Page 174 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 174
172 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
3. Rozmowa na temat wiersza: W co bawi się dziewczynka w wierszu? Z czego zbudowała scenę i kurtynę? W jakie role wcie-
liły się zabawki: miś, lalka, piesek? Kim w zabawie jest dziewczynka?
4. Wyjaśnienie pojęć związanych z teatralnym przedstawieniem: aktor, scena, widownia, sufler, lalka, kukiełka, pacynka, widz,
lampy (reflektory), dekoracja – przypięcie szablonów z napisami w odpowiednich miejscach na ilustracji sali teatralnej.
5. Rozmowa na temat różnych form teatralnych – teatr żywego aktora, teatr cieni, teatr kukiełkowy, pantomima.
6. Zabawa „Prawda czy fałsz?”. N. zadaje pytania na temat teatru, a dzieci odpowiadają gestem. Klaszczą, jeśli zdanie jest
prawdziwe, tupią, jeśli jest fałszywe, np.: Czy w teatrze jest scena? Czy na scenie występują aktorzy? Czy kurtyna opada
na początku przedstawienia? Czy w teatrze są lampy? Czy widzowie siedzą na scenie?.
7. Zabawa pantomimiczna z elementami dramy. N. dzieli dzieci na zespoły i prosi o przygotowanie krótkich inscenizacji
opartych na ruchu, mimice i geście. Jeden zespół prezentuje, a pozostałe dzieci są widzami.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 56–57. Oglądanie ilustracji, kolorowanie kurtyny i sukienek księżniczek, kolorowanie
kartek z sylabami zgodnie ze wzorem. Czytanie globalne podpisów – doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter,
rozwijanie techniki czytania.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kukiełki.
Pomoce: kawałki materiałów, wełna w różnych kolorach, nożyczki, klej, flamastry, papier kolorowy, drewniane
łyżki, łopatki, tłuczki, KP2.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni i pomysłowości
doskonalenie sprawności manualnej
banie o estetyczne wykonanie kukiełek.
d
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie ilustracji w KP2, s. 58 i omówienie sposobu wykonania kukiełek do bajki o Czerwonym Kapturku – rozwija-
nie kreatywności, umiejętności korzystania ze wzoru.
2. Wykonanie kukiełek z podziałem na zespoły – każde dziecko wykonuje jedną postać z bajki (wilk, gajowy, Czerwony
Kapturek, babcia, mama).
3. Zabawa z kukiełkami – każdy zespół prezentuje treść bajki z wykorzystaniem przygotowanych kukiełek i parawanu.
III Zajęcia w ogrodzie
x Spacer po ogrodzie połączony z obserwacją zmian w najbliższym otoczeniu związanych z aktualną porą roku – krótka
rozmowa.
x Skoki z jednej kry na drugą. N. rysuje krę patykiem na śniegu lub piasku, a dzieci wykonują skoki z nogi na nogę, obunóż – roz-
wijanie koordynacji ruchowej.
x Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Bajkowy dzień
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Przygotowywanie pacynek z rękawiczek – rozwijanie kreatywności. Zabawa
„Przedstawienie”– doskonalenie umiejętności planowania, rozwoju mowy, przełamywanie nieśmiałości. Ćwiczenia poran-
ne – Zestaw VII. Zabawa naśladowcza „Cień na ścianie”. Zabawa „Pantomima z kijem” – rozwijanie ekspresji ruchowej.
Zabawa ruchowa na czworakach „Pająk i pająk akrobata”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 4, 6, 7, 9
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia doskonalące umiejętność wypowiedzi słownych – „Bajkowy dzień” – wzbogacanie wiedzy
i przeżyć dzieci poprzez kontakt z literaturą dziecięcą, rozpoznawanie i nazywanie bohaterów wybranych bajek. Zabawa naśla-
dowcza „Krasnoludki”. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 59–60. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw IV.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 7, 19