Page 158 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 158
156 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia główne Przygotowanie do czytania i pisania – „Pada f rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
I 5, 8, 9; III 5; IV 2, 4 śnieg” – poznanie litery p, P drukowanej i pi- na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, od-
sanej, doskonalenie analizy sylabowej i gło- czytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych
PADA ŚNIEG odczytywanie wyra zów treści znajdujących zastosowanie w codziennej
liter w formie napisów drukowanych dotyczące
skowej wyrazów, utrwalanie kształtu litery,
wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 70– 71
aktywności (IV 4)
y
Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,
(IV 18)
Zestaw V f dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
Wtorek Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Kto trafi do kosza?” – rozwijanie f (III 5)
bawi się, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
celności
I 5; III 5; IV 18
y obserwacje „Szukamy Pani Zimy” – do- f uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje
różne formy ruchu (I 5, 8, 9)
strzeganie zmian w przyrodzie
y zabawa ruchowa skoczna „Kto wyżej?”
Aktywność poranna y wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 72 f posługuje się ołówkiem (I 7)
r
i popołudniowa y ysowanie gwiazdek po śladzie – ćwiczenie f wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
I 5, 6, 7, 8, 9; III 5; koordynacji wzrokowo-ruchowej języka mówionego, posługuje się językiem pol-
IV 2, 8, 11, 12, 14, 18 y ćwiczenia poranne – Zestaw VIII skim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób
y zabawa na rozwijanie zmysłu dotyku i węchu dorosłych (IV 2)
– „Smakołyki dla zwierząt” f eksperymentuje dźwiękami, rozwijając swoją
y ćwiczenia percepcji wzrokowej – rozpozna- wyobraźnię muzyczną; słucha muzyki (IV 7)
wanie i nazywanie figur geometrycznych f wykonuje eksperymenty graficzne (IV 8, 11)
y zabawa ruchowa rzutna „Stop! Podaj piłkę” f rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane
na skutek zabawy i spontanicznych odkryć (IV 4)
Zajęcia główne Zajęcia przyrodnicze – „Przysmaki ptaków” – f podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
I 5; III 5; IV 4, 5, 7, 9, z wykorzystaniem opowiadania M. Kownac- (IV 19)
18, 19 kiej Czyja jest jarzębina? – rozwijanie zainte- f klasyfikuje elementy (IV 12)
resowań przyrodniczych, poznanie nazw
PTAKI ZIMĄ i wyglądu wybra nych gatunków ptaków i ro- f określa kierunki i położenie przedmiotów
w przestrzeni (IV 14)
ślin, bogacenie słownictwa, doskonalenie
posługuje się pojęciami dotyczącymi życia roślin
f
umiejętności czytania
i zwierząt w środowisku przyrodniczym (IV 18)
y wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 73 f inicjuje zabawy konstrukcyjne (I 6)
Środa Zajęcia umuzykalniające – „W świątecznym f czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy
nastroju z pastorałką W lichej stajni” – utrwala-
(IV 9)
nie pastorałki W lichej stajni odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach
y zabawy rytmiczne doskonalące umiejętność f rozwiązuje zagadki (IV 5)
gry na instrumentach perkusyjnych. Uwrażli- eksperymentuje rytmem, dźwiękami i ruchem,
wianie na rejestry brzmieniowe (wysoko, f
nisko, średnio), rozwijanie poczucia rytmu śpiewa pastorałkę (IV 7)
f współdziała z dziećmi w zabawie (III 5)
Zajęcia w ogrodzie y zabawa ruchowa „Celuj w tarczę” – rozwija- f uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje
I 5; III 5 nie umiejętności rzutu do celu różne formy ruchu (I 5, 8, 9)
y zabawa „Zgadnij, gdzie się ukryłem?” – roz-
wijanie umiejętności orientacji i określa nia
kierunku – prawa/lewa strona
y zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu
terenowego z zachowaniem bezpieczeństwa
Aktywność poranna y zabawa oddechowa „Kto zdmuchnie więcej?” f wykazuje sprawność ciała i koordynację w stop-
– integracja grupy, ćwiczenia oddechowe,
niu pozwalającym na rozpoczęcie systematycz-
MRÓZ NA SZYBIE I 5, 8, 9; III 5; y wykonywanie ćwiczeń w KP2, s. 74 f przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy,
i popołudniowa
nej nauki czynności złożonych, takich jak czyta-
ćwiczenia w liczeniu
nie i pisanie (I 9)
IV 8, 15, 18
ćwiczenia poranne – Zestaw VIII
y
posługuje się liczebnikami głównymi (IV 15)
zabawa „Tak czy nie?” – utrwalanie wiado-
y
mości o zimie
przyrodniczych (IV 18)
y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem” f posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
wykonuje eksperymenty graficzne (IV 8)
Czwartek Zajęcia główne Zajęcia przyrodniczo-plastyczne – „Mróz na f wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
f
szybie” – zapo znanie dzieci ze zjawiskiem za-
I 5, 8, 9; III 5;
za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca,
marzania wody i z techniką plastyczną, rozwi-
IV 1, 8, 15, 18
ja nie wyobraźni, poznanie właściwości kredy impresji plastycznych (IV 1)