Page 45 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 45
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 43
7. Rozmowa inspirowana tekstem. Dzieci mówią, ile mają rodzeństwa. N. pyta również o babcie i dziadków. Dzieci swobod-
nie rozmawiają. Następnie N. zwraca uwagę, że są na świecie obiekty i osoby, które występują pojedynczo, że nie ma drugich
takich. Niektóre z tych obiektów i osób pojawiły się w wierszu. Dzieci starają się je wymienić. W razie potrzeby N. ponow-
nie recytuje tekst. Zachęca dzieci, aby poszukały jeszcze wokół innych jedynych i niepowtarzanych rzeczy czy osób.
8. Zabawa ruchowa „Skaczące jedynki”. Dzieci maszerują w rozsypce po sali. Gdy N. klaśnie w dłonie raz, dzieci wykonują
jeden skok do góry; gdy klaśnie więcej niż jeden raz, dzieci nie reagują, maszerują dalej.
9. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 17). Dzieci kolorują lub wyklejają szablon cyfry. Rysują jej kształt palcem po
szablonie i w powietrzu. Na koniec wskazują na rysunku te elementy, które występują pojedynczo.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie cyfry 1 na piasku.
x Zabawa z piłką w parach – rzuty naprzemienne.
Środa temat: Nowe umiejętności.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „W prawo, w lewo”. Zabawy naśladowcze: „Co mam robić?”,
„Rób to, co ja”. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – dokonywanie samooceny umiejętności.
Zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi z przeszkodami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 1; IV 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – potrafię to zrobić! Rozmowa kierowana o umiejętnościach każdego dziecka.
Słuchanie opowiadania Niespodzianka dla mamy. Przedstawienie graficzne mocnych stron dzieci. Zabawa „Jaki to rytm?”.
▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – co potrafią moje uszy? Rozmowa wprowadzająca na temat: Do czego potrzebne są ludziom
uszy? Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku i instrumentów perkusyjnych. Ćwiczenia
słuchowo-ruchowe: „Każdy ruch ma swój dźwięk”, „Jakie zwierzę słyszysz?”. Ćwiczenie relaksacyjne „Odpoczynek w lesie”.
obszary z podstawy programowej: III 1, 8; IV 1, 3, 5, 7, 8, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Gazetowa bitwa”. Zabawy dowolne w piaskownicy.
obszary z podstawy programowej: I 2, 6; III 5; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „W prawo, w lewo”. Dzieci stoją w kręgu. Otrzymują po jednym woreczku. Kładą go sobie na głowie.
Na znak N. dzieci idą na początku w prawą, a następnie w lewą stronę, zachowując równowagę tak, aby woreczek nie spadł.
x Zabawa naśladowcza „Co mamy robić?”. Dzieci stoją w kręgu i naśladują czynności, o których mówi N., np.: Teraz wszystkie
dzieci grają na gitarze. Chłopcy podbijają piłkę, a dziewczynki skaczą na jednej nodze. Wszyscy szybko biegniemy. Teraz
dzieci zawiązują buta.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa naśladowcza „Rób to, co ja”. Dzieci stoją w kręgu. N. wybiera ochotnika, który prezentuje różne czynności
(np.: udaje, że skacze na skakance, drapie się po głowie, klaszcze w dłonie). Zadaniem grupy jest odwzorowanie prezento-
wanych ruchów.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 20). Dzieci nazywają przedstawione czynności. Dokonują samooceny – stwierdzają,
które z nich potrafią wykonać, a których muszą się jeszcze nauczyć. W zależności od samooceny obok zdjęć rysują albo
słoneczko, albo listek.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi z przeszkodami” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).