Page 191 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 191

TYDZIEŃ 1 6  •  Świąteczne drzewko  •  189



            3.  N. opowiada historyjkę o czwórce dzieci, które postanowiły ulepić bałwany. Pierwszy swojego bałwanka ulepił Piotruś
              (N. przykleja sylwetę bałwana do tablicy). Druga skończyła Magda (N. przyczepia kolejną sylwetę), trzeci bałwanka
              ulepił Tomek (kolejna sylweta), a ostatnia, czwarta skończyła Pola (czwarta sylweta pojawia się na tablicy). N. mówi:
              Przyjrzyjcie się uważnie bałwankom. Może czegoś im brakuje?
            4.  Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu bałwanków. N. zwraca uwagę, aby dzieci używały nazw liczebników porządko-
              wych – wspólne, głośne przeliczenie bałwanków: Pierwszy, drugi, trzeci, czwarty. Ułożenie imion dzieci pod odpowied-
              nimi bałwankami.
            5.  Zabawa „Taniec bałwanków”. N. wyznacza 4 grupy dzieci, rozdając emblematy bałwanków takich samych jak sylwety na tabli-
              cy. Na podłodze rozkłada obręcze oznaczone sylwetami przedstawiającymi to, czego bałwankom brakuje: garnek, guzik, nos
              z marchwi, miotłę. Dzieci tańczą w rytm muzyki wybranej przez N. Na przerwę w muzyce dzieci wchodzą do właściwej obrę-
              czy. Tworzą koło i tańczą wokół obręczy. Następnie zamieniają się emblematami (N. może zamienić też oznaczenia obręczy).
            6.  Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 75. Uzupełnianie rysunku zgodnie z instrukcją – utrwalanie  przeliczania, znajomość
              liczebników porządkowych, strony prawej i lewej, ćwiczenie w pisaniu liter i wyrazów po śladzie, próby czytania sylab
              i wyrazów – rozwijanie znajomości liter i sprawności grafomotorycznej.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa na śniegu – rozwijanie koordynacji ruchowej. Chodzenie po śladach osoby, która przeszła wcześniej.
              x Rysowanie patykiem na śniegu według pomysłu dzieci – rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Traf i zdobądź punkty” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            TYDZIEŃ 16    Świąteczne drzewko



            Poniedziałek    temat:  Idą święta


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Wspólne przygotowywanie tablicy i dekoracji w sali – doskonalenie umiejęt ności
            opisu ilustracji, rozwijanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia, dbanie o estetyczny wygląd sali. Koloro-
            wanie i wycinanie ilustracji przedstawiającej szopkę – KA, k. 11. Zabawa „Znajdź swoją parę” – doskonalenie spostrzegaw-
            czości, reagowanie na sygnał dźwiękowy. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 76–77. Układanie
            różnych wzorów z mozaiki geometrycznej – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie wyobraźni, utrwalenie
            nazw i kształtów figur geometrycznych płaskich.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; II 1, 2; III 5; IV 1, 2, 8, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem wiersza Iwony Rup Wigilia – wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
            w czasie Świąt Bożego Narodzenia, poznanie świątecznych tradycji i zwyczajów – Wigilia, ubieranie choinki, opłatek, Miko łaj,
            pierwsza gwiazdka, śpiewanie kolęd.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Kartki świąteczne” – zapoznanie dzieci z jedną z form
            składania życzeń świątecznych, pobudzanie inwencji twórczej, doskonalenie umiejętności łączenia różnych materiałów.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 2, 6, 9; III 5; IV 1, 2, 8

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych. Przestrzeganie zasad bezpiecznej
            zabawy, współdziałanie w grupie. Zabawa w berka kucanego – doskonalenie refleksu.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5

            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Wspólne przygotowywanie tablicy i dekoracji w sali. Wyszukiwanie ilustracji świątecznych, sylwet choinek, gwiazdek,
              mikołajów. Doskonalenie umiejętności opisu ilustracji, rozwijanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego
              Narodzenia, dbanie o estetyczny wygląd sali.
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196