Page 169 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 169

TYDZIEŃ 1 3  •  Listy do Mikołaja  •  167



              każdą sylabę wykonują jedną czynność: uderzenie w uda, klaśnięcie przed sobą, klaśnięcie w dłonie partnera; pies ma
              mnie – analogicznie jak Ja mam psa; gonić piłkę w parku chce – podanie dłoni partnerowi w parze i wykonanie ośmio-
              ma krokami kółeczka. Ja mam psa, pies ma mnie – tak jak wyżej, z przyjacielem nie jest źle – podanie dłoni partnerowi
              w parze i wykonanie ośmioma krokami kółeczka.
            5.  Zabawa „Spacer z przyjacielem psem”. Dzieci dobierają się w pary. Każda para otrzymuje szarfę. Jedna osoba z pary jest
              panem, a druga pieskiem. Pan i piesek trzymają szarfę jedną ręką (piesek jest na smyczy). N. gra na bębenku rytmy
              utrzymane w różnym tempie. Gdy będzie grał wolno, pan i piesek idą, trzymając szarfę (smycz). Gdy będzie grał szyb-
              ko, piesek biega po całej sali, a pan spaceruje, trzymając szarfę w dłoni. Gdy bębenek ucichnie, każdy piesek szuka swo-
              jego pana (który stoi nieruchomo) i staje obok niego.
            6.  Pożegnanie. Dzieci stają w kole i śpiewają piosenkę pożegnalną opartą na melodii popularnej Kurki trzy, wykonując
              wskazane ruchy (TYDZIEŃ 11, Środa).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Kto trafi?” – dzieci próbują trafić do kosza śnieżką lub piłką z wyznaczonego punktu.
              x Obserwacje „Szukamy Pani Zimy” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą zimą.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Czwartek    temat:  Nadchodzi zima



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Układamy obrazki” – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej. Wyko-
            nanie ćwiczeń w KP2, s. 52. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa „Głuchy telefon” – wdrażanie do współpracy w grupie.
            Czytanie ciekawostek o zwyczajach związanych z Mikołajem w innych krajach. Rysowanie po śladzie na kratkach –
            KP2, s. 53. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 9; IV 1, 5, 11

            Zajęcia główne:   ▶  1. Wycieczka w najbliższym otoczeniu przedszkola – „Nadchodzi zima” – utrwalanie zasad
            zachowania się podczas wycieczek pieszych, kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji, zauważanie zmian w przy-
            rodzie i wiązanie ich z określoną porą roku, uwrażliwianie na los zwierząt w zimowych warunkach. Wykonanie ćwiczenia
            w KP2, s. 51.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw III.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; II 10, 11; III 5; IV 1, 2, 4, 7, 9, 16, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu – przestrzeganie ustalonych zasad bezpiecznej zabawy. Rysowanie patykiem
            na śniegu według pomysłu dzieci – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Zabawa ruchowa rzutna „Traf i zdobądź punkty”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Układamy obrazki”. Składanie obrazków z części (liczba kawałków do złożenia dostosowana do możliwości
              dzieci). Opowiadanie treści, naklejanie obrazków na kartkę. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej.
              x Wykonanie ćwiczeń z KP2, s. 52. Przeliczanie klocków w pudełkach, dorysowywanie tylu klocków, żeby w każdym
              pudełku było ich po tyle samo. Ozdabianie pierniczków – ćwiczenie znajomości liczebników porządkowych.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Głuchy telefon”. Dzieci siedzą na dywanie w kole. N. rozpoczyna zabawę, przekazując pierwszemu dziecku
              szeptem na ucho hasło, np. Mikołaj, renifer, prezent. Dzieci kolejno przekazują sobie hasło. Ostatnie dziecko wypowiada
              je głośno. Następnie chętne dziecko wymyśla kolejne hasło. Wdrażanie do współpracy w grupie.
              x Czytanie ciekawostek o zwyczajach związanych z Mikołajem w innych krajach.
              x Rysowanie po śladzie na kratkach – KP2, s. 53.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174