Page 183 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 183
TYDZIEŃ 1 5 • Ślady na śniegu • 181
x Prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania. Zapisywanie na dużym arkuszu papieru, tego, co kojarzy się dzieciom
z zimą, np. sanki, rękawiczki, bałwan, śnieg. Dzieci mogą dorysowywać odpowiedni rysunek – kształtowanie logicznego
myślenia, budowanie skojarzeń.
x Kolorowanie zwierząt, które przyszły do paśnika – KP2, s. 66.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Lubię zimę, bo…” – prawidłowe budowanie zdań, poprawnych pod względem gramatycznym
i logicznym.
x Zabawa „Kto jest najcieplej ubrany?” – nabywanie umiejętności sprawnego wkładania odzieży. N. przygotowuje dla
trojga dzieci tyle samo ubrań. Włącza stoper i zatrzymuje zabawę po upływie minuty. Wygrywa to dziecko, któremu
w tym czasie udało się włożyć jak najwięcej ubrań, wspólne sprawdzanie.
x Zabawa ruchowa „Zawody z dźwiganiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: W lesie biało.
Cele:
dostrzeganie zmian zachodzących w pogodzie zimą, nazywanie zjawisk atmosferycznych: szron, mróz, śnieg, zamieć,
zawieja, mgła
p
oznanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy – zmiana futra, robienie zapasów, zapadanie w sen zimowy
ozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
r
Pomoce: kalendarz pogody, ilustracja przedstawiająca zwierzęta leśne i ich przygotowania do zimy, piłki, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowna „Zimowa pogoda” – z wykorzystaniem kalendarza pogody i znaków synoptycznych – nazywanie zja-
wisk atmosferycznych i wyjaśnienie znaczenia wyrazów: szron, mróz, zamieć, zawieja, śnieg.
2. „Co słychać zimą w lesie?” – praca z obrazkiem – omówienie przygotowań zwierząt do zimy: niedźwiedź – zapadanie
w sen zimowy w gawrze; wiewiórka – gromadzenie zapasów; jeż – budowanie mieszkania z liści i zasypianie, zając –
zmiana futra, sarenka, dzik – trudności ze znalezieniem pożywienia, poszukiwanie paśników.
3. Zabawa ruchowa „Śniegowe kule” – każde dziecko ma piłkę – toczenie kul (turlanie piłek), podrzucanie kul, podawanie
kul w różnym tempie: wolno – szybko (dzieci siedzą w kole).
4. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 67 i 68. Łączenie fragmentów zdjęć z sylwetami zwierząt, nalepianie ptaków na gałązce
po lewej stronie, rysowanie owoców jarzębiny w takiej liczbie, ile jest ptaków – ćwiczenie w przeliczaniu, utrwalaniu
stron prawej i lewej. Odczytywanie sylab w labiryncie, łączenie zwierząt z paśnikami – rozwijanie umiejętności rozpo-
znawania poznanych liter, doskonalenie koordynacji oko – ręka.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Mieszkańcy lasu.
Cele:
s
t
warzanie okazji do wypowiedzi na określony temat w formie pracy plastycznej
p
oznanie nowej techniki plastycznej
r
ozwijanie wrażliwości dotykowej.
Pomoce: pastele tłuste (mogą być kredki woskowe), drobny papier ścierny w kolorze beżowym, próbki papieru
ściernego różnych grubości.
Przebieg:
1. Podanie tematu i techniki wykonania pracy. N. wyjaśnia, że zamiast zwykłych kartek dzieci użyją papieru ściernego,
który służy do wygładzania różnych powierzchni. Każde dziecko może dotknąć próbek arkuszy papieru ściernego o róż-
nej grubości ziaren. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat wrażeń dotykowych. Dzieci mogą zamknąć oczy i starać
się określić, co im przypomina wyczuwana faktura. (np. mur, piasek, chodnik, kamień itd.).
2. Wykonanie prac, dorysowywanie zimowej scenerii.
3. Wystawa prac.