Page 185 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 185

TYDZIEŃ 1 5  •  Ślady na śniegu  •  183



            Przebieg zajęć:
            1.  Układanie obrazków historyjki „Bałwanek Trampolinka” z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 70–71. N. zakrywa kostki
              z kropkami oznaczającymi kolejność. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają treść historyjki. Chęt-
              ne dzieci czytają tekst wypowiadany przez Trampolinka w historyjce obrazkowej – wzmocnienie motywacji do poznawania
              liter i czytanie.
            2.  Prezentacja litery p, P – drukowanej i pisanej.
            3.  Układanie modeli wyrazów: parasol, Patryk z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich karto-
              ników, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
            4.  Zabawa „Tropimy głoskę p” – N. rozkłada na podłodze obrazki. Dzieci kolejno wyszukują i podnoszą obrazek,
              w którego nazwie słychać głoskę p.
            5.  Układanie kształtu drukowanej litery P z klocków, ze sznurków – praca w grupach.
            6.  Jakie wyrazy możemy ułożyć z poznanych spółgłosek i samogłosek – praca przy stolikach z wykorzystaniem liter
              z KA, k. 40, 41 – mapa, mam, mama, puma.
            7.  Wykonanie ćwiczeń w KP 2, s. 70–71. Zaznaczanie litery p, P w wyrazach, zaznaczanie miejsca litery p w modelach
              wyrazów, nalepianie podpisów do zdjęć.
            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Kto trafi do kosza?” – dzieci próbują trafić do kosza śnieżką lub piłeczką z wyznaczonego punktu.
              x Obserwacje „Szukamy Pani Zimy” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą zimą.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Środa    temat:  Ptaki zimą



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 72. Rysowanie gwiazdek po śladzie – ćwiczenie
            koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa na rozwijanie zmysłu dotyku i węchu – „Sma-
            kołyki dla zwierząt”. Ćwiczenia percepcji wzrokowej – rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych. Zabawa ruchowa
            rzutna „Stop! Podaj piłkę”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8, 9; III 5; IV 2, 8, 11, 12, 14, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – „Przysmaki ptaków” – z wykorzystaniem opowiadania M. Kownackiej
            Czyja jest jarzębina? – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poznanie nazw i wyglądu wybranych gatunków ptaków
            i roślin, bogacenie słownictwa, doskonalenie umiejętności czytania. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 73.  ▶  2. Zajęcia
            umuzykalniające – „W świątecznym nastroju z pastorałką W lichej stajni”. Utrwalanie pastorałki W lichej stajni. Zabawy
            rytmiczne doskonalące umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych. Uwrażliwianie na rejestry brzmieniowe (wysoko,
            nisko, średnio), rozwijanie poczucia rytmu.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 4, 5, 7, 9, 18, 19
            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Celuj w tarczę” – rozwijanie umiejętności rzutu do celu. Zabawa „Zgadnij, gdzie się
            ukryłem?” – rozwijanie umiejętności orientacji i określania kierunku – prawa/lewa strona. Zabawy dowolne z wykorzysta-
            niem sprzętu terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 72 – rysowanie po śladzie, a potem samodzielnie wzorów literopodobnych, pisanie
              po śladzie litery p, P.
              x Rysowanie gwiazdek po śladzie – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci siadają przy stolikach. Otrzymują
              kartki z narysowanymi różnymi kształtami gwiazdek. N. zwraca uwagę na odpowiednie trzymanie narzędzia pisarskiego
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190