Page 179 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 179
TYDZIEŃ 1 4 • Zapraszamy na przedstawienie • 177
Rozmowa z dziećmi: Jak nazywają się piosenki, które śpiewa się podczas świąt Bożego Narodzenia? O czym opowiadają
kolędy? N. informuje dzieci, że kolęda o wesołej tematyce nosi nazwę pastorałki. Piosenka W lichej stajni jest przykładem pa-
storałki. Dzieci uczą się pierwszej zwrotki oraz refrenu pastorałki. Podczas refrenu na słowa U, la, la – klaszczą w rytmie pio-
senki. Uwaga: Ze względu na długość pastorałki dzieci uczą się tekstu drugiej oraz trzeciej zwrotki podczas zajęć dziennych.
4. Zabawa z rytmem. Dzieci powtarzają rytm przypadający na słowa U, la, la (dwie szybkie nuty i jedna
wolna). Następnie dzieci rytmizują zdanie: U, la, la, u, la, la, każdy rytm dobrze zna, wykorzystując czterokrotnie wspom-
niany wcześniej rytm. Dzieci poruszają się po całej sali w pulsie narzuconym przez N. grającego na bębenku. Gdy N.
zacznie wystukiwać rytm , dzieci zatrzymują się i wypowiadają dwukrotnie rytmizowany tekst,
po czym powracają do marszu. Gdy N. zacznie wypowiadać rytmizowane zdanie, dzieci zatrzymują się i klaszczą rytm
tak długo, jak długo N. będzie mówił.
5. Pożegnanie. Dzieci stoją w kole i śpiewają piosenkę pożegnalną opartą na melodii kolędy Do szopy, hej, pasterze.
słowa: Klaudia Borys
melodia popularna
Ju zi - ma si za - czy - na i wi - ta bli - ej nas.
5
Ju mó - wi do - wi - dze - nia, bo po - e - gnania czas.
-
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne na śniegu. Przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa.
x Bieganie slalomem między drzewami ze zmianą prowadzącego na umówiony sygnał.
x Zabawa ruchowa skoczna „Kto dalej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Obrazek z figur
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Bajkowe zagadki” – rozwijanie logicznego myślenia, wrażliwości
słuchowej. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 64. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. „Jaki tytuł?”– rozwijanie logicznego
myślenia, zachęcanie do czytania. Zabawa „Co zniknęło?”– rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Zabawa
ruchowa orientacyjno-porządkowa „Latawce”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6; IV 1, 4, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Obrazek z figur” – wyodrębnianie kształtu z innych cech przedmio-
tów i nazywanie ich: kwadrat, koło, prostokąt, trójkąt, dopasowywanie kształtów, wielkości i kolorów, rozbudzanie twórczej
wyobraźni i tworzenie własnych wzorów. ▶ 2. Zabawy dydaktyczne – „Bajkowe kalambury” – utrwalenie znajomości
bajek, rozwijanie ekspresji ruchowej, kształtowanie logicznego myślenia. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 65.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 7, 11, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w czasie zabawy.
Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słowna „Bajkowe zagadki” – dzieci wymyślają treść zagadek do znanych bajek, próby układania rymów –
rozwijanie logicznego myślenia, wrażliwości słuchowej.