podstawy programowej: I 2; III 5, 7, 8; IV 11, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa paluszkowa „Poranne powitanie”. Dzieci siedzą w kręgu, wyciągają przed siebie dłonie. Na sygnał N. uczestnicy
            zabawy rozpoczynają „witanie się”: paluszków (zestawiają palce prawej i lewej ręki) i dłoni (stykają ze sobą piąstki,
            a następnie całe dłonie, lekko klaszcząc).
            Można urozmaicić sposób „powitania”, np.: delikatnie – mocno, głośno – cicho, szybko – powoli.
             x Poznanie kącików zainteresowań znajdujących się w sali. Szczegółowe omówienie każdego kącika (np.: kącik lalek,
            kącik teatralny, kącik sportowy, kącik klocków).
             x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czy coś się zmieniło?”. Dzieci siadają w kole na dywanie. N. układa wybrane
            wcześniej przedmioty (np.: klocek, samochód, lalka, mała piłeczka). Prosi dzieci, aby zapamiętały kolejność ich ułoże-
            nia. Następnie uczestnicy zamykają oczy, a N. zmienia położenie jednego przedmiotu. Wskazane przez N. dziecko
            próbuje odgadnąć, która zabawka znajduje się w innym miejscu. Jeżeli odpowiedź jest prawidłowa, następnym razem
            to ono wyznacza kolegę, który zmierzy się z tym samym zadaniem.
             x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 4–5). Wyszukiwanie i zaznaczanie różnic na obrazkach.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa pantomimiczna „Zwierzątko”. Dzieci siedzą w kręgu. Ochotnik siada na środku dywanu, przyjmując postawę
            skuloną. Uczestnicy powtarzają rytmicznie rymowankę:

            Siedzi zwierzątko na środku podłogi,
            temu zwierzątku wystają nogi.
            A to zwierzątko to…

            Osoba ze środka koła przedstawia ruchem wybrane przez siebie zwierzę. Uczestnik zabawy, który odgadnie zagadkę,
            będzie następnym pokazującym. Zabawę powtarzamy.
            Uwaga: N. wraz z dziećmi mogą dla ułatwienia zawęzić kategorię, np.: Teraz pokazujemy zwierzę, które żyje w lesie.
            Wybieramy jakieś zwierzę, które możemy spotkać w zoo.
             x Zabawa matematyczna „Jak daleko jest do...?”. Dzieci siedzą w szeregu. Wskazana przez N. osoba ustawia się na ozna-
            czonym punkcie. N. prosi ją o zmierzenie za pomocą kroków odległości od punktu do np.: drzwi, krzesła, ławki, okna.
            Następnie zdanie wykonują kolejne osoby.
             x Wykonanie ćwiczeń w  KP1 (ćw. 2, s. 4  i  ćw. 3, s. 5). Odszukiwanie wskazanych elementów na obrazkach
            i przeliczanie.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27