Page 182 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 182
180 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat „Co to jest kultura?” – zwrócenie uwagi na wieloznaczność pojęcia: kultura:
x określenie sposobu zachowania ludzi, np. używanie zwrotów grzecznościowych, odpowiednie zachowanie się
w różnych miejscach, na przyjęciu, w bibliotece, restauracji;
x kulturę tworzą miejsca i instytucje takie jak: teatry, muzea, opery, filharmonie, kina. W tych miejscach możemy
miło spędzać czas, oglądając przedstawienia, słuchać koncertów, oglądać wystawy, filmy.
2. Swobodne wypowiedzi dzieci – teatr jest miejscem kultury, bo możemy oglądać ciekawe przedstawienia, ale również
w tym miejscu należy się kulturalnie zachowywać.
3. Odczytywanie piktogramów – wyjaśnienie znaczenia pojęcia piktogram – prosty rysunek zawierający jakąś informację,
bez napisów. Dzieci wybierają piktogramy, które mogłyby wisieć w teatrze: zakaz używania telefonów komórkowych,
zakaz rozmów, zachowanie ciszy, zakaz wnoszenia napojów, jedzenia, zakaz palenia tytoniu, toalety.
4. Oglądanie przedstawienia teatralnego w przedszkolu lub wyjście na przedstawienie do teatru dla dzieci w najbliższej okolicy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z wykorzystaniem śniegu. Wydeptywanie ścieżek, fantazyjnych wzorów w śniegu, toczenie mniejszych i więk-
szych kul śniegowych – porównywanie ich wielkości.
x Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Uwaga: N. prosi o przyniesienie na następne zajęcia książek o zwierzętach leśnych.
TYDZIEŃ 15 Ślady na śniegu
Poniedziałek temat: W lesie biało
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: W kąciku książki – wybieranie książek przedstawiających zwierzęta leśne.
Swobodne wypowiedzi dzieci, czytanie ciekawostek. Prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania – kształtowanie
logicznego myślenia, budowanie skojarzeń do podanego wyrazu. Kolorowanie zwierząt przy paśniku – KP2, s. 66. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw VIII. Zabawa słowna „Lubię zimę, bo…” – prawidłowe budowanie zdań, poprawnych pod względem
gramatycznym i logicznym. Zabawa „Kto jest najcieplej ubrany?” – nabywanie umiejętności sprawnego wkładania odzieży.
Zabawa ruchowa „Zawody z dźwiganiem”.
Obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 2, 4, 5, 9, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „W lesie biało” – dostrzeganie zmian zachodzących w pogodzie zimą:
nazywanie zjawisk atmosferycznych; poznanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy. Zabawa ruchowa „Śniegowe
kule”. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 67 i 68. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Mieszkańcy lasu” – stwarzanie okazji do wypo-
wiedzi na określony temat w formie pracy plastycznej, poznanie nowej techniki plastycznej.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 4, 7, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Dokarmianie ptaków – kształtowanie postaw opiekuńczych wobec zwierząt, utrwalanie nazw
ptaków. Zabawy dowolne według pomysłów dzieci – przestrzeganie ustalonych zasad bezpiecznej zabawy.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 10, 11; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x W kąciku książki – wybieranie książek o zwierzętach leśnych, ewentualnie dzieci prezentują tytuły przyniesione z domu.
Swobodne wypowiedzi dzieci przy organizowaniu wystawki tematycznej, czytanie ciekawostek.