Page 173 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 173
TYDZIEŃ 1 4 • Zapraszamy na przedstawienie • 171
odtwarzanie rytmów. Zabawa „Kręgle” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa rzutna
„Zawody stóp”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5; IV 2, 5, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem wiersza D. Laszczyk Mój teatr – wdrażanie do słucha nia
ze zrozumieniem treści utworu literackiego, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doświadczeń, rozwijanie
koordy nacji wzrokowo-ruchowej i płynności ruchów ciała. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 56–57. ▶ 2. Zajęcia plastycz-
ne –„Kukiełki” na podstawie ćwiczenia w KP2, s. 58 – rozwijanie wyobraźni i pomysłowości, doskonalenie sprawności
manual nej, dbanie o estetyczne wykonanie kukiełek.
Obszary z podstawy programowej: I 8, 9; III 5; IV 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11
Zajęcia w ogrodzie: Spacer po ogrodzie połączony z obserwacją zmian w najbliższym otoczeniu związanych z aktualną
porą roku. Skoki z jednej kry na drugą – rozwijanie koordynacji ruchowej. Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 10, 11; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Wesołe laleczki”. N. wyjaśnia dzieciom, że na czas zabawy zamieniają się w lalki. Na sygnał:
Stop będą dobierały się w pary, dotykając się tą samą częścią ciała wymienioną przez N., np. plecy, kolana.
x Zabawa „Lalka losuje losy”. N. w wiklinowym koszyku umieszcza obrazki przedstawiające różne przedmioty, w których
nazwach słychać głoskę m. Za pomocą lalki pacynki losuje obrazek. Chętne dziecko układa zdanie z nazwą przedmiotu
znajdującego się na obrazku. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i układania zdań.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Powtórz po mnie”. N. zaprasza dzieci do kręgu i proponuje zabawę z wyklaskiwaniem usłyszanego rytmu.
Po kilku powtórzeniach prosi chętne dzieci, aby same wymyśliły jakiś rytm, a inni go powtórzą.
x Zabawa „Kręgle” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Zawody stóp” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem wiersza.
Temat: W teatrze.
Cele:
drażanie do słuchania ze zrozumieniem treści utworu literackiego
w
kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doświadczeń
r
ozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i płynności ruchów ciała.
Pomoce: duża ilustracja sali teatralnej, szablony z napisami: lampy (reflektory), dekoracja, widownia, lalka, widz,
scena, aktor, sufler, kukiełka, pacynka, KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. umieszcza na tablicy ilustrację sali teatralnej.
2. N. recytuje wiersz Doroty Laszczyk Mój teatr.
Mój teatr
Cztery krzesła i koc z szafy w teatr w domu dziś zamienię .
Wezmę misia, lalkę, pieska i urządzę przedstawienie .
Miś rycerzem będzie dzielnym, co ze smokiem walkę toczy .
Lalka to królewna piękna, która wypłakuje oczy .
A mój piesek będzie smokiem, co ma cztery głowy straszne .
Ja zostanę zaś aktorką i w mig przedstawienie zacznę!
Dorota Laszczyk