Page 163 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 163
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ 13 Listy do Mikołaja
Poniedziałek temat: Poznajmy Mikołaja
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Dzisiaj w koło bawmy się wesoło”. Zabawa „Najmniejszy
– największy” – doskonalenie umiejętności określania wielkości. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. „Znajdź różnice” –
porównywanie 2 obrazków Mikołajów – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej. Zabawa „Jedzie Mikołaj”. Naśladowa-
nie różnych odgłosów z wykorzystaniem przedmiotów. Zabawa ruchowa rzutna „Stop! Podaj piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 1, 2, 7, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem wiersza D. Laszczyk Kiedy przyjdzie Mikołaj – doskonalenie umiejęt-
ności aktywnego słuchania tekstu literackiego, kształtowanie umiejętności wypowiedzi na podany temat na podstawie
wysłuchanego tekstu i własnych doświadczeń, poznanie postaci Mikołaja i tradycji związanych z obdarowywaniem
prezentami, wzbogacanie słownictwa. Wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 46. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Mikołaj” – kształto-
wanie umiejętności wykorzystywania różnych materiałów do tworzenia pracy plastycznej, doskonalenie sprawności ma-
nualnych, doskonalenie umiejętności klejenia i łączenia elementów.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu i z wykorzystaniem sanek. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, cier-
pliwe oczekiwanie na swoją kolej. Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Dzisiaj w koło bawmy się wesoło”. N. zaprasza dzieci do koła i mówi: Teraz nasza zabawa się zaczyna
i prawa ręka witać kolegę z lewej strony rozpoczyna. Dzieci po kolei witają się z osobą stojącą obok. Gdy uścisk dojdzie do pierw-
szego dziecka, N. mówi: Zabawa dalej niech się toczy, w ruch idą nasze oczy i po kolei dzieci puszczają do siebie oczko itp.
x Zabawa „Najmniejszy – największy”. Układanie worków, czapek mikołajowych od największych do najmniejszych i od-
wrotnie. Doskonalenie umiejętności określania wielkości.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Znajdź różnice”. Porównywanie 2 obrazków Mikołajów, wyszukiwanie różnic. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej.
x Zabawa „Jedzie Mikołaj”. Naśladowanie różnych odgłosów z wykorzystaniem przedmiotów, np. pocieranie gazet
(Mikołaj idzie po śniegu), potrząsanie puszkami wypełnionymi kaszą (sanie jadą po śniegu), dzwoneczki, klocki itp.
Wymyślanie własnych propozycji przez dzieci.
x Zabawa ruchowa rzutna „Stop! Podaj piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem wiersza Doroty Laszczyk Kiedy przyjdzie Mikołaj.
Temat: Poznajmy Mikołaja.