Page 172 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 172
170 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
– Czy to cukier? – zapytałem . – Cukierki to ty lubisz! One w lesie – wolą sól! A liżą sobie nie lizaki, tylko lizawki, które
właśnie kładziemy! To im gasi pragnienie . Przyjdą jelenie, sarny, zające . Potrzebują widać soli – dla zdrowia . Ruszyliśmy
dalej . Sanie nie zapadały się już w śniegu . Ciężaru im ubyło . Rozbudzona z drzemki wiewiórka tupała na nas z gałęzi,
otrząsając obłoczki śniegu, dzięcioł w czerwonej czapeczce kuł w pień sosny . I znów polana, a na samym środku wielka,
drewniana szopa! Wujek wstrzymał konie, wyniósł z szopy żłób na czterech nogach, nasypał do niego owies i podsunął
koniom . Weszliśmy do szopy . W kącie był wydzielony pokoik, stał w nim tapczan, stół, taborety, a w kącie gliniana
kuchenka . – Tu można nawet nocować – powiedział wujek . Otworzyliśmy termos . Buchnęła para . Pyszna była ta gorąca
herbata . – No, a teraz jazda do domu! Trzymaj się mocno! – Wracamy kuligiem – zawołał wujek . Ruszyliśmy szerokim
traktem . Sanie były puste, lekkie, najedzone konie rwały z kopyta . Wiatr huczał w uszach, w tył uciekały drzewa, zostawał
za nami las ze wszystkimi swoimi mieszkańcami! (…)
Franciszek Kobryńczuk
2. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania: O czym jest to opowiadanie? Jakie postacie w nim występują? Jak możemy
pomagać zwierzętom w zimie? Czym odżywiają się zwierzęta w zimie, gdy jest dużo śniegu?
3. Zabawa „Dokończ zdanie” – Warto pomagać zwierzętom, bo…
4. Dobieranka obrazkowa – dzieci dobierają w pary zwierzę i jego ulubiony przysmak, np. dzik – żołędzie.
5. Zabawa ruchowa „W lesie”. N. umawia się z dziećmi, że w czasie odtwarzania skocznej muzyki będą poruszały się po
sali swobodnie. Gdy muzyka będzie głośna, dzieci poruszają się szybko, a gdy cicha, poruszają się powoli.
6. „Jak możemy pomagać?” – ćwiczenie 1, KP2, s. 54.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kolorowe lampiony.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni twórczej przy tworzeniu kompozycji płaskich
u
trwalanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających w lesie
zwracanie uwagi na staranne wykonanie pracy
ozwijanie sprawności manualnej poprzez wycinanie i przyklejanie drobnych elementów.
r
Pomoce: szablony zwierząt występujących w lesie, ołówki, klej wikol, pędzle do kleju, kredki, nożyczki, kartony
formatu A4 w różnych kolorach, słoiki, świeczki do podgrzewaczy.
Przebieg zajęć:
1. N. odwołuje się do wiadomości i doświadczeń dzieci, przypomnienie nazw zwierząt żyjących w lesie – prezentacja przy-
gotowanych przez N. szablonów.
2. Omówienie poszczególnych etapów pracy: każde dziecko bierze karton formatu A4 w wybranym kolorze oraz wybiera
szablon zwierzątka. Odrysowuje zwierzątko kilka razy na kartonie i dorysowuje mu szczegóły, np. oczy, nos. Wycina
gotowe zwierzątka i przykleja na słoik. N. wkłada do słoika świeczkę do podgrzewaczy.
3. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy oraz prezentacja wykonanych przez dzieci lampionów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 14 Zapraszamy na przedstawienie
Poniedziałek temat: W teatrze
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Wesołe laleczki”. Zabawa „Lalka losuje losy” – kształtowanie
umiejętności logicznego myślenia i układania zdań. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa „Powtórz po mnie” –