Page 158 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 158

156  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Grudzień



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Zajęcia główne    Przygotowanie do czytania i pisania – „Pada   f   rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
                  I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4  śnieg” – poznanie litery p, P drukowanej i pi-  na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, od-
                                    sanej, doskonalenie analizy sylabowej i gło-  czytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych
               PADA ŚNIEG           odczytywanie wyra zów               treści znajdujących zastosowanie w codziennej
                                                                        liter w formie napisów drukowanych dotyczące
                                    skowej wyrazów, utrwalanie kształtu litery,
                                      wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 70– 71
                                                                        aktywności (IV 4)
                                    y
                                    Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,
                                                                        (IV 18)
                                    Zestaw V                          f   dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
               Wtorek   Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Kto trafi do kosza?” – rozwijanie   f  (III 5)
                                                                          bawi się, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
                                      celności
                  I 5; III 5; IV 18
                                    y  obserwacje „Szukamy Pani Zimy” – do-  f   uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje
                                                                        różne formy ruchu (I 5, 8, 9)
                                      strzeganie zmian w przyrodzie
                                    y  zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?”
                  Aktywność poranna   y  wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 72  f   posługuje się ołówkiem (I 7)
                                      r
                  i popołudniowa    y  ysowanie gwiazdek po śladzie – ćwiczenie   f   wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
                  I 5, 6, 7, 8, 9; III 5;    koordynacji wzrokowo-ruchowej  języka mówionego, posługuje się językiem pol-
                  IV 2, 8, 11, 12, 14, 18  y  ćwiczenia poranne – Zestaw VIII  skim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób
                                    y  zabawa na rozwijanie zmysłu dotyku i węchu   dorosłych (IV 2)
                                      – „Smakołyki dla zwierząt”      f   eksperymentuje dźwiękami, rozwijając swoją
                                    y  ćwiczenia percepcji wzrokowej – rozpozna-  wyobraźnię muzyczną; słucha muzyki (IV 7)
                                      wanie i nazywanie figur geometrycznych  f   wykonuje eksperymenty graficzne (IV 8, 11)
                                    y  zabawa ruchowa rzutna „Stop! Podaj piłkę”  f   rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
                                                                        na skutek zabawy i spontanicznych odkryć (IV 4)
                  Zajęcia główne    Zajęcia przyrodnicze – „Przysmaki ptaków” –   f   podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
                  I 5; III 5; IV 4, 5, 7, 9,  z wykorzystaniem opowiadania M. Kownac-  (IV 19)
                  18, 19            kiej Czyja jest jarzębina? – rozwijanie zainte-  f   klasyfikuje elementy (IV 12)
                                    resowań przyrodniczych, poznanie nazw
               PTAKI ZIMĄ           i wyglądu wybra nych gatunków ptaków i ro-  f   określa  kierunki  i  położenie przedmiotów
                                                                        w przestrzeni (IV 14)
                                    ślin, bogacenie słownictwa, doskonalenie
                                                                          posługuje się pojęciami dotyczącymi życia roślin
                                                                      f
                                    umiejętności czytania
                                                                        i zwierząt w środowisku przyrodniczym (IV 18)
                                    y  wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 73  f   inicjuje zabawy konstrukcyjne (I 6)
               Środa                Zajęcia umuzykalniające – „W świątecznym   f   czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy
                                    nastroju z pastorałką W lichej stajni” – utrwala-
                                                                        (IV 9)
                                    nie pastorałki W lichej stajni        odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach
                                    y  zabawy rytmiczne doskonalące umiejętność   f  rozwiązuje zagadki (IV 5)
                                      gry na instrumentach perkusyjnych. Uwrażli-    eksperymentuje rytmem, dźwiękami i ruchem,
                                      wianie na rejestry brzmieniowe (wysoko,   f
                                      nisko, średnio), rozwijanie poczucia rytmu  śpiewa pastorałkę (IV 7)
                                                                      f   współdziała z dziećmi w zabawie (III 5)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa ruchowa „Celuj w tarczę” – rozwija-  f   uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje
                  I 5; III 5          nie umiejętności rzutu do celu    różne formy ruchu (I 5, 8, 9)
                                    y  zabawa „Zgadnij, gdzie się ukryłem?” – roz-
                                      wijanie umiejętności orientacji i określa nia
                                      kierunku – prawa/lewa strona
                                    y  zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu
                                      terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa
                  Aktywność poranna   y  zabawa oddechowa „Kto zdmuchnie więcej?”   f   wykazuje sprawność ciała i koordynację w stop-
                                      – integracja grupy, ćwiczenia oddechowe,
                                                                        niu pozwalającym na rozpoczęcie systematycz-
               MRÓZ NA SZYBIE  I 5, 8, 9; III 5;    y  wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 74  f   przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy,
                  i popołudniowa
                                                                        nej nauki czynności złożonych, takich jak czyta-
                                      ćwiczenia w liczeniu
                                                                        nie i pisanie (I 9)
                  IV 8, 15, 18
                                      ćwiczenia poranne – Zestaw VIII
                                    y
                                                                        posługuje się liczebnikami głównymi (IV 15)
                                      zabawa „Tak czy nie?” – utrwalanie wiado-
                                    y
                                      mości o zimie
                                                                        przyrodniczych (IV 18)
                                    y  zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem”  f   posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
                                                                          wykonuje eksperymenty graficzne (IV 8)
               Czwartek   Zajęcia główne  Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – „Mróz na   f   wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
                                                                      f
                                    szybie” – zapo znanie dzieci ze zjawiskiem za-
                  I 5, 8, 9; III 5;
                                                                        za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca,
                                    marzania wody i z techniką plastyczną, rozwi-
                  IV 1, 8, 15, 18
                                    ja nie wyobraźni, poznanie właściwości kredy  impresji plastycznych (IV 1)
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163