Page 186 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 186
184 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
(flamastra lub ołówka) i staranne wykonanie pracy. Zachęca do podejmowania prób samodzielnego odwzorowywania
gwiazdek.
WZORY:
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa na rozwijanie zmysłu dotyku i węchu „Smakołyki dla zwierząt”. N. prezentuje dzieciom w koszyku owoce
i warzywa, np.: marchew, kapustę, natkę pietruszki, jabłko. Dzieci dotykają kolejno poszczególnych warzyw i owoców
i je wąchają. Następnie odkładają do koszyka. Chętne dzieci zamykają oczy i poprzez dotyk oraz zapach próbują odgad-
nąć nazwę warzywa lub owocu.
x Ćwiczenia percepcji wzrokowej. Dzieci otrzymują kartki, na których narysowane są różne figury geometryczne. N. mówi
każdemu dziecku, jaką figurę ma obrysować kredką. Po skończeniu pracy pyta: Po czym poznałeś, że to jest kwadrat?
Dziecko wyjaśnia, podając cechy charakterystyczne figury: Poznałem po tym, że kwadrat ma cztery równe boki.
x Zabawa ruchowa rzutna „Stop! Podaj piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Przysmaki ptaków.
Cele:
r
ozwijanie zainteresowań przyrodniczych
p
oznanie nazw i wyglądu wybranych gatunków ptaków i roślin
b
ogacenie słownictwa.
Pomoce: ilustracje ptaków występujących w opowiadaniu i ich nazwy, obręcze, tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej Czyja jest jarzębina? .
Czyja jest jarzębina?
Poszły dzieci do lasu, zobaczyły jarzębinę i proszą: Jarzębino… jarzębino – daj nam swoje korale! Zrobimy z nich czerwone
paciorki dla lalek!
Ale nad jarzębiną zaczęły krążyć śliczne, czubate ptaki i śpiewać: Zostawcie nam jarzębinę! Zostawcie nam jarzębinę!
Dla nas to pożywienie na mroźną godzinę!
– To jemiołuszki, goście z Północy? Trudno, lalki obejdą się bez koralików! I pobiegły dzieci dalej .
A tu na brzozie rosną sobie takie gęste, okrągłe, jak kule, zielone kępki, upstrzone białymi jagodami .
– Popatrzcie, jaka piękna jemioła, jakie ma perełki! Weźmiemy ją do kącika przyrody! – wołają dziewczynki .
Ale nad brzozą zaczęły krążyć ptaki z czerwonymi brzuszkami i śpiewać: Hej, latajmy dokoła, to jest nasza jemioła!
Da nam swoje jagody, uratuje od głodu!