Page 179 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 179

TYDZIEŃ 1 4  •  Zapraszamy na przedstawienie  •  177



              Rozmowa z dziećmi: Jak nazywają się piosenki, które śpiewa się podczas świąt Bożego Narodzenia? O czym opowiadają
              kolędy? N. informuje dzieci, że kolęda o wesołej tematyce nosi nazwę pastorałki. Piosenka W lichej stajni jest przykładem pa-
              storałki. Dzieci uczą się pierwszej zwrotki oraz refrenu pastorałki. Podczas refrenu na słowa U, la, la – klaszczą w rytmie pio-
              senki. Uwaga: Ze względu na długość pastorałki dzieci uczą się tekstu drugiej oraz trzeciej zwrotki podczas zajęć dziennych.
            4.  Zabawa z rytmem. Dzieci powtarzają rytm przypadający na słowa U, la, la    (dwie szybkie nuty i jedna
              wolna). Następnie dzieci rytmizują zdanie: U, la, la, u, la, la, każdy rytm dobrze zna, wykorzystując czterokrotnie wspom-
              niany wcześniej rytm. Dzieci poruszają się po całej sali w pulsie narzuconym przez N. grającego na bębenku. Gdy N.
              zacznie wystukiwać rytm             , dzieci zatrzymują się i wypowiadają dwukrotnie rytmizowany tekst,
              po czym powracają do marszu. Gdy N. zacznie wypowiadać rytmizowane zdanie, dzieci zatrzymują się i klaszczą rytm
              tak długo, jak długo N. będzie mówił.
            5.  Pożegnanie. Dzieci stoją w kole i śpiewają piosenkę pożegnalną opartą na melodii kolędy Do szopy, hej, pasterze.


                                                                                          słowa: Klaudia Borys
                                                                                          melodia popularna




                       Ju    zi -  ma     si   za -  czy  -  na    i    wi   -  ta    bli -  ej  nas.
              5



                    Ju     mó -  wi       do -  wi -  dze -  nia,  bo  po  -  e   -  gnania czas.
                                                                                        -


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy dowolne na śniegu. Przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa.
              x Bieganie slalomem między drzewami ze zmianą prowadzącego na umówiony sygnał.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Czwartek    temat:  Obrazek z figur


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Bajkowe zagadki” – rozwijanie logicznego myślenia, wrażliwości
            słuchowej. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 64. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. „Jaki tytuł?”– rozwijanie logicznego
            myślenia, zachęcanie do czytania. Zabawa „Co zniknęło?”– rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Zabawa
            ruchowa orientacyjno-porządkowa „Latawce”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6; IV 1, 4, 5

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Obrazek z figur” – wyodrębnianie kształtu z innych cech przedmio-
            tów i nazywanie ich: kwadrat, koło, prostokąt, trójkąt, dopasowywanie kształtów, wielkości i kolorów, rozbudzanie twórczej
            wyobraźni i tworzenie własnych wzorów.  ▶  2. Zabawy dydaktyczne – „Bajkowe kalambury” – utrwalenie znajomości
            bajek, rozwijanie ekspresji ruchowej, kształtowanie logicznego myślenia. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 65.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 7, 11, 12, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w czasie zabawy.
            Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa słowna „Bajkowe zagadki” – dzieci wymyślają treść zagadek do znanych bajek, próby układania rymów –
              rozwijanie logicznego myślenia, wrażliwości słuchowej.
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184