Page 199 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 199

TYDZIEŃ 1 6  •  Świąteczne drzewko  •  197



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Skaczące śnieżki”. Dzieci zabierają do ogrodu śnieżki zrobione ze zgniecionej gazety. Kładą je na chuście
              animacyjnej. Trzymają za brzeg chusty, poruszają nią w dół i w górę tak, aby śnieżki z niej nie spadały.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
              x Zabawa ruchowa „Latawce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Piątek    temat:  Ile bombek? Ile prezentów?



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dokończ” – doskonalenie wrażliwości słuchowej w zakresie analizy
            i syntezy wyrazów. Wykonywanie ćwiczeń 3 i 4 w KP2, s. 85. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Śledź w oleju” –
            rozwijanie wrażliwości słuchowej. Zabawa dydaktyczna „Sześć piłeczek mam – ile tobie dam?” – ćwiczenie w liczeniu i usta-
            laniu wyniku odejmowania. To już umiemy – praca z materiałem zawartym na wewnętrznej s. okładki w KP2. Życzenia
            świąteczne – kształtowanie postaw społecznych.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 11; III 1, 5; IV 2, 7, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Ile bombek? Ile prezentów?” – doskonalenie umiejętności określania
            i porównywania liczebności poprzez manipulowanie na konkretach, posługiwanie się liczebnikami głównymi, stosowanie
            pojęć: mniej o, więcej o, tyle samo. Zabawa ruchowa „Znajdź obrazek”. Wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 86.  ▶  2. Zajęcia
            ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 1, 5; IV 9, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Kto pierwszy?”. Obserwacje przyrody – dostrzeganie zmian zachodzących w przy-
            rodzie związanych z aktualną porą roku. Zabawa ruchowa „Konie na wybiegu”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Dokończ”. N. podaje pierwszą sylabę, dzieci dodają kolejną, tworzącą wyraz np. ma-ma, ma-zak; pa-lec,
              pa- pier, pa- sek. Doskonalenie wrażliwości słuchowej w zakresie analizy i syntezy wyrazów.
              x Utrwalenie znajomości liczb (cyfr): 1, 2, 3 oraz poznanych w tym roku liter, próby czytania sylab ćwiczenia 3 i 4 w –
              KP2, s. 85.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Śledź w oleju”. Dzieci stoją w jednym rzędzie. Jedno dziecko staje przed pozostałymi tyłem, trzyma w ręku małą
              piłkę-śledzia i mówi wyliczankę: Jeden śledzik tu, drugi śledzik tam. Wszyscy lubią śledzie, poszukaj go sam. Rzuca piłkę do
              innych dzieci w rzędzie, nie oglądając się za siebie. Ta osoba, która złapała piłkę, mówi: Śledź w oleju, śledź w oleju. Wszyst-
              kie dzieci chowają ręce z tyłu. Dziecko rzucające piłkę, próbuje odgadnąć, kto ma piłkę-śledzia. Jeśli odgadnie, rzuca piłkę
              jeszcze raz. Jeśli nie odgadnie, to osoba, która złapała piłkę-śledzia, wychodzi przed pozostałe dzieci i zabawa trwa dalej.
              x Zabawa dydaktyczna „Sześć piłeczek mam – ile tobie dam?”. Dzieci bawią się w parach. Jedno z dzieci trzyma 6 drob-
              nych przedmiotów i mówi: Sześć (np.) klocków mam – ile tobie dam? Kolega z pary podaje liczbę od 1 do 6. Dziecko
              szybko woła: Ile mi zostanie?! Wygrywa ten, kto pierwszy poda wynik działania – ćwiczenie w liczeniu i ustalaniu
              wyniku odejmowania.
              x „To już umiemy” – praca z wewnętrzną stroną okładki w KP2 według pomysłu N. Przykładowe zadania:
                 – Odszukaj poznane wielkie i małe litery i pokoloruj je na wybrany kolor.
                 – Policz wszystkie parasole, rozłożone pokoloruj na ten sam kolor.
                 – Odszukaj liście kasztanowca i pokoloruj je – pamiętaj, że jesienne liście, zmieniają kolory.
                 – Znajdź dwie deszczowe chmurki i narysuj na nich uśmiechnięte buzie.
                 – Znajdź pięć imbryków i narysuj na nich czerwoną kropkę.
                 – Odszukaj deszczowe kurtki, dwie największe pokoloruj na żółto.
                 – Znajdź dziesięć śniegowych kul i pokoloruj je na niebiesko.
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204