Page 27 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 27
TYDZIEŃ 1 • Moje przedszkole • 25
Czwartek temat: Mam nowych przyjaciół.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy integrujące: „Powitanka”, „To, co lubię najbardziej”. Ćwiczenia poranne
– Zestaw I. Zabawa twórcza „Włóczkowa opowieść”. Zabawa relaksacyjna „Przedszkolne masażyki”. Opowieść ruchowa
„Wspominamy wakacje”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5; IV 1, 2, 3
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – chcę mieć przyjaciela. Teatrzyk z wykorzy-
staniem fragmentu opowiadania Danuty Wawiłow Chcę mieć przyjaciela. Rozmowa na temat przedstawionej historii.
Wyjaśnienie pojęcia przyjaciel – burza mózgów. Zabawa „Prawda czy fałsz?”. Wymyślanie dalszego ciągu opowieści.
▶ 2. Zajęcia plastyczne – mój przyjaciel. Opowiadanie o swoich przyjaciołach. Wyjaśnienie pojęcia portret. Ogląda-
nie reprodukcji portretów autorstwa Vincentego van Gogha. Malowanie swojego przyjaciela.
obszary z podstawy programowej: III 2, 5, 8; IV 2, 3, 5, 9, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa z piłką „Gram w kolory”. Rysowanie patykiem.
obszary z podstawy programowej: I 4, 5; IV 2, 8, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Powitanka”. Dzieci siedzą w kręgu. N. trzyma w dłoniach przedmiot, np. złotą kulę, i przekazuje go
osobie siedzącej obok, witając się z dzieckiem, np.: Witaj, Kasiu. Dzieci kolejno przekazują sobie przedmiot i się witają.
x Zabawa integrująca „To, co lubię najbardziej”. Dzieci siedzą w kręgu. N. trzyma kulę, mówi np.: Moim ulubionym deserem
są lody czekoladowe i podaje kulę osobie, która siedzi z prawej strony. Dziecko trzymające kulę mówi o swoim ulubionym
deserze i przekazuje przedmiot dalej. Zabawa kończy się, gdy kula wróci do N.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa twórcza „Włóczkowa opowieść”. Dzieci siedzą w kręgu. N. trzyma kłębek włóczki i zaczyna opowieść, np.: Dziś
w naszym przedszkolu jest bardzo wesoło… Następnie turla kłębek do osoby siedzącej naprzeciwko. Zadaniem wyzna-
czonego dziecka jest dopowiedzenie części historii i przekazanie włóczki kolejnemu uczestnikowi.
x Zabawa relaksacyjna „Przedszkolne masażyki”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba siada w siadzie skrzyżnym, a druga
rysuje na jej plecach figurę geometryczną (kwadrat, koło, prostokąt lub trójkąt). Dziecko, które siedzi, podaje nazwę figury.
x Opowieść ruchowa „Wspominamy wakacje”. Dzieci stoją w rozsypce. N. opowiada historię. Zadaniem dzieci jest zilustro-
wanie opowieści za pomocą ruchów ciała.
Kasia wstała dzisiaj wcześnie rano. Ubrała się, poszła do łazienki, umyła buzię i zęby. Następnie w kuchni zjadła kanapkę,
popiła herbatką i wróciła do swojego pokoju. Tam wyjęła swój plecak, otworzyła go i włożyła do niego przygotowane
wcześniej rzeczy. Włożyła buty i wyszła. Przed domem czekali na nią rodzice. Spakowali potrzebne rzeczy do samochodu
i udali się w podroż.
Kiedy dotarli na miejsce, zobaczyli przed sobą piękne błękitne morze. Kasia otworzyła plecak. Wyjęła z niego duży ręcznik
i z pomocą mamy rozłożyła go na piaszczystej plaży. Następnie wycisnęła trochę kremu i posmarowała odsłonięte części
ciała, tak aby chronić się przed słońcem. Na głowę założyła kapelusz.
Mama wzięła dziewczynkę za rękę i razem pobiegły w stronę morza. Weszły do wody, pluskały się i pływały tam, gdzie woda
miała odpowiednią głębokość. Po chwili przybiegł do nich tata, który trzymał piłkę, i zaproponował wspólną zabawę.
Kiedy byli już zmęczeni, wrócili na plażę. Kasia położyła się na ręczniku, aby chwilę odpocząć.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Chcę mieć przyjaciela.
Cele:
r
ozwijanie uważnego słuchania
kształtowanie postawy koleżeństwa i przyjaźni
doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej.