Page 193 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 193

TYDZIEŃ 1 6  •  Świąteczne drzewko  •  191



              doskonalenie umiejętności łączenia różnych materiałów
              doświadczanie satysfakcji z zaplanowanej i wykonanej pracy.

                 Pomoce: kartki świąteczne, kolorowe kartki z bloku technicznego złożone na pół, wycięte sylwety Mikołajów,
                 aniołków, gwiazdek, choinek, brokat, kolorowa wełna, klej.

            Przebieg:
            1.  Zapoznanie dzieci z tematem zajęć – „Świąteczne kartki”. N. wspólnie z dziećmi ogląda świąteczne kartki. Swobodne
              wypowiedzi dzieci na temat oglądanych kart, opisywanie obrazków, nazywanie postaci, motywów świątecznych (anioły,
              pasterze, Mikołaj, choinka, szopka, gwiazdki).
            2.  Omówienie etapów pracy:
              –  naklejanie na kartkach przygotowanych elementów: Mikołaje, aniołki, choinki, gwiazdki itp.
              –  wykorzystanie kolorowej wełny (wełniane bombki, czapka Mikołaja, włosy aniołka)
              –  ozdabianie kart brokatem.
            3.  Samodzielne wykonanie prac przez dzieci według własnych pomysłów.
            4.  Zorganizowanie wystawy kart świątecznych – dokonywanie oceny, uzasadnianie swoich wyborów. Zwrócenie uwagi
              na staranność wykonania, pomysł, rozmieszczenie elementów.

            III Zajęcia w ogrodzie


              x Zabawy dowolne na śniegu z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, współ-
              działanie w grupie.
              x Zabawa w berka kucanego – doskonalenie refleksu.



            Wtorek    temat:  Przedświąteczne porządki


            Zapis w dzienniku:


            Aktywność poranna i popołudniowa: Praca z obrazkiem „Choinki w lesie”. Zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami
            poszczególnych drzew: sosna, świerk, jodła, modrzew. Rozwijanie postaw proekologicznych. Lepienie z masy solnej ozdób
            choinkowych – rozwijanie sprawności manualnych, inwencji twórczej. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Szukaj
            pary!” – utrwalenie poznanych cyfr, ćwiczenie w ustalaniu wyniku dodawania. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 78.
            Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 15, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Praca z obrazkiem – „Przedświąteczne porządki” (KP2, s. 80) – wdrażanie dzieci do pomagania
            w pracach domowych, utrwalanie wiadomości o urządzeniach elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domo-
            wym, o zasadach bezpieczeństwa, których należy przestrzegać przy ich obsłudze. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 79.
              ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6, 7; IV 1, 5, 7, 9, 15, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Śniegowe budowle” – rozwijanie wyobraźni przestrzennej, doskonalenie umiejętności
            pracy w zespole. Celowanie śnieżkami do wyznaczonego celu – doskonalenie umiejętności rzutu prawą i lewą ręką.
              Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Praca z obrazkiem „Choinki w lesie”. Zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami poszczególnych drzew: sosna, świerk,
              jodła, modrzew. Rozwijanie postaw proekologicznych – żywe drzewka możemy zastąpić sztucznymi, robionymi z natural-
              nych gałązek.
              x Lepienie z masy solnej ozdób choinkowych według pomysłów dzieci lub odciskanie foremek w kształcie gwiazdek,
              choinek. Robienie dziurek na zawieszkę, ozdabianie koralikami, cekinami. Pozostawienie do wyschnięcia. Rozwijanie
              sprawności manualnych, inwencji twórczej.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198