Page 160 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 160
158 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia główne Zajęcia z wykorzystaniem wiersza I. Rup f wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliż-
I 5, 8, 9; II 1, 2, 6, 9; Wigilia – wzmacnianie więzi emocjonalnej f wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
szego otoczenia (II 9)
IDĄ ŚWIĘTA poznanie świątecznych tradycji i zwyczajów znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą
z rodziną w czasie Świąt Bożego Narodzenia,
III 5; IV 1, 2, 8
komunikatów pozawerbalnych: impresji pla-
– Wigilia, ubieranie choinki, opłatek, Mikołaj,
stycznych (IV 1, 8)
pierwsza gwizdka, śpiewanie kolęd
Zajęcia plastyczne – „Kartki świąteczne” – zapoz- f uczestniczy w zabawach ruchowych, wykazuje
Poniedziałek Zajęcia w ogrodzie świątecznych, pobudzanie inwencji twórczej f przestrzega zasad bezpieczeństwa (III 5)
się sprawnością ciała (I 5, 8, 9)
nanie dzieci z jedną z form składania życzeń
zabawy dowolne na śniegu z wykorzysta-
y
I 5, 8, 9; III 5
niem sprzętów
y zabawa w berka kucanego – doskonalenie
refleksu
Aktywność poranna y praca z obrazkiem – „Choinki w lesie” – f poszerza zasób słownictwa i wzbogaca wiedzę
i popołudniowa zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami o otaczającym świecie (IV 2)
I 5; III 5; poszczególnych drzew iglastych. Rozwijanie f eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami
IV 1, 2, 15, 18 postaw proekologicznych i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzycz-
ną (IV 7)
y lepienie z masy solnej ozdób choinkowych f posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk
PRZEDŚWIĄTECZNE PORZĄDKI Zajęcia główne y wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 78 f potrafi współdziałać w czasie zabawy (III 5)
ćwiczenia poranne – Zestaw IX
y
zabawa „Szukaj pary!” – utrwalenie pozna-
przyrodniczych (IV 18)
y
nych cyfr, ćwiczenie w ustalaniu wyniku
przelicza elementy (IV 15)
dodawania
f
wyraża swoje rozumienie świata w sposób poza-
f
werbalnych (IV1)
zabawa ruchowa na czworakach „Slalom na
y
wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
czworakach.”
f
znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomo-
Praca z obrazkiem – „Przedświąteczne porząd-
cą języka mówionego (IV 2)
ki” – (KP2, s. 80) – wdrażanie dzieci do po-
I 5; III 5, 6, 7;
magania w pracach domowych, utrwalenie
IV 1, 5, 7, 9, 15, 19
nazywa symbole i znaki znajdujące się w otocze-
wiadomo ści o urządzeniach elektrycznych f czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy,
niu, wyjaśnia ich znaczenie (IV 9)
Wtorek wykorzystywanych w gospodarstwie domowym, f podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
o zasadach bezpieczeństwa podczas ich obsługi
– korzysta z technologii (IV 19)
wykonywanie ćwiczenia w KP2, s. 79
y
Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, f bawi się, przestrzegając zasad bezpieczeństwa
Zestaw VI (III 5, 6, 7)
f uczestniczy w zabawach ruchowych, z przybo-
Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Śniegowe budowle” rami lub bez nich (I 5)
I 5; III 5 y celowanie śnieżkami do wyznaczonego celu
Aktywność poranna y malowanie farbami ozdób choinkowych f wyraża ekspresję twórczą podczas czynności
i popołudniowa z masy solnej konstrukcyjnych i zabawy (IV 11)
I 5, 7, 8, 9; III 5; y zabawa „Zapamiętaj kolor” – doskonalenie f klasyfikuje przedmioty (IV 12)
IV 1, 2, 4, 8, 12 pamięci wzrokowej, utrwalenie nazw kolorów f wyraża swoje rozumienie świata za pomocą
języka mówionego oraz czynności pozawerbal-
r
y ysowanie gwiazdek – KP2, s. 81 f używa chwyt pisarskiego (I 7)
PIERNICZKI NA CHOINKĘ y ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem po- f kreśli wybrane litery (IV 8)
ćwiczenia poranne – Zestaw IX
nych (IV 1, 2)
y
zabawa ruchowa „Niezwykły piec do pier-
y
ników”
czyta wyrazy (IV 4)
f
znanych liter
czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy
f
szukanie różnic na obrazkach – KP2, s. 82
(IV 9)
y
szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla nie-
zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników
Zajęcia kulinarne – „Pierniczki na choinkę” –
Zajęcia główne y „Duża orbita, mała orbitka” f go emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie,
(II 7, 8)
Środa I 5, 8, 9; II 7, 8; III 5; stwarzanie okazji do samodzielnego badania f odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach
produktów spożywczych oraz eksperymento-
IV 5, 7, 9, 11, 19
wania z mieszaniem ich i łączeniem, nawiązy- z przedszkola (IV 5)
wanie do dawnych zwyczajów bożonaro- f podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
dzeniowych związanych z dekoro waniem (IV 19)
choinki własnoręcznie wykonanymi ozdobami f uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje róż-
ne formy ruchu: bieżne, rzutne, skoczne (I 5, 8, 9)