Page 166 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 166
164 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Cele:
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat – stosowanie odpowiednich form gramatycznych
r
ozwijanie wyobraźni w trakcie przewidywania, co było wcześniej i co wydarzy się potem
p
oprawne budowanie zdań w czasie przeszłym i przyszłym
trwalanie wiadomości na temat postaci Mikołaja
u
r
ozwijanie słownictwa.
Pomoce: ilustracje do historyjki, emblematy z rysunkami zabawek, KA.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z dziećmi przy obrazkach.
x Dzieci siedzą przed tablicą, do której przypięta jest ilustracja przedstawiająca Mikołaja z wypchanym workiem
w saniach ciągniętych przez renifery. N. prosi, aby dzieci opowiedziały, co przedstawia obrazek.
x Przewidywanie, co Mikołaj robił wcześniej. Pomyślcie, co Mikołaj robił wcześniej.
Zwracanie uwagi na prawidłowe budowanie zdań w czasie przeszłym.
N. po wypowiedziach dzieci wiesza na tablicy obrazek, na którym widać, jak Mikołaj pakuje do worka zabawki.
x Wymyślanie zakończenia historyjki. Jak myślicie, gdzie Mikołaj zawiezie tyle zabawek?
Zwracanie uwagi na prawidłowe budowanie zdań w czasie przyszłym.
Swobodne wypowiedzi dzieci. N. przypina ostatni obrazek, na którym widać Mikołaja z dziećmi w przedszkolu.
x Nadawanie tytułu historyjce obrazkowej. Jaki tytuł możemy nadać tej historyjce? N. chwali wszystkie propozycje
dzieci.
2. Zabawa „Co wiemy o Mikołaju?” – dzieci odpowiadają na pytania zadawane przez N.
– Gdzie mieszka Mikołaj?
– Kiedy obchodzi imieniny Mikołaj?
– Jaki jest ulubiony kolor Mikołaja?
– W czym przynosi prezenty Mikołaj?
– Jakim pojazdem porusza się Mikołaj po świecie?
– Jakie zwierzęta ciągną sanie Mikołaja?
– W jaki sposób Mikołaj podrzuca dzieciom prezenty?
– Kto pomaga Mikołajowi w przygotowaniach prezentów?
– Skąd Mikołaj wie, co dzieci chcą otrzymać od niego?
– Co dostają od Mikołaja niegrzeczne dzieci?
3. Zabawa ruchowa z elementem biegu „Prezenty”. Dzieci otrzymują emblematy z zabawkami: lalki, samochody, klocki,
misie i siadają w kole na podłodze. N. wywołuje poszczególne dzieci, np. z emblematem lalek. Dzieci te robią jedno
okrążenie i wracają na swoje miejsca. Na hasło: prezenty, wszyscy zmieniają miejsca.
4. Wycinanie elementów z k. 9, KA – układanie według wzoru obrazka przedstawiającego Mikołaja.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z elementem rzutu i celowania „Śniegowe kule”. Rzucanie śnieżkami do wyznaczonego celu, np. drzewa, tarczy,
chodnika. Rozwijanie umiejętności rzutu do celu prawą i lewą ręką.
x Chodzenie po śladach N., wybranego dziecka – doskonalenie zmysłu równowagi.
x Zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Worek z prezentami
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Co zniknęło?” – doskonalenie spostrzegawczości, pamięci. Wykonywanie
zawieszek na okna w sali – KA, k. 10. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Ćwiczenia percepcji słuchowej „Gdzie słyszysz dzwone-
czek?”. Zabawa ruchowa z mocowaniem „Przepychanka”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 7, 9