Page 200 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 200
198 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
– Odszukaj ptaka w szaliku i ptaka w czapce, jednemu dorysuj czapkę, a drugiemu szalik.
– Odszukaj kubeczek z narysowanym na nim kotem.
– Odszukaj prawy i lewy kalosz z tej samej pary.
– Pokoloruj na brązowo listek, który styka się z cyfrą 3.
x Życzenia świąteczne – dzieci wychodząc do domu składają sobie nawzajem życzenia – kształtowanie postaw społecznych.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Ile bombek? Ile prezentów?
Cele:
doskonalenie umiejętności określania i porównywania liczebności poprzez manipulowanie na konkretach
p
osługiwanie się liczebnikami głównymi
s
osowanie pojęć: mniej o, więcej o, tyle samo
t
kształtowanie logicznego myślenia.
Pomoce: sylwety trzech choinek, kolorowe, papierowe bombki, sylwety prezentów, ilustracje ozdób choinkowych
(na każdym kartoniku w różnej liczbie) i kartoniki z taką samą liczbą kółek, ile jest ozdób na ilustracjach, tambu-
ryn, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Choinki”. N. rozkłada sylwety 3 choinek. Dzieci układają na nich bombki zgodnie z poleceniem:
Zad. 1: Na jednej choince ułóżcie tylko żółte bombki, na drugiej tylko czerwone, na 3 tylko niebieskie. Przeliczanie bombek
na choinkach, porównywanie liczebności.
Zad. 2: Ułóżcie żółte bombki tak, żeby było ich o 1, 2 mniej niż czerwonych, a niebieskich o 2 więcej niż czerwonych.
Zad. 3: N. układa bombki na choinkach w różnych kombinacjach. Zadaje pytania: Ile jest bombek żółtych, ile czerwonych,
ile niebieskich? Których jest mniej/więcej? O ile mniej/o ile więcej?
2. Zabawa „Ile prezentów?”. N. rozkłada sylwety 4 choinek i układa pod nimi sylwety prezentów. Każde dziecko otrzymuje
kartonik z różną liczbą kółek i umieszcza je pod choinką, zgodnie z liczbą prezentów. Wspólne sprawdzenie poprawności
wykonania. Ustalenie, pod którą choinką jest najwięcej/najmniej prezentów.
3. Zabawa ruchowa „Znajdź obrazek”. N. rozwiesza w różnych miejscach sali ilustracje przedstawiające ozdoby choinkowe –
każda z inną liczbą elementów. Dzieci otrzymują kartoniki różniące się liczbą kółek. Biegają po sali przy akompania-
mencie tamburyna. Gdy N. przestaje grać, dzieci ustawiają się przed ilustracją z taką liczbą ozdób, ile mają kółek
na kartoniku.
4. Wykonywanie ćwiczenia graficznego w KP2, s. 86.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Kto pierwszy?”. Dzieci biegają swobodnie w ogrodzie. Na umówiony sygnał każde biegnie do N. Wygrywa to
dziecko, które pierwsze przybiegnie do N. Przy powtórzeniu zabawy N. staje w innym miejscu.
x Obserwacje przyrody – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.
x Zabawa ruchowa „Konie na wybiegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).