Page 170 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 170
168 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: wycieczka w najbliższym otoczeniu przedszkola (wykorzystanie ciekawego miejsca w okolicy: las, park, ogród
działkowy).
Temat: Nadchodzi zima.
Cele:
u
trwalanie zasad zachowania się podczas wycieczek pieszych
kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji, zauważanie zmian w przyrodzie i wiązanie ich z określoną
porą roku
u
wrażliwianie na los zwierząt w zimowych warunkach.
Pomoce: pokarm dla ptaków: ziarna, słonina, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z celem wycieczki – prowadzenie obserwacji przyrodniczych, szukanie oznak zimy.
2. Obserwacja przyrody – wypowiedzi dzieci, jakie zauważyły zmiany (brak liści na drzewach i krzewach, brak kwiatów,
okrywanie roślin, nazywanie drzew (stosowanie podziału na iglaste, liściaste).
3. Obserwacja ptaków, które zostały na zimę – zachęcanie do niesienia pomocy, odszukanie miejsc przeznaczonych
do dokarmiania. Pozostawienie pokarmu.
4. Zebranie skarbów do kącika przyrody: szyszki, gałązki bez liści, kora.
5. Powrót do przedszkola – dzielenie się wrażeniami z wycieczki.
6. Wykonywanie ćwiczenia z KP2, s. 51 – uzupełnienie nalepkami fragmentów zimowego obrazka.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne na śniegu: jazda na sankach, lepienie, rzucanie śnieżkami itp. Przestrzeganie ustalonych zasad bez-
piecznej zabawy.
x Rysowanie patykiem na śniegu według pomysłu dzieci – rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Traf i zdobądź punkty” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Warto pomagać
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Gra memo – zabawki – rozwijanie spostrzegawczości i pamięci. Wykonywanie
ćwiczeń w KP 2, s. 55. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa tropiąca „Szukamy zwierząt w lesie” – rozpoznawanie
kierunków w przestrzeni. „Obrazki na tackach” – rozwijanie wyobraźni i sprawności grafomotorycznych. Zabawa ruchowa
na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5, 8, 9; IV 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Warto pomagać” – na podstawie fragmentu opowiadania F. Kobryń-
czuka Zimowe pogotowie – wdrażanie dzieci do wyrażania swoich myśli i uczuć na podstawie wysłuchanego utworu,
rozwijanie percepcji słuchowej i logicznego myślenia, rozwijanie zainteresowań światem zwierząt. „Jak możemy pomagać?” –
ćwiczenie 1, KP2, s. 54. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Kolorowe lampiony” – rozwijanie wyobraźni twórczej przy tworze-
niu kompozycji płaskich, utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających w lesie, zwracanie uwagi na staranne wyko-
nanie pracy.
Obszary z podstawy programowej: II 10; III 5, 7; IV 1, 7, 11, 14, 15, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa.
Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5