Page 195 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 195
TYDZIEŃ 1 6 • Świąteczne drzewko • 193
„Niezwykły piec do pierników”. Ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem poznanych liter. Szukanie różnic na obrazkach –
KP2, s. 82. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Duża orbita, mała orbitka”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 4, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia kulinarne – „Pierniczki na choinkę” – stwarzanie okazji do samodzielnego badania
produk tów spożywczych oraz eksperymentowania z mieszaniem ich i łączeniem, nawiązywanie do dawnych zwyczajów
bożo narodzeniowych związanych z dekorowaniem choinki własnoręcznie wykonanymi ozdobami. ▶ 2. Zajęcia
umuzykalnia jące – „Żegnamy stary rok na trampolinie”. Utrwalanie piosenki Trampolina. Zabawy rytmiczne rozwijające
pamięć i poczucie rytmu.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 7, 8; III 5; IV 5, 7, 9, 11, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zimowa rozgrzewka” – poznanie sposobów zapobiegania marznięciu. Zabawy na śniegu
z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego z zachowaniem bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa z mocowaniem „Siłacze”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Malowanie farbami wykonanych poprzedniego dnia ozdób choinkowych z masy solnej. Rozwijanie umiejętności posługi-
wania się pędzlem, dobierania odpowiednich kolorów.
x Zabawa „Zapamiętaj kolor”. N. prezentuje dzieciom obrazki choinek na różnym tle. Dzieci przyglądają się obrazkom,
wymieniają nazwy kolorów, na jakich znajdują się choinki. Następnie N. zakrywa 1 obrazek, a dzieci mówią, na jakim
tle znajduje się zakryta choinka. Doskonalenie pamięci wzrokowej, utrwalenie nazw kolorów.
x Ćwiczenia graficzne – KP2, s. 81.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Niezwykły piec do pierników”. Dzieci są podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa to cegiełki, druga –
to murarze. Murarze biorą po jednej cegiełce i budują niezwykły piec do pierników. Wszystkie cegiełki muszą być ustawio-
ne blisko siebie. Gdy piec jest gotowy, rozsypuje się i następuje zmiana – kto był murarzem, zostaje cegiełką i odwrotnie.
x Ćwiczenia w czytaniu – N. wypowiada wyraz składający się z poznanych liter, np. mama, mapa, puma, mam. Dzieci
siedzą w kręgu i układają wyraz z liter na kartonikach. Następnie go odczytują.
x Ćwiczenie spostrzegawczości – szukanie siedmiu różnic na obrazkach – KP2, s. 82.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Duża orbita, mała orbitka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia kulinarne.
Temat: Pierniczki na choinkę.
Cele:
s
t
warzanie okazji do samodzielnego badania produktów spożywczych oraz eksperymentowania z mieszaniem ich
i łączeniem
p
rzestrzeganie ustalonych zasad zachowania się podczas zajęć kulinarnych
p
oznanie produktów spożywczych niezbędnych do wykonania pierników
n
awiązywanie do dawnych zwyczajów bożonarodzeniowych związanych z dekorowaniem choinki własnoręcznie
wykonanymi ozdobami.
Pomoce: dla każdego dziecka plastikowe łyżeczki, produkty na ciasto: ½ kg mąki, 20 dkg miodu, 20 dkg cukru pudru,
12 dkg margaryny, 1 jajko, 1 łyżka soku z cytryny, 1 opako wanie przyprawy do pierników, proszek do pieczenia,
lukier i ozdoby spożywcze do udekorowania pierników, blacha, fartuszki, miski, stolnica, wałek, łyżki, foremki.
Przebieg zajęć:
1. N. zapoznaje dzieci z procesem przygotowania pierniczków, które będą ozdobą na choince.
2. Dzieci gromadzą się wokół stolika, na którym znajdują się niezbędne produkty do wykonania pierniczków. N. rozdaje
dzieciom łyżeczki plastikowe i zaprasza je do wielozmysłowego poznania produktów (węch, wzrok, dotyk, smak).
3. Dzieci przed przystąpieniem do wyrabiania masy na pierniki myją dokładnie ręce i wkładają fartuszki. Praca odbywa
się w 4 zespołach: pierwszy zespół miesza miód z cukrem pudrem, proszkiem do pieczenia i sokiem z cytryny; drugi –