Page 27 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 27

TYDZIEŃ 1  •  Moje przedszkole  •  25


            Czwartek    temat:  Mam nowych przyjaciół.


            Zapis w dzienniku:


            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy integrujące: „Powitanka”, „To, co lubię najbardziej”. Ćwiczenia poranne
            – Zestaw I. Zabawa twórcza „Włóczkowa opowieść”. Zabawa relaksacyjna „Przedszkolne masażyki”. Opowieść ruchowa
            „Wspominamy wakacje”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5; IV 1, 2, 3

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – chcę mieć przyjaciela. Teatrzyk z wykorzy-
            staniem fragmentu opowiadania Danuty Wawiłow Chcę mieć przyjaciela. Rozmowa na temat przedstawionej historii.
            Wyjaśnienie pojęcia przyjaciel – burza mózgów. Zabawa „Prawda czy fałsz?”. Wymyślanie dalszego ciągu opowieści.
              ▶  2. Zajęcia plastyczne – mój przyjaciel. Opowiadanie o swoich przyjaciołach. Wyjaśnienie pojęcia portret. Ogląda-
            nie reprodukcji portretów autorstwa Vincentego van Gogha. Malowanie swojego przyjaciela.
              obszary z podstawy programowej: III 2, 5, 8; IV 2, 3, 5, 9, 8

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa z piłką „Gram w kolory”. Rysowanie patykiem.
              obszary z podstawy programowej: I 4, 5; IV 2, 8, 9

            I Aktywność poranna i popołudniowa


            Zadania poranne
              x Zabawa integrująca „Powitanka”. Dzieci siedzą w kręgu. N. trzyma w dłoniach przedmiot, np. złotą kulę, i przekazuje go
              osobie siedzącej obok, witając się z dzieckiem, np.: Witaj, Kasiu. Dzieci kolejno przekazują sobie przedmiot i się witają.
              x Zabawa integrująca „To, co lubię najbardziej”. Dzieci siedzą w kręgu. N. trzyma kulę, mówi np.: Moim ulubionym deserem
              są lody czekoladowe i podaje kulę osobie, która siedzi z prawej strony. Dziecko trzymające kulę mówi o swoim ulubionym
              deserze i przekazuje przedmiot dalej. Zabawa kończy się, gdy kula wróci do N.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa twórcza „Włóczkowa opowieść”. Dzieci siedzą w kręgu. N. trzyma kłębek włóczki i zaczyna opowieść, np.: Dziś
              w naszym przedszkolu jest bardzo wesoło… Następnie turla kłębek do osoby siedzącej naprzeciwko. Zadaniem wyzna-
              czonego dziecka jest dopowiedzenie części historii i przekazanie włóczki kolejnemu uczestnikowi.
              x Zabawa relaksacyjna „Przedszkolne masażyki”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba siada w siadzie skrzyżnym, a druga
              rysuje na jej plecach figurę geometryczną (kwadrat, koło, prostokąt lub trójkąt). Dziecko, które siedzi, podaje nazwę figury.
              x Opowieść ruchowa „Wspominamy wakacje”. Dzieci stoją w rozsypce. N. opowiada historię. Zadaniem dzieci jest zilustro-
              wanie opowieści za pomocą ruchów ciała.

                 Kasia wstała dzisiaj wcześnie rano. Ubrała się, poszła do łazienki, umyła buzię i zęby. Następnie w kuchni zjadła kanapkę,
              popiła herbatką i wróciła do swojego pokoju. Tam wyjęła swój plecak, otworzyła go i włożyła do niego przygotowane
              wcześniej rzeczy. Włożyła buty i wyszła. Przed domem czekali na nią rodzice. Spakowali potrzebne rzeczy do samochodu
              i udali się w podroż.
                 Kiedy dotarli na miejsce, zobaczyli przed sobą piękne błękitne morze. Kasia otworzyła plecak. Wyjęła z niego duży ręcznik
              i z pomocą mamy rozłożyła go na piaszczystej plaży. Następnie wycisnęła trochę kremu i posmarowała odsłonięte części
              ciała, tak aby chronić się przed słońcem. Na głowę założyła kapelusz.
                 Mama wzięła dziewczynkę za rękę i razem pobiegły w stronę morza. Weszły do wody, pluskały się i pływały tam, gdzie woda
              miała odpowiednią głębokość. Po chwili przybiegł do nich tata, który trzymał piłkę, i zaproponował wspólną zabawę.
                 Kiedy byli już zmęczeni, wrócili na plażę. Kasia położyła się na ręczniku, aby chwilę odpocząć.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego.
            Temat: Chcę mieć przyjaciela.
            Cele:
              r
              ozwijanie uważnego słuchania
              kształtowanie postawy koleżeństwa i przyjaźni
              doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32