Page 160 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 160

158  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Grudzień



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Zajęcia główne    Zajęcia  z  wykorzystaniem  wiersza  I.  Rup     f   wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliż-
                  I 5, 8, 9; II 1, 2, 6, 9;    Wigilia – wzmacnianie więzi emocjonalnej   f   wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
                                                                        szego otoczenia (II 9)
               IDĄ ŚWIĘTA           poznanie świątecznych tradycji i zwyczajów   znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą
                                    z rodziną w czasie Świąt Bożego Narodzenia,
                  III 5; IV 1, 2, 8
                                                                        komunikatów pozawerbalnych: impresji pla-
                                    – Wigilia, ubieranie choinki, opłatek, Mikołaj,
                                                                        stycznych (IV 1, 8)
                                    pierwsza gwizdka, śpiewanie kolęd
                                    Zajęcia plastyczne – „Kartki świąteczne” – zapoz-  f   uczestniczy w zabawach ruchowych, wykazuje
               Poniedziałek   Zajęcia w ogrodzie  świątecznych, pobudzanie inwencji twórczej  f   przestrzega zasad bezpieczeństwa (III 5)
                                                                        się sprawnością ciała (I 5, 8, 9)
                                    nanie dzieci z jedną z form składania życzeń
                                      zabawy dowolne na śniegu z wykorzysta-
                                    y
                  I 5, 8, 9; III 5
                                      niem sprzętów
                                    y  zabawa w berka kucanego – doskonalenie
                                      refleksu
                  Aktywność poranna   y  praca z obrazkiem – „Choinki w lesie” –    f   poszerza zasób słownictwa i wzbogaca wiedzę
                  i popołudniowa      zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami   o otaczającym świecie (IV 2)
                  I 5; III 5;         poszczególnych drzew iglastych. Rozwijanie   f   eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami
                  IV 1, 2, 15, 18     postaw proekologicznych           i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzycz-
                                                                        ną (IV 7)
                                    y  lepienie z masy solnej ozdób choinkowych  f   posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
               PRZEDŚWIĄTECZNE PORZĄDKI  Zajęcia główne  y  wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 78  f   potrafi współdziałać w czasie zabawy (III 5)
                                      ćwiczenia poranne – Zestaw IX
                                    y
                                      zabawa „Szukaj pary!” – utrwalenie pozna-
                                                                        przyrodniczych (IV 18)
                                    y
                                      nych cyfr, ćwiczenie w ustalaniu wyniku
                                                                          przelicza elementy (IV 15)
                                      dodawania
                                                                      f
                                                                          wyraża swoje rozumienie świata w sposób poza-
                                                                      f
                                                                        werbalnych (IV1)
                                      zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na
                                    y
                                                                          wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
                                      czworakach.”
                                                                      f
                                                                        znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomo-
                                    Praca z obrazkiem – „Przedświąteczne porząd-
                                                                        cą języka mówionego (IV 2)
                                    ki” – (KP2, s. 80) – wdrażanie dzieci do po-
                  I 5; III 5, 6, 7;
                                    magania w pracach domowych, utrwalenie
                  IV 1, 5, 7, 9, 15, 19
                                                                        nazywa symbole i znaki znajdujące się w otocze-
                                    wiadomo ści o urządzeniach elektrycznych   f   czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy,
                                                                        niu, wyjaśnia ich znaczenie (IV 9)
               Wtorek               wykorzystywanych w gospodarstwie domowym,   f   podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
                                    o zasadach bezpieczeństwa podczas ich obsługi
                                                                        – korzysta z technologii (IV 19)
                                      wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 79
                                    y
                                    Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,   f   bawi się, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
                                    Zestaw VI                           (III 5, 6, 7)
                                                                      f   uczestniczy w zabawach ruchowych, z przybo-
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Śniegowe budowle”      rami lub bez nich (I 5)
                  I 5; III 5        y  celowanie śnieżkami do wyznaczonego celu
                  Aktywność poranna   y  malowanie farbami ozdób choinkowych   f   wyraża ekspresję twórczą podczas czynności
                  i popołudniowa      z masy solnej                     konstrukcyjnych i zabawy (IV 11)
                  I 5, 7, 8, 9; III 5;    y  zabawa „Zapamiętaj kolor” – doskonalenie   f   klasyfikuje przedmioty (IV 12)
                  IV 1, 2, 4, 8, 12   pamięci wzrokowej, utrwalenie nazw kolorów  f   wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
                                                                        języka mówionego oraz czynności pozawerbal-
                                      r
                                    y  ysowanie gwiazdek – KP2, s. 81  f   używa chwyt pisarskiego (I 7)
               PIERNICZKI NA CHOINKĘ  y  ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem po-  f   kreśli wybrane litery (IV 8)
                                      ćwiczenia poranne – Zestaw IX
                                                                        nych (IV 1, 2)
                                    y
                                      zabawa ruchowa „Niezwykły piec do pier-
                                    y
                                      ników”
                                                                          czyta wyrazy (IV 4)
                                                                      f
                                      znanych liter
                                                                          czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy
                                                                      f
                                      szukanie różnic na obrazkach – KP2, s. 82
                                                                        (IV 9)
                                    y
                                                                          szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla nie-
                                      zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
                                                                        wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników
                                    Zajęcia kulinarne – „Pierniczki na choinkę” –
                  Zajęcia główne    y  „Duża orbita, mała orbitka”    f  go emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie,
                                                                        (II 7, 8)
               Środa   I 5, 8, 9; II 7, 8; III 5;   stwarzanie okazji do samodzielnego badania   f   odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach
                                    produktów spożywczych oraz eksperymento-
                  IV 5, 7, 9, 11, 19
                                    wania z mieszaniem ich i łączeniem, nawiązy-  z przedszkola (IV 5)
                                    wanie do  dawnych zwyczajów  bożonaro-  f   podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
                                    dzeniowych związanych z  dekoro waniem   (IV 19)
                                    choinki własnoręcznie wykonanymi ozdobami  f   uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje róż-
                                                                        ne formy ruchu: bieżne, rzutne, skoczne (I 5, 8, 9)
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165