Page 184 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 184
182 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
III Zajęcia w ogrodzie
x Dokarmianie ptaków – dosypywanie pożywienia do karmników, obserwacje ptaków. Kształtowanie postaw opiekuńczych
wobec zwierząt, utrwalanie nazw ptaków.
x Zabawy dowolne według pomysłów dzieci – przestrzeganie ustalonych zasad bezpiecznej zabawy.
Wtorek temat: Pada śnieg
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Ile sylab, ile głosek?” – ćwiczenie słuchu fonematycznego. Zabawa
„Którego zwierzątka brakuje?” – doskonalenie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Wykonywanie ćwiczeń
w KP2, s. 69. Lepienie z plasteliny wybranych zwierząt leśnych – zachowanie proporcji, rozwijanie sprawności manualnej.
Zabawa tropiąca „Szukamy zwierząt w lesie” – poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną. Zabawa ruchowa „Konie na wybiegu”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 8, 11, 14, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do czytania i pisania – „Pada śnieg” – poznanie kształtu litery p, P, drukowanej
i pisanej, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, utrwalanie poznanej litery, odczytywanie wyrazów z poznaną
literą. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 70–71. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw V.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Kto trafi do kosza?” – rozwijanie celności. Obserwacje „Szukamy Pani Zimy” – dostrzega-
nie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą zimą. Zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Ile sylab, ile głosek?” – podawanie wyrazów kojarzących się z zimą, wyróżnianie sylab i głosek oraz przeliczanie
sylab i głosek. Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
x Zabawa „Którego zwierzątka brakuje?”. N. układa sylwety zwierząt leśnych. Po krótkiej prezentacji chowa jedno z nich.
Dzieci określają, którego zwierzątka brakuje, podając nazwę i opisując jego wygląd. Doskonalenie percepcji wzrokowej.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 69 – ćwiczenie spostrzegawczości, utrwalenie nazw zwierząt.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Lepienie z plasteliny wybranych zwierząt leśnych – zachowanie proporcji, rozwijanie sprawności manualnej.
x Zabawa tropiąca „Szukamy zwierząt w lesie”. N. proponuje dzieciom wyprawę na poszukiwanie zwierząt w lesie.
Aby je odnaleźć, trzeba dokładnie słuchać poleceń N.: Idziemy 5 małych kroków do przodu, 3 kroki w prawą stronę,
4 kroki do tyłu, 2 kroki w lewą stronę itd.
x Zabawa ruchowa „Konie na wybiegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do czytania i pisania.
Temat: Pada śnieg.
Cele:
p
oznanie kształtu litery p, P, drukowanej i pisanej
doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
u
trwalanie kształtu poznanej litery
o
dczytywanie wyrazów z poznaną literą.
Pomoce: obrazki, które w swojej nazwie zawierają literę p, klocki, sznurek, KP2, KA.