Page 192 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 192
190 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
x Kolorowanie i wycinanie ilustracji przedstawiającej szopkę – KA, k. 11.
x Zabawa „Znajdź swoją parę”. N. rozdaje dzieciom połówki przeciętych obrazków, dzieci poruszają się po sali przy
muzyce. Na przerwę w muzyce szukają osoby, która ma pasującą część obrazka. Każda para nazywa swój obrazek
(choinka, bombki w różnych kolorach, prezenty, stroik świąteczny itp.). Doskonalenie spostrzegawczości, reagowanie
na sygnał dźwiękowy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 76–77 – przeliczanie elementów na dużej ilustracji, rysowanie tylu kresek, ile jest ele-
mentów, dolepianie lampek zgodnie z rytmem, łączenie w pary takich samych prezentów.
x Układanie różnych wzorów z mozaiki geometrycznej (KA, k. 35, 46). Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej,
rozwijanie wyobraźni, utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych płaskich.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza.
Temat: Idą święta.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu
wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną w czasie Świąt Bożego Narodzenia
oznanie świątecznych tradycji i zwyczajów – Wigilia, ubieranie choinki, opłatek, Mikołaj, pierwsza gwizdka
p
ozwijanie słownictwa związanego ze świętami
r
ozwijanie wyobraźni, wdrażanie do odgrywania scenek.
r
Pomoce: obrazki ilustrujące symbole świąteczne, sylweta stołu i obrazki potraw, nagrania kolęd, CD.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Iwony Rup Wigilia.
Wgilia
Kiedy pierwsza gwiazdka błyśnie, Spod choinki też wyjmiemy
to do stołu zasiadamy, duże paczki z prezentami
barszcz czerwony, i zachwycać się będziemy
kluski z makiem, pięknych kolęd melodiami .
rybę gościom dziś podamy . Iwona Rup
2. Omówienie treści wiersza. Dzieci wypowiadają się na podstawie wysłuchanego tekstu i własnych przeżyć, doświadczeń:
Co to jest Wigilia? Jak przygotowujemy stół? Jakie potrawy stawiamy na wigilijnym stole? Co robimy przed rozpoczęciem
wieczerzy? Co to jest tradycja, zwyczaj? Jakie zwyczaje świąteczne panują w waszej rodzinie?
3. Zabawa „Potrawy na wigilijnym stole”. N. rozkłada sylwetę stołu, dzieci spośród różnych obrazków potraw wybierają te,
które spożywamy podczas świątecznej kolacji (karp, barszczyk z uszkami, śledź, kluski z makiem, pierogi).
4. Słuchanie kolęd. Zachęcanie do wspólnego śpiewania.
5. Zabawa pantomimiczna obrazująca świąteczne zwyczaje. N. dzieli dzieci na zespoły, których zadaniem będzie odegra-
nie scenek: strojenie choinki, nakrywanie stołu do kolacji wigilijnej, dzielenie się opłatkiem, wyjmowanie prezentów
spod choinki itp.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kartki świąteczne.
Cele:
zapoznanie dzieci z jedną z form składania życzeń świątecznych
r
ozwijanie sprawności manualnej
p
obudzanie inwencji twórczej