Page 191 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 191
TYDZIEŃ 1 6 • Świąteczne drzewko • 189
3. N. opowiada historyjkę o czwórce dzieci, które postanowiły ulepić bałwany. Pierwszy swojego bałwanka ulepił Piotruś
(N. przykleja sylwetę bałwana do tablicy). Druga skończyła Magda (N. przyczepia kolejną sylwetę), trzeci bałwanka
ulepił Tomek (kolejna sylweta), a ostatnia, czwarta skończyła Pola (czwarta sylweta pojawia się na tablicy). N. mówi:
Przyjrzyjcie się uważnie bałwankom. Może czegoś im brakuje?
4. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu bałwanków. N. zwraca uwagę, aby dzieci używały nazw liczebników porządko-
wych – wspólne, głośne przeliczenie bałwanków: Pierwszy, drugi, trzeci, czwarty. Ułożenie imion dzieci pod odpowied-
nimi bałwankami.
5. Zabawa „Taniec bałwanków”. N. wyznacza 4 grupy dzieci, rozdając emblematy bałwanków takich samych jak sylwety na tabli-
cy. Na podłodze rozkłada obręcze oznaczone sylwetami przedstawiającymi to, czego bałwankom brakuje: garnek, guzik, nos
z marchwi, miotłę. Dzieci tańczą w rytm muzyki wybranej przez N. Na przerwę w muzyce dzieci wchodzą do właściwej obrę-
czy. Tworzą koło i tańczą wokół obręczy. Następnie zamieniają się emblematami (N. może zamienić też oznaczenia obręczy).
6. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 75. Uzupełnianie rysunku zgodnie z instrukcją – utrwalanie przeliczania, znajomość
liczebników porządkowych, strony prawej i lewej, ćwiczenie w pisaniu liter i wyrazów po śladzie, próby czytania sylab
i wyrazów – rozwijanie znajomości liter i sprawności grafomotorycznej.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa na śniegu – rozwijanie koordynacji ruchowej. Chodzenie po śladach osoby, która przeszła wcześniej.
x Rysowanie patykiem na śniegu według pomysłu dzieci – rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Traf i zdobądź punkty” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 16 Świąteczne drzewko
Poniedziałek temat: Idą święta
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wspólne przygotowywanie tablicy i dekoracji w sali – doskonalenie umiejęt ności
opisu ilustracji, rozwijanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia, dbanie o estetyczny wygląd sali. Koloro-
wanie i wycinanie ilustracji przedstawiającej szopkę – KA, k. 11. Zabawa „Znajdź swoją parę” – doskonalenie spostrzegaw-
czości, reagowanie na sygnał dźwiękowy. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 76–77. Układanie
różnych wzorów z mozaiki geometrycznej – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie wyobraźni, utrwalenie
nazw i kształtów figur geometrycznych płaskich.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; II 1, 2; III 5; IV 1, 2, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem wiersza Iwony Rup Wigilia – wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
w czasie Świąt Bożego Narodzenia, poznanie świątecznych tradycji i zwyczajów – Wigilia, ubieranie choinki, opłatek, Miko łaj,
pierwsza gwiazdka, śpiewanie kolęd. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Kartki świąteczne” – zapoznanie dzieci z jedną z form
składania życzeń świątecznych, pobudzanie inwencji twórczej, doskonalenie umiejętności łączenia różnych materiałów.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 2, 6, 9; III 5; IV 1, 2, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych. Przestrzeganie zasad bezpiecznej
zabawy, współdziałanie w grupie. Zabawa w berka kucanego – doskonalenie refleksu.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wspólne przygotowywanie tablicy i dekoracji w sali. Wyszukiwanie ilustracji świątecznych, sylwet choinek, gwiazdek,
mikołajów. Doskonalenie umiejętności opisu ilustracji, rozwijanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego
Narodzenia, dbanie o estetyczny wygląd sali.