Page 176 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 176
174 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Środa temat: Brzydkie Kaczątko
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wesoły tańczący płomyczek” – integracja grupy, ćwiczenia oddechowe.
Rozwiązywanie zagadek: teatr, kukiełki, kurtyna. Analiza sylabowa i głoskowa wyrazów – haseł zagadek. Ćwiczenia poran-
ne – Zestaw VII. Zabawa „Papierowa lalka” – odrysowywanie postaci, wysłuchiwanie głosek w wyrazie. Zabawa
„Ile razy?” – ćwiczenia percepcji słuchowej. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 61. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwi-
ganiem „Siłacze”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 3, 5, 20
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – wykorzystanie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko – kształtowanie na-
wyku aktywnego słuchania, kształtowanie umiejętności społecznych: empatii, dostrzegania potrzeb innych, wzmacnianie po-
czucia własnej wartości. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 62–63. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Rytmicznie i wesoło
W lichej stajni”. Nauka pastorałki W lichej stajni – utrwalanie tematyki związanej ze Świętami Bożego Narodzenia, kształ-
towanie poczucia rytmu, uwrażliwianie na sygnał wzrokowy i dźwiękowy.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 3, 6, 10; III 5; IV 2, 3, 4, 7, 15, 16
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu – przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa. Bieganie slalomem
między drzewami ze zmianą prowadzącego na umówiony sygnał. Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Wesoły tańczący płomyczek”. N. zaprasza dzieci do zabawy i prosi, aby usiadły w kręgu na dywanie. Stawia
w środku zapaloną świecę. Wyjaśnia, że ich zadaniem jest dmuchanie tak, aby płomień wyginał się w różne strony, ale
nie zgasł. Integracja grupy, ćwiczenia oddechowe.
x Rozwiązywanie zagadek związanych z teatrem. Analiza sylabowa i głoskowa wyrazów – haseł zagadek.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Papierowa lalka”. N. mówi: Dobierzcie się w 5-osobowe zespoły, dostaniecie arkusze szarego papieru. Jedno
dziecko położy się na papierze, a pozostali muszą je obrysować flamastrem. Należy uważać, aby nikomu nie ubrudzić
ubrania. Następnie kredkami pokolorujecie powstałe papierowe lalki i nadacie im imiona, w których będzie ukryta
głoska m.
x Zabawa „Ile razy?” – ćwiczenia percepcji słuchowej. N. uderza pałeczką w bębenek, a dzieci mówią, ile razy usłyszały
dźwięk instrumentu.
x Wykonywanie ćwiczeń 2 i 3 w KP2, s. 61 – łączenie elementów, które pochodzą z tej samej bajki, kolorowanie guzików
na surducie dużego klauna – ćwiczenie spostrzegawczości.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Brzydkie kaczątko.
Cele:
kształtowanie nawyku aktywnego słuchania
kształtowanie umiejętności społecznych: empatii, dostrzegania potrzeb innych
wzmacnianie poczucia własnej wartości
integracja grupy.
Pomoce: ilustracje do baśni Brzydkie kaczątko, KP2.