Page 190 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 190
188 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Dziwne bałwanki” – doskonalenie analizy wzrokowej, nabywanie umie-
jętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi, rozumienie poleceń podczas zabaw. Wykonanie ćwiczeń w KP2,
s. 75. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw V.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 8, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa na śniegu – rozwijanie koordynacji ruchowej. Rysowanie patykiem na śniegu według pomysłu
dzieci – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Zabawa ruchowa rzutna „Traf i zdobądź punkty”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa oddechowa „Fruwające płatki śniegu”– wydłużanie fazy wydechowej. Dzieci dmuchają na kulki z waty na
nitkach przyczepionych do sznurka zawieszonego na długim kiju. N. zwraca uwagę, żeby dzieci nabierały powietrza
nosem, a wydychały ustami.
x Wykonanie gwiazdek lub innych ozdób na choinkę z kolorowych pasków – k. 12, KA.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa utrwalająca pojęcia matematyczne „Znam tę figurę”. Dzieci otrzymują szarfy i poruszają się po sali zgodnie
z rytmem wystukiwanym przez N. na bębenku. Na hasło np.: kwadrat dzieci zatrzymują się i z szarfy układają kwadrat.
Zabawa trwa dalej i dzieci za każdym razem układają inną figurę geometryczną.
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. N. gromadzi dzieci w kole na dywanie, prosi o zamknięcie oczu i wysłu-
chanie dźwięku. Osoba, która odgadnie dźwięk, podnosi rękę do góry. Dzieci nazywają usłyszany dźwięk.
x Zabawa ruchowa „Zawody z dźwiganiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Dziwne bałwanki.
Cele:
doskonalenie analizy wzrokowej
n
abywanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi
u
trwalanie przeliczania elementów
r
ozumienie poleceń podczas zabaw
u
wrażliwianie na sygnał dźwiękowy.
Pomoce: sylwety bałwanów: 1 – bez garnka na głowie, 2 – z dwoma guzikami, 3 – bez marchewkowego nosa,
4 – bez miotły, emblematy z bałwankami, obręcze, sylwety garnka, nosa z marchwi, guzika i miotły, podpisy
z imionami: Tomek, Piotr, Pola, Magda, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez rozwiązanie zagadki:
Co to za zimowa postać? Garnek, miotła nos z marchewki,
Z trzech śniegowych kul się składa. buduje ją dzieci gromada. (bałwan)
2. Dzieci wyliczają elementy, z których się składa bałwanek, np. kule śniegowe, guziki, miotła, garnek lub kapelusz, oczy,
nos z marchewki.