Page 19 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 19
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
WRZESIEŃ
TYDZIEŃ 1 Moje przedszkole
Poniedziałek temat: Wspominamy wakacje
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Poznajmy się”. Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przed-
szkola oraz znaczkami identyfikacyjnymi. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. Zapoznanie z Kartami pracy z pakietu Nowa
Trampolina sześciolatka. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 2*. Zabawa równoważna „Przejście po kamieniach”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 5, 7; III 2, 5; IV 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania mowy – „Spotkanie z Trampolinkiem”. Swobodne wypowiedzi
dzieci na temat listu Trampolinka. Zabawa ruchowa „Morze – góry”, reagowanie na sygnały. ▶ 2. Zajęcia plastyczne
– „Trampolinek”. Wykonanie Trampolinka z KA, k. 1.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 3, 5, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Mały – duży”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego, omówienie zasad bezpieczeń-
stwa podczas zabaw.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Poznajmy się”. Powitanie oraz poznanie imion członków grupy. Zabawę rozpoczyna jedno z dzieci:
głośno mówi swoje imię, np. Marek, wskazując na inne dziecko. Z kolei ono wskazuje na Marka, głośno powtarza jego
imię i wymienia swoje, np. Kasia, i wskazuje na trzecie dziecko. Kolejne dziecko powtarza poprzednie imiona (Marek,
Kasia), dodaje swoje imię i wskazuje na czwarte dziecko. Zabawę przerywamy po przystąpieniu do zabawy piątego dziecka
lub wtedy, kiedy widać trudności w powtarzaniu wielu imion. Potem rozpoczynamy ją od nowa.
x Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkola oraz znaczkami identyfikacyjnymi. Rozpoznawanie znaczka identyfi-
kacyjnego wśród innych symboli, poznanie zasad korzystania z pomieszczeń.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zapoznanie z Kartami pracy z pakietu Nowa Trampolina sześciolatka. Prezentacja ilustracji na wewnętrznej stronie skrzy-
dełka, omówienie wewnętrznej strony okładki. N. wyjaśnia dzieciom, że wewnętrzna strona okładki będzie służyć do
utrwalania zdobytych informacji, będzie podsumowaniem, czego nauczyły się dzieci, korzystając z każdej części Kart
pracy. Będzie okazją do tego, aby dziecko kolejny raz zetknęło się z wprowadzonym materiałem. Ciekawym podsumo-
waniem będzie wyszukanie poznanych liter i cyfr, a liczenie i kolorowanie wybranych obrazków sprawi im dużo radości.
Są to ćwiczenia kształtujące spostrzegawczość, koncentrację, umiejętność skupiania uwagi na słowach N.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 2. Szukanie różnic na obrazkach, łączenie wzorów z odpowiednimi półkami.
x Zabawa równoważna „Przejście po kamieniach”. N. rozkłada na podłodze w pewnej odległości od siebie kamienie senso-
ryczne, antypoślizgowe podkładki lub gazety. Dzieci przeskakują z kamienia na kamień. Dziecko, które nie stanie
dokładnie na kamieniu, wraca na koniec rzędu i rozpoczyna wędrówkę od początku.
* Propozycja zapisu w dzienniku – tekst wyróżniony szarym tłem.