Page 180 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 180
178 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
x Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 64. Kolorowanie zakładek do książki z postaciami z bajek, kolorowanie kwadratu wska-
zującego miejsce głoski o w modelach wyrazów, rysowanie krótszych frędzli w jednej zakładce.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Jaki tytuł?” – próby odczytywania, a następnie dostrzeganie i poprawianie błędów w tytułach bajek: Cudowny Kapturek,
Gapciuszek, Kot w bucie, Janek i Zosia, Królowa Śmieszka, O rybaku i białej rybce… – rozwijanie logicznego myślenia,
zachęcanie do czytania.
x Zabawa „Co zniknęło?” – N. prezentuje ilustracje przedmiotów, postacie z wybranej bajki, następnie zasłania jedną, dwie
z nich, dzieci mówią czego brakuje – rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Latawce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Obrazek z figur.
Cele:
w
yodrębnianie kształtu z innych cech przedmiotów i nazywanie ich: kwadrat, koło, prostokąt, trójkąt
dopasowywanie kształtów, wielkości i kolorów
ozbudzanie twórczej wyobraźni i tworzenie własnych wzorów.
r
Pomoce: figury geometryczne w różnych kolorach i wielkościach wycięte z kolorowego papieru (mogą być z KA,
k. 35, 36), 2 kostki do gry z polami oznaczającymi wielkość i kolor (1 kostka) oraz rodzaj figury (2 kostka), kartki,
kleje.
Przebieg zajęć:
1. N. gromadzi dzieci w kole. Na środek wysypuje figury geometryczne różnej wielkości i mówi: Raz, dwa, trzy, nie są to
trójkąty. Dzieci ze zbioru wszystkich figur wybierają figurę, która nie jest trójkątem. N. kontynuuje zabawę, mówi:
Raz, dwa, trzy, nie są to kwadraty itd.
2. Dzieci dzielą się spostrzeżeniami – jakie figury udało im się zebrać, kto ma takie same figury.
3. Dzieci rzucają 2 kostkami – jedna kostka przedstawia wielkość i kolor, druga figurę: trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło
oraz 2 pola puste – wówczas dziecko decyduje, którą figurę wybiera. Po wylosowaniu odpowiednich pól na kostkach
mają wymienić rodzaj figury, jej wielkość i kolor.
4. Z zebranych figur dzieci układają obrazki i naklejają je na kartkę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zabawy dydaktyczne.
Temat: Bajkowe kalambury.
Cele:
trwalenie znajomości bajek
u
ozwijanie ekspresji ruchowej
r
kształtowanie logicznego myślenia.
Pomoce: sztaluga, arkusze papieru lub tablica, kredki, mazaki lub kreda, tacki z fasolą i grochem, obrazki postaci
bajkowych, KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. ustawia przed dziećmi sztalugę (lub tablicę) i proponuje zabawę w kalambury rysunkowe: wybrane dzieci rysują
przedmioty, postacie kojarzące się z określoną bajką. Dzieci odgadują.
2. Kalambury ruchowe „Jaka to postać?” – dzieci ruchem i mimiką naśladują wybraną bajkową postać.
3. „Jak Kopciuszek” – każde dziecko otrzymuje tackę z fasolą i grochem. Zadaniem jest rozdzielenie ziaren na dwie kupki.
4. Zabawa „Dobierz w pary” – zadaniem dzieci jest odszukanie par bajowych postaci, np. Pinokio i Dżepetto, Kopciuszek
i książę, Jaś i Małgosia, Rybak i rybka…
5. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 65. Szukanie na rysunku pięciu kapeluszy, rysowanie konturów kapeluszy różnymi
kolorami kredek – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i analizy wzrokowej. Kolorowanie ramek przy portre-
tach zgodnie z poleceniami.