Page 185 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 185
TYDZIEŃ 1 5 • Ślady na śniegu • 183
Przebieg zajęć:
1. Układanie obrazków historyjki „Bałwanek Trampolinka” z wykorzystaniem ilustracji z KP2, s. 70–71. N. zakrywa kostki
z kropkami oznaczającymi kolejność. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiadają treść historyjki. Chęt-
ne dzieci czytają tekst wypowiadany przez Trampolinka w historyjce obrazkowej – wzmocnienie motywacji do poznawania
liter i czytanie.
2. Prezentacja litery p, P – drukowanej i pisanej.
3. Układanie modeli wyrazów: parasol, Patryk z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich karto-
ników, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
4. Zabawa „Tropimy głoskę p” – N. rozkłada na podłodze obrazki. Dzieci kolejno wyszukują i podnoszą obrazek,
w którego nazwie słychać głoskę p.
5. Układanie kształtu drukowanej litery P z klocków, ze sznurków – praca w grupach.
6. Jakie wyrazy możemy ułożyć z poznanych spółgłosek i samogłosek – praca przy stolikach z wykorzystaniem liter
z KA, k. 40, 41 – mapa, mam, mama, puma.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP 2, s. 70–71. Zaznaczanie litery p, P w wyrazach, zaznaczanie miejsca litery p w modelach
wyrazów, nalepianie podpisów do zdjęć.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Kto trafi do kosza?” – dzieci próbują trafić do kosza śnieżką lub piłeczką z wyznaczonego punktu.
x Obserwacje „Szukamy Pani Zimy” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą zimą.
x Zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Ptaki zimą
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 72. Rysowanie gwiazdek po śladzie – ćwiczenie
koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa na rozwijanie zmysłu dotyku i węchu – „Sma-
kołyki dla zwierząt”. Ćwiczenia percepcji wzrokowej – rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych. Zabawa ruchowa
rzutna „Stop! Podaj piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8, 9; III 5; IV 2, 8, 11, 12, 14, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Przysmaki ptaków” – z wykorzystaniem opowiadania M. Kownackiej
Czyja jest jarzębina? – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poznanie nazw i wyglądu wybranych gatunków ptaków
i roślin, bogacenie słownictwa, doskonalenie umiejętności czytania. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 73. ▶ 2. Zajęcia
umuzykalniające – „W świątecznym nastroju z pastorałką W lichej stajni”. Utrwalanie pastorałki W lichej stajni. Zabawy
rytmiczne doskonalące umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych. Uwrażliwianie na rejestry brzmieniowe (wysoko,
nisko, średnio), rozwijanie poczucia rytmu.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 4, 5, 7, 9, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Celuj w tarczę” – rozwijanie umiejętności rzutu do celu. Zabawa „Zgadnij, gdzie się
ukryłem?” – rozwijanie umiejętności orientacji i określania kierunku – prawa/lewa strona. Zabawy dowolne z wykorzysta-
niem sprzętu terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 72 – rysowanie po śladzie, a potem samodzielnie wzorów literopodobnych, pisanie
po śladzie litery p, P.
x Rysowanie gwiazdek po śladzie – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci siadają przy stolikach. Otrzymują
kartki z narysowanymi różnymi kształtami gwiazdek. N. zwraca uwagę na odpowiednie trzymanie narzędzia pisarskiego