Page 196 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 196
194 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
miesza mąkę z przyprawą do pierników i jajkiem; trzeci – wyrabia rękami ciasto, łącząc 2 masy wyrobione przez
poprzednie zespoły; czwarty – rozwałkowuje na stolnicy masę piernikową na grubość około 5 mm.
4. Dzieci wykrawają pierniczki za pomocą foremek, robią w nich dziurkę patyczkiem i przekładają je na blachę. N. zanosi cia-
steczka do piekarnika i piecze 10 minut w temperaturze 150 °C. Po upieczeniu należy pozostawić pierniczki do wystygnięcia.
5. Po wystygnięciu – dekorowanie pierniczków lukrem i dostępnymi ozdobami spożywczymi.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Żegnamy stary rok na trampolinie.
Cele:
u
trwalanie piosenki Trampolina
r
ozwijanie pamięci
doskonalenie poczucia rytmu
ozwijanie sprawności ruchowej
r
doskonalenie spostrzegawczości.
Pomoce: nagranie piosenki Trampolina (CD), nagranie skocznej muzyki, szarfy, bębenek, kukiełka Trampolinka.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci z N. stoją w kole. N. improwizuje głosem melodie do tekstów powitalnych, np.: Dzień dobry dzieci,
dzieci powtarzają melodie na słowach: Dzień dobry Pani.
2. Zabawa „Raz, dwa, trzy – zapamiętaj ty”. Dzieci zapamiętują trzy czynności. Do każdej z nich przyporządkowana jest
cyfra: jeden – dotknięcie stóp, dwa – dotknięcie brzucha, trzy – złapanie się za głowę. Dzieci poruszają się przy akom-
paniamencie skocznej muzyki. W przerwie N. wypowiada trzy cyfry, w dowolnej kolejności (np.: 1, 2, 3; 3, 1, 2;
2, 1, 3). Dzieci wykonują czynności w takiej kolejności, w jakiej zostały wypowiedziane cyfry (np.: 1, 3, 2 – dotknięcie
stóp, dotknięcie głowy, dotknięcie brzucha).
3. Nauka drugiej zwrotki piosenki Trampolina (CD). Dzieci powtarzają słowa pierwszej zwrotki piosenki Trampolina (zob.
TYDZIEŃ 1, Środa). Następnie omawiają z N. i Trampolinkiem tekst drugiej zwrotki i refrenu. Potem uczą się go
na pamięć. W dalszej kolejności powtarzają układ ruchowy do pierwszej zwrotki piosenki (zob. TYDZIEŃ 8, Środa)
i uczą się ruchów do zwrotki drugiej.
Trampolina, trampolina! Trampolina, trampolina!
Za oknami hula zima! Skaczą nogi i czupryna!
Hop! do góry, przyjaciele! Już Mikołaj jedzie w saniach!
Coraz wyżej! Coraz śmielej! Też go zaproś do hopsania!
II zwrotka – przebieg ruchów analogiczny jak w zwrotce pierwszej.
II refren:
Trampolina, trampolina! – wystukanie rytmu piosenki naprzemiennie, uderzając dłońmi o uda; po zaśpiewaniu tekstu,
na pauzach, wykonanie dwóch rytmicznych klaśnięć;
Skaczą nogi i czupryna! – analogicznie jak wyżej;
Już Mikołaj jedzie w saniach! – uniesienie prawej dłoni ponad głowę, wskazanie na sufit (niebo);
Też go zaproś do – dwa rytmiczne klaśnięcia przypadające na wskazane sylaby;
hopsania! – skok obunóż w miejscu.
4. Zabawa „Skok w nowy rok”. Każde z dzieci otrzymuje szarfę, którą rozkłada na podłodze, formując z niej koło. Dzieci
uczą się rytmizowanego tekstu.
No – wy rok, du – ży skok
(dwie szybkie nuty i jedna wolna, dwie szybkie i jedna wolna)
Przy akompaniamencie nagrania w wersji instrumentalnej piosenki Trampolina dzieci poruszają się po całej sali,
maszerując wokół szarf. Gdy N. przerywa nagranie muzyki i dwukrotnie wystuka rytm tekstu na bębenku, dzieci wy-
konują rytmiczne skoki obunóż: dwa skoki w miejscu i skok do środka szarfy, dwa skoki w miejscu i skok na zewnątrz
szarfy, z jednoczesnym rytmicznym wypowiadaniem tekstu. Gdy ponownie usłyszą muzykę, powracają do marszu.
5. Pożegnanie. Dzieci z N. stoją w kole. N. improwizuje głosem melodie do tekstów pożegnalnych, np.: Do widzenia dzieci,
dzieci powtarzają melodie na słowach: Do widzenia Pani.