Page 197 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197
TYDZIEŃ 1 6 • Świąteczne drzewko • 195
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Zimowa rozgrzewka” – tupanie, rozcieranie dłoni, chuchanie, podskakiwanie, bieganie. Poznanie sposobów
zapobiegania marznięciu.
x Zabawy na śniegu z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego z zachowaniem bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem „Siłacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Wesoła choinka
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Pokaż obrazek, o którym mówię” – wdrażanie do uważnego słuchania
opisu, kojarzenie go z treścią obrazka, rozwijanie spostrzegawczości. Zabawa „Ułóż obrazki” – rozwijanie pamięci wzroko-
wej. Wykonanie z figur geometrycznych zabawek na choinkę – KP2, s. 87. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX.
Zabawa z szarfami – doskonalenie umiejętności współdziałania. Wykonywanie ćwiczenia z KP2, s. 83. Zabawa rucho wa
na czworakach „Spacer piesków z przeszkodami”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 7, 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – „Wesoła choinka” – wykorzystanie wiersza D. Gellner Choinkowy żarcik –
doskonalenie umiejęt ności aktywnego słuchania, poznanie zwyczajów świątecznych – ubieranie choinki, zachęcanie do
aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 84. ▶ 2. Zajęcia plastycz-
ne – „Świąteczny stroik” – doskonalenie sprawności rąk i umiejętności posługiwania się pędzlem, rozwijanie pomysłowo-
ści i inwencji twórczej, budzenie nastroju radosnego oczeki wania na nadchodzące święta.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 6; III 5; IV 1, 2, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Skaczące śnieżki” – współdziałanie w grupie. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-
wego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa „Latawce”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Pokaż obrazek, o którym mówię”. N. opisuje ilustracje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Podejmowa-
nie prób opisu obrazka przez chętne dzieci. Wdrażanie do uważnego słuchania opisu, kojarzenie go z treścią obrazka,
rozwijanie spostrzegawczości.
x Zabawa „Ułóż obrazki”. N. układa wzór z obrazków, np. choinka – Mikołaj – bombka – aniołek. Dzieci przez kilka sekund
obserwują wzór, następnie N. go zasłania, a zadaniem dzieci jest ułożenie takiego samego układu rysunków. Rozwijanie
pamięci wzrokowej.
x Wykonywanie z kolorowych figur ozdób na choinkę – KP2, s. 87.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa z szarfami. Dzieci stają w parach bokiem do siebie. Mają złączone szarfą nogi wewnętrzne (stykające się ze sobą).
Razem muszą przebyć określoną drogę, na której ułożone są przeszkody.
x Ćwiczenie grafomotoryczne w KP2, s. 83.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Spacer piesków z przeszkodami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Wesoła choinka.
Cele:
doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania
oznanie zwyczajów świątecznych – ubieranie choinki
p