Page 193 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 193
TYDZIEŃ 1 6 • Świąteczne drzewko • 191
doskonalenie umiejętności łączenia różnych materiałów
doświadczanie satysfakcji z zaplanowanej i wykonanej pracy.
Pomoce: kartki świąteczne, kolorowe kartki z bloku technicznego złożone na pół, wycięte sylwety Mikołajów,
aniołków, gwiazdek, choinek, brokat, kolorowa wełna, klej.
Przebieg:
1. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć – „Świąteczne kartki”. N. wspólnie z dziećmi ogląda świąteczne kartki. Swobodne
wypowiedzi dzieci na temat oglądanych kart, opisywanie obrazków, nazywanie postaci, motywów świątecznych (anioły,
pasterze, Mikołaj, choinka, szopka, gwiazdki).
2. Omówienie etapów pracy:
– naklejanie na kartkach przygotowanych elementów: Mikołaje, aniołki, choinki, gwiazdki itp.
– wykorzystanie kolorowej wełny (wełniane bombki, czapka Mikołaja, włosy aniołka)
– ozdabianie kart brokatem.
3. Samodzielne wykonanie prac przez dzieci według własnych pomysłów.
4. Zorganizowanie wystawy kart świątecznych – dokonywanie oceny, uzasadnianie swoich wyborów. Zwrócenie uwagi
na staranność wykonania, pomysł, rozmieszczenie elementów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne na śniegu z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, współ-
działanie w grupie.
x Zabawa w berka kucanego – doskonalenie refleksu.
Wtorek temat: Przedświąteczne porządki
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Praca z obrazkiem „Choinki w lesie”. Zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami
poszczególnych drzew: sosna, świerk, jodła, modrzew. Rozwijanie postaw proekologicznych. Lepienie z masy solnej ozdób
choinkowych – rozwijanie sprawności manualnych, inwencji twórczej. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Szukaj
pary!” – utrwalenie poznanych cyfr, ćwiczenie w ustalaniu wyniku dodawania. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 78.
Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na czworakach”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Praca z obrazkiem – „Przedświąteczne porządki” (KP2, s. 80) – wdrażanie dzieci do pomagania
w pracach domowych, utrwalanie wiadomości o urządzeniach elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domo-
wym, o zasadach bezpieczeństwa, których należy przestrzegać przy ich obsłudze. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 79.
▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6, 7; IV 1, 5, 7, 9, 15, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Śniegowe budowle” – rozwijanie wyobraźni przestrzennej, doskonalenie umiejętności
pracy w zespole. Celowanie śnieżkami do wyznaczonego celu – doskonalenie umiejętności rzutu prawą i lewą ręką.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Praca z obrazkiem „Choinki w lesie”. Zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami poszczególnych drzew: sosna, świerk,
jodła, modrzew. Rozwijanie postaw proekologicznych – żywe drzewka możemy zastąpić sztucznymi, robionymi z natural-
nych gałązek.
x Lepienie z masy solnej ozdób choinkowych według pomysłów dzieci lub odciskanie foremek w kształcie gwiazdek,
choinek. Robienie dziurek na zawieszkę, ozdabianie koralikami, cekinami. Pozostawienie do wyschnięcia. Rozwijanie
sprawności manualnych, inwencji twórczej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).