Page 188 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 188
186 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Celuj w tarczę”. Dzieci przygotowują kule śniegowe, następnie kolejno ustawiają się na wyznaczonej
linii i wykonują po 2 rzuty (jeden prawą ręką, drugi lewą ręką). Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.
x Zabawa „Zgadnij, gdzie się ukryłem?”. Do zabawy wybieramy jedno dziecko, które się chowa. Pozostałe dzieci po jego
śladach mają odgadnąć, w którą stronę dziecko poszło i gdzie się ukryło. Rozwijanie umiejętności orientacji i określania
kierunku – prawa/lewa strona.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa.
Czwartek temat: Mróz na szybie
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Kto zdmuchnie więcej?” – integracja grupy, ćwiczenia odde-
chowe, ćwiczenia w liczeniu. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 74. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa „Tak czy
nie?” – utrwalanie wiadomości o zimie. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 8, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – „Mróz na szybie” – zapoznanie dzieci z nową techniką pla-
styczną, rozwi janie wyobraźni i fantazji dziecięcej, poznanie właściwości kredy. ▶ 2. Zajęcia matematyczno-plastycz-
ne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego – „Zwierzaki – cudaki” – doskonalenie sprawności liczenia i umiejętności
odtwarzania różnorodnych form i kształtów, łączenie elementów, rozwijanie wyobraźni.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 8, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie śniegu przez lupę. Oglądanie kształtu gwiazdek śniegowych i ich porównywanie.
Zabawy dowolne na śniegu z wykorzystaniem sprzętu sportowego − respektowanie zasad bezpiecznej zabawy.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa oddechowa „Kto zdmuchnie więcej?”. N. zaprasza dzieci do stołu, na którym kładzie kulki z waty. Dzieli dzieci
na 2 zespoły, które stają po przeciwnych stronach stołu. Zespół, który zdmuchnie ze stołu więcej kulek z waty, wygrywa.
Integracja grupy, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia w liczeniu.
x Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 74. Ćwiczenia graficzne, próba samodzielnego odpowiadania na pytanie, kiedy na szy-
bie można obserwować krople deszczu, a kiedy lodowe kwiaty.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Tak czy nie?” – utrwalanie wiadomości o zimie. Dzieci otrzymują kartoniki w kształcie lizaków z napisami
TAK/NIE. N. podaje następujące stwierdzenia:
Z
imą dzień jest krótszy, a noc dłuższa. (TAK)
Niektóre zwierzęta zapadają w sen zimowy. (TAK)
K
lapki i sandały to najlepsze obuwie na zimę. (NIE)
W czasie zimy z drzew spadają kolorowe liście. (NIE)
Z
imową porą, gdy napada śnieg, można zorganizować kulig. (TAK)
G
dy na dworze jest bardzo zimno, mówimy, że jest upał. (NIE)
Czapka, szalik i rękawiczki najbardziej przydają się zimą. (TAK)
B
ałwan topi się, gdy na dworze jest mróz. (NIE)
awra to zimowe mieszkanie wiewiórki. (NIE)
G
P
aśnik to miejsce, gdzie zwierzęta leśne mogą znaleźć pożywienie. (TAK)
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodniczo-plastyczne.
Temat: Mróz na szybie.
Cele:
wzbudzanie zainteresowania przyrodą, używanie pojęć: mróz, niska temperatura