Page 199 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 199
TYDZIEŃ 1 6 • Świąteczne drzewko • 197
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Skaczące śnieżki”. Dzieci zabierają do ogrodu śnieżki zrobione ze zgniecionej gazety. Kładą je na chuście
animacyjnej. Trzymają za brzeg chusty, poruszają nią w dół i w górę tak, aby śnieżki z niej nie spadały.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa „Latawce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Ile bombek? Ile prezentów?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dokończ” – doskonalenie wrażliwości słuchowej w zakresie analizy
i syntezy wyrazów. Wykonywanie ćwiczeń 3 i 4 w KP2, s. 85. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Śledź w oleju” –
rozwijanie wrażliwości słuchowej. Zabawa dydaktyczna „Sześć piłeczek mam – ile tobie dam?” – ćwiczenie w liczeniu i usta-
laniu wyniku odejmowania. To już umiemy – praca z materiałem zawartym na wewnętrznej s. okładki w KP2. Życzenia
świąteczne – kształtowanie postaw społecznych.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 11; III 1, 5; IV 2, 7, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Ile bombek? Ile prezentów?” – doskonalenie umiejętności określania
i porównywania liczebności poprzez manipulowanie na konkretach, posługiwanie się liczebnikami głównymi, stosowanie
pojęć: mniej o, więcej o, tyle samo. Zabawa ruchowa „Znajdź obrazek”. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 86. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 1, 5; IV 9, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Kto pierwszy?”. Obserwacje przyrody – dostrzeganie zmian zachodzących w przy-
rodzie związanych z aktualną porą roku. Zabawa ruchowa „Konie na wybiegu”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Dokończ”. N. podaje pierwszą sylabę, dzieci dodają kolejną, tworzącą wyraz np. ma-ma, ma-zak; pa-lec,
pa- pier, pa- sek. Doskonalenie wrażliwości słuchowej w zakresie analizy i syntezy wyrazów.
x Utrwalenie znajomości liczb (cyfr): 1, 2, 3 oraz poznanych w tym roku liter, próby czytania sylab ćwiczenia 3 i 4 w –
KP2, s. 85.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Śledź w oleju”. Dzieci stoją w jednym rzędzie. Jedno dziecko staje przed pozostałymi tyłem, trzyma w ręku małą
piłkę-śledzia i mówi wyliczankę: Jeden śledzik tu, drugi śledzik tam. Wszyscy lubią śledzie, poszukaj go sam. Rzuca piłkę do
innych dzieci w rzędzie, nie oglądając się za siebie. Ta osoba, która złapała piłkę, mówi: Śledź w oleju, śledź w oleju. Wszyst-
kie dzieci chowają ręce z tyłu. Dziecko rzucające piłkę, próbuje odgadnąć, kto ma piłkę-śledzia. Jeśli odgadnie, rzuca piłkę
jeszcze raz. Jeśli nie odgadnie, to osoba, która złapała piłkę-śledzia, wychodzi przed pozostałe dzieci i zabawa trwa dalej.
x Zabawa dydaktyczna „Sześć piłeczek mam – ile tobie dam?”. Dzieci bawią się w parach. Jedno z dzieci trzyma 6 drob-
nych przedmiotów i mówi: Sześć (np.) klocków mam – ile tobie dam? Kolega z pary podaje liczbę od 1 do 6. Dziecko
szybko woła: Ile mi zostanie?! Wygrywa ten, kto pierwszy poda wynik działania – ćwiczenie w liczeniu i ustalaniu
wyniku odejmowania.
x „To już umiemy” – praca z wewnętrzną stroną okładki w KP2 według pomysłu N. Przykładowe zadania:
– Odszukaj poznane wielkie i małe litery i pokoloruj je na wybrany kolor.
– Policz wszystkie parasole, rozłożone pokoloruj na ten sam kolor.
– Odszukaj liście kasztanowca i pokoloruj je – pamiętaj, że jesienne liście, zmieniają kolory.
– Znajdź dwie deszczowe chmurki i narysuj na nich uśmiechnięte buzie.
– Znajdź pięć imbryków i narysuj na nich czerwoną kropkę.
– Odszukaj deszczowe kurtki, dwie największe pokoloruj na żółto.
– Znajdź dziesięć śniegowych kul i pokoloruj je na niebiesko.