Page 194 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194
192 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Szukaj pary!”. Dzieci mają zawieszki z kartoników z cyframi od 1 do 3. Pod cyframi przyklejone są kropki
w liczbie równej cyfrze. Biegają w rozsypce po sali. Na sygnał: 2 dodać 2! dzieci z kartonikiem z cyfrą 2 muszą znaleźć
parę, czyli kolegę z cyfrą 2, i stanąć obok niego. Pary podają wynik dodawania. Jeżeli nie potrafią w pamięci, sumują
kropki pod cyframi na zawieszkach. N. powtarza zabawę za każdym razem, podając inne działanie – utrwalenie pozna-
nych cyfr, ćwiczenie w ustalaniu wyniku dodawania.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 78 – kolorowanie obrazka zgodnie z kodem, kolorowanie łańcuchów zgodnie z rytmem.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: praca z obrazkiem.
Temat: Przedświąteczne porządki.
Cele:
x wdrażanie dzieci do pomagania w pracach domowych
x kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
x wzbogacanie słownictwa
x utrwalenie wiadomości o urządzeniach elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym, o zasadach bez-
pieczeństwa, których należy przestrzegać przy ich obsłudze
x ćwiczenia w przeliczaniu.
Pomoce: odkurzacz, suszarka, czajnik elektryczny, robot kuchenny, żelazko, dla każdego dziecka kawałki papieru,
słomki, kubeczki, CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. „Przedświąteczne porządki” – praca z obrazkiem (KP2, s. 80). N. prezentuje dzieciom ilustracje przedstawiające rodziców
zajętych przygotowaniami do świąt – sprzątanie, pranie, prasowanie, pieczenie ciast itp. Dzieci opisują obrazki, wypo wiadają
się na temat własnych doświadczeń. W jaki sposób mogę pomóc rodzicom w przedświątecznych przygotowaniach? Odpowied-
nio oznaczają obrazki, na których są przedstawione dzieci uczestniczące i nie uczestniczące w przygotowaniach do świąt.
2. Prezentacja wybranych urządzeń elektrycznych: odkurzacz, suszarka, odtwarzacz CD, robot kuchenny, żelazko. Opisywa-
nie wyglądu i sposobów wykorzystania w życiu codziennym. N. podłącza te urządzenia do źródła prądu i prezentuje ich
działanie. Wyjaśnia nazwy: kabel, wtyczka, gniazdko elektryczne. Podkreśla, że tę czynność mogą wykonywać tylko dorośli.
3. Zabawa ruchowa „Urządzenia elektryczne”. Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce N. mówi
nazwy różnych przedmiotów (pralka, szczotka, odkurzacz, ścierka, mikser, wiadro, żarówka). Jeżeli do ich pracy potrzebny
jest prąd, dzieci podnoszą ręce w górę. Jeżeli nie jest potrzebny – kucają.
4. Ćwiczenia oddechowe „Odkurzacz”. N. rozdaje każdemu dziecku małe kawałki papieru, gazet, słomkę i kubeczek. Zadaniem
dzieci jest zassać przez słomkę skrawek papieru i przenieść go do kubeczka. Doskonalenie umiejętności regulowania oddechu.
5. Wykonanie ćwiczenia matematycznego w KP2, s. 79 – ćwiczenia w przeliczaniu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Śniegowe budowle”. Dzieci w zespołach tworzą budowle ze śniegu według własnych pomysłów. Rozwijanie
wyobraźni przestrzennej, doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
x Celowanie śnieżkami do wyznaczonego celu. Doskonalenie umiejętności rzutu prawą i lewą ręką.
Środa temat: Pierniczki na choinkę
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Malowanie farbami ozdób choinkowych z masy solnej – rozwijanie umiejętności
posługiwania się pędzlem, dobierania odpowiednich kolorów. Zabawa „Zapamiętaj kolor” – doskonalenie pamięci wzro-
kowej, utrwalenie nazw kolorów. Rysowanie gwiazdek – KP2, s. 81. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa ruchowa