Page 198 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 198
196 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych
u
trwalanie przeliczania i znajomości figur geometrycznych.
Pomoce: 3 szablony choinek, 3 zestawy ozdób choinkowych, koc, KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. umieszcza na tablicy 3 szablony choinki.
2. N. recytuje fragment wiersza Doroty Gellner Choinkowy żarcik.
Choinkowy żarcik
Pod gwiazdami, Trzecia –
pod chmurami wiezie bombki szklane
pędzi ciuchcia i łańcuszki poplątane .
z choinkami! Jak wysiądą na peronie,
Tych choinek jest bez liku! to już będą wystrojone .
Siedzą w każdym wagoniku . Ta zadzwoni,
Jedna – ta zaświeci,
świeczki ma w walizce . aż się zdziwią
Druga – wszystkie dzieci!
dzwonki, złote wszystkie . Dorota Gellner
3. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza: O czym opowiada wiersz? Co wiezie pociąg? Co wiozą choinki? Poszukiwanie
odpowiedzi i zapisywanie ich na tablicy w postaci rysunków i prostych wyrazów.
4. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość „Trzy choinki”. N. gromadzi dzieci przy tablicy, na której są trzy szablony
choinek – jedna z nich jest udekorowana ozdobami. Te same ozdoby leżą pod drugą choinką. Rozmowa na temat ubra-
nej choinki: dzieci wymieniają ozdoby, nazywają je i opisują. Chętne dzieci wybierają ozdoby znajdujące się pod drugą
i trzecią choin ką, nazywają je i wieszają na choinkach w tym samym miejscu, w którym wiszą na choince pierwszej.
Opisują ich położenie, stosując określenia: wysoko, nisko, pod, nad, po prawej stronie, po lewej stronie.
5. Zabawa „Bombka”. Dzieci stają w kręgu, na środku N. rozkłada koc. Jedno dziecko na ochotnika zamienia się w bombkę
i kładzie się na plecach na kocu. Pozostałe dzieci podnoszą delikatnie koc i bujają dziecko-bombkę. Po chwili N. propo-
nuje zmianę.
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 84 – dorysowywanie na gałązkach po trzech ozdób, uzupełnianie geometrycznego
sudoku – utrwalanie liczebników, ćwiczenie logicznego myślenia i spostrzegawczości.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Świąteczny stroik.
Cele:
doskonalenie sprawności rąk i umiejętności posługiwania się pędzlem
ozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej
r
b
udzenie nastroju radosnego oczekiwania na nadchodzące święta
yjaśnienie pojęcia jemioła.
w
Pomoce: orzechy włoskie, jemioła, gałązki jodły, złota farba, pędzelki, podkładki do malowania, pojemniki,
zabawki wykonane na zajęciach porannych z KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. wyjaśnia temat pracy oraz pojęcie jemioła. Stwarza dzieciom możliwość do swobodnego wypowiadania się i podziele-
nia posiadanymi wiadomościami z innymi.
2. Uporządkowanie wiadomości – jemioła rośnie na drzewach, wytwarza soczyste jagody, które zjadają ptaki. Często
podczas Świąt Bożego Narodzenia i w Nowy Rok gałązki jemioły wieszane są w domach przy suficie lub nad drzwiami.
Jemioła ma przynieść domowi i jego mieszkańcom szczęście w nadchodzącym roku.
3. Dzieci malują złotą farbą orzechy i gałązki jemioły. Następnie umieszczają je na gałązce jodły według własnego pomysłu
i pozostawiają do całkowitego wyschnięcia. W stroikach mogą umieścić zabawki wykonanie na zajęciach porannych.
4. Uporządkowanie miejsca pracy oraz czynności higieniczne.
5. Swoje prace dzieci zabierają do domu do udekorowania świątecznego stołu.