Page 22 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 22
20 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Wtorek temat: W naszej sali.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa paluszkowa „Poranne powitanie”. Poznanie kącików zainteresowań.
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czy coś się zmieniło?”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – wyszukiwanie różnic na obraz-
kach. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zabawa pantomimiczna „Zwierzątko”. Zabawa matematyczna „Jak daleko jest do...?”.
Wykonanie ćwiczeń w KP1 – odszukiwanie wskazanych elementów na obrazkach i przeliczanie.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 2, 13, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – dbamy o porządek. Wysłuchanie
opowiadania Urszuli Piotrowskiej Gdzie jest piłka Zajączka? Rozmowa na temat treści utworu i utrzymywania porządku
w sali. Prezentacja akcesoriów związanych ze sprzątaniem. Zabawa ruchowa „Robię porządki”. Wspólne segregowanie
zabawek. Nauka wierszyka o sprzątaniu. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 8; IV 3, 4; 5
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w piaskownicy. Zabawy z wykorzystaniem skakanki.
obszary z podstawy programowej: I 2; III 5, 7, 8; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa paluszkowa „Poranne powitanie”. Dzieci siedzą w kręgu, wyciągają przed siebie dłonie. Na sygnał N. uczestnicy
zabawy rozpoczynają „witanie się”: paluszków (zestawiają palce prawej i lewej ręki) i dłoni (stykają ze sobą piąstki,
a następnie całe dłonie, lekko klaszcząc).
Można urozmaicić sposób „powitania”, np.: delikatnie – mocno, głośno – cicho, szybko – powoli.
x Poznanie kącików zainteresowań znajdujących się w sali. Szczegółowe omówienie każdego kącika (np.: kącik lalek,
kącik teatralny, kącik sportowy, kącik klocków).
x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czy coś się zmieniło?”. Dzieci siadają w kole na dywanie. N. układa wybrane
wcześniej przedmioty (np.: klocek, samochód, lalka, mała piłeczka). Prosi dzieci, aby zapamiętały kolejność ich ułoże-
nia. Następnie uczestnicy zamykają oczy, a N. zmienia położenie jednego przedmiotu. Wskazane przez N. dziecko
próbuje odgadnąć, która zabawka znajduje się w innym miejscu. Jeżeli odpowiedź jest prawidłowa, następnym razem
to ono wyznacza kolegę, który zmierzy się z tym samym zadaniem.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 4–5). Wyszukiwanie i zaznaczanie różnic na obrazkach.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa pantomimiczna „Zwierzątko”. Dzieci siedzą w kręgu. Ochotnik siada na środku dywanu, przyjmując postawę
skuloną. Uczestnicy powtarzają rytmicznie rymowankę:
Siedzi zwierzątko na środku podłogi,
temu zwierzątku wystają nogi.
A to zwierzątko to…
Osoba ze środka koła przedstawia ruchem wybrane przez siebie zwierzę. Uczestnik zabawy, który odgadnie zagadkę,
będzie następnym pokazującym. Zabawę powtarzamy.
Uwaga: N. wraz z dziećmi mogą dla ułatwienia zawęzić kategorię, np.: Teraz pokazujemy zwierzę, które żyje w lesie.
Wybieramy jakieś zwierzę, które możemy spotkać w zoo.
x Zabawa matematyczna „Jak daleko jest do...?”. Dzieci siedzą w szeregu. Wskazana przez N. osoba ustawia się na ozna-
czonym punkcie. N. prosi ją o zmierzenie za pomocą kroków odległości od punktu do np.: drzwi, krzesła, ławki, okna.
Następnie zdanie wykonują kolejne osoby.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2, s. 4 i ćw. 3, s. 5). Odszukiwanie wskazanych elementów na obrazkach
i przeliczanie.