Page 182 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 182

180  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  Rozmowa na temat „Co to jest kultura?” – zwrócenie uwagi na wieloznaczność pojęcia: kultura:
               x określenie sposobu zachowania ludzi, np. używanie zwrotów grzecznościowych, odpowiednie zachowanie się
               w różnych miejscach, na przyjęciu, w bibliotece, restauracji;
               x kulturę tworzą miejsca i instytucje takie jak: teatry, muzea, opery, filharmonie, kina. W tych miejscach możemy
               miło spędzać czas, oglądając przedstawienia, słuchać koncertów, oglądać wystawy, filmy.
          2.  Swobodne wypowiedzi dzieci – teatr jest miejscem kultury, bo możemy oglądać ciekawe przedstawienia, ale również
            w tym miejscu należy się kulturalnie zachowywać.
          3.  Odczytywanie piktogramów – wyjaśnienie znaczenia pojęcia piktogram – prosty rysunek zawierający jakąś informację,
            bez napisów. Dzieci wybierają piktogramy, które mogłyby wisieć w teatrze: zakaz używania telefonów komórkowych,
            zakaz rozmów, zachowanie ciszy, zakaz wnoszenia napojów, jedzenia, zakaz palenia tytoniu, toalety.
          4.  Oglądanie przedstawienia teatralnego w przedszkolu lub wyjście na przedstawienie do teatru dla dzieci w najbliższej okolicy.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa z wykorzystaniem śniegu. Wydeptywanie ścieżek, fantazyjnych wzorów w śniegu, toczenie mniejszych i więk-
            szych kul śniegowych – porównywanie ich wielkości.
             x Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

          Uwaga: N. prosi o przyniesienie na następne zajęcia książek o zwierzętach leśnych.



          TYDZIEŃ 15    Ślady na śniegu




          Poniedziałek    temat:  W lesie biało


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: W kąciku książki – wybieranie książek przedstawiających zwierzęta leśne.
          Swobodne wypowiedzi dzieci, czytanie ciekawostek. Prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania – kształtowanie
          logicznego myślenia, budowanie skojarzeń do podanego wyrazu. Kolorowanie zwierząt przy paśniku – KP2, s. 66. Ćwicze-
          nia poranne – Zestaw VIII. Zabawa słowna „Lubię zimę, bo…” – prawidłowe budowanie zdań, poprawnych pod względem
          gramatycznym i logicznym. Zabawa „Kto jest najcieplej ubrany?” – nabywanie umiejętności sprawnego wkładania odzieży.
          Zabawa ruchowa „Zawody z dźwiganiem”.
            Obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 2, 4, 5, 9, 18, 19

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – „W lesie biało” – dostrzeganie zmian zachodzących w pogodzie zimą:
          nazywanie zjawisk atmosferycznych; poznanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy. Zabawa ruchowa „Śniegowe
          kule”. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 67 i 68.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Mieszkańcy lasu” – stwarzanie okazji do wypo-
          wiedzi na określony temat w formie pracy plastycznej, poznanie nowej techniki plastycznej.
            Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 4, 7, 11, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Dokarmianie ptaków – kształtowanie postaw opiekuńczych wobec zwierząt, utrwalanie nazw
          ptaków. Zabawy dowolne według pomysłów dzieci – przestrzeganie ustalonych zasad bezpiecznej zabawy.
            Obszary z podstawy programowej: I 5; II 10, 11; III 5; IV 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x W kąciku książki – wybieranie książek o zwierzętach leśnych, ewentualnie dzieci prezentują tytuły przyniesione z domu.
            Swobodne wypowiedzi dzieci przy organizowaniu wystawki tematycznej, czytanie ciekawostek.
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187