Page 176 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 176

174  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień


          Środa    temat:  Brzydkie Kaczątko



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wesoły tańczący płomyczek” – integracja grupy, ćwiczenia oddechowe.
          Rozwiązywanie zagadek: teatr, kukiełki, kurtyna. Analiza sylabowa i głoskowa wyrazów – haseł zagadek. Ćwiczenia poran-
          ne – Zestaw VII. Zabawa „Papierowa lalka” – odrysowywanie postaci, wysłuchiwanie głosek w  wyrazie.  Zabawa
          „Ile razy?” – ćwiczenia percepcji słuchowej. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 61. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwi-
          ganiem „Siłacze”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 3, 5, 20

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – wykorzystanie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko – kształtowanie na-
          wyku aktywnego słuchania, kształtowanie umiejętności społecznych: empatii, dostrzegania potrzeb innych, wzmacnianie po-
          czucia własnej wartości. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 62–63.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – „Rytmicznie i wesoło
          W lichej stajni”. Nauka pastorałki W lichej stajni – utrwalanie tematyki związanej ze Świętami Bożego Narodzenia, kształ-
          towanie poczucia rytmu, uwrażliwianie na sygnał wzrokowy i dźwiękowy.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 3, 6, 10; III 5; IV 2, 3, 4, 7, 15, 16

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu – przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa. Bieganie slalomem
          między drzewami ze zmianą prowadzącego na umówiony sygnał. Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?”.
            Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Wesoły tańczący płomyczek”. N. zaprasza dzieci do zabawy i prosi, aby usiadły w kręgu na dywanie. Stawia
            w środku zapaloną świecę. Wyjaśnia, że ich zadaniem jest dmuchanie tak, aby płomień wyginał się w różne strony, ale
            nie zgasł. Integracja grupy, ćwiczenia oddechowe.
             x Rozwiązywanie zagadek związanych z teatrem. Analiza sylabowa i głoskowa wyrazów – haseł zagadek.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Papierowa lalka”. N. mówi: Dobierzcie się w 5-osobowe zespoły, dostaniecie arkusze szarego papieru. Jedno
            dziecko położy się na papierze, a pozostali muszą je obrysować flamastrem. Należy uważać, aby nikomu nie ubrudzić
            ubrania. Następnie kredkami pokolorujecie powstałe papierowe lalki i nadacie im imiona, w których będzie ukryta
            głoska m.
             x Zabawa „Ile razy?” – ćwiczenia percepcji słuchowej. N. uderza pałeczką w bębenek, a dzieci mówią, ile razy usłyszały
            dźwięk instrumentu.
             x Wykonywanie ćwiczeń 2 i 3 w KP2, s. 61 – łączenie elementów, które pochodzą z tej samej bajki, kolorowanie guzików
            na surducie dużego klauna – ćwiczenie spostrzegawczości.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
          Temat: Brzydkie kaczątko.
          Cele:
            kształtowanie nawyku aktywnego słuchania
            kształtowanie umiejętności społecznych: empatii, dostrzegania potrzeb innych
            wzmacnianie poczucia własnej wartości
            integracja grupy.

               Pomoce: ilustracje do baśni Brzydkie kaczątko, KP2.
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181