Page 28 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 28
26 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Imiona” z wykorzystaniem wizytówek, znaczenie wielkiej litery. Dzieci siedzą w kręgu, N. przygotował wizy-
tówki z imionami dzieci i pyta: Kto potrafi odczytać swoje imię? Chętne dzieci podchodzą i odczytują swoje imię. Zabierają
wizytówki. Chętne dziecko odczytuje pozostałe imiona i wręcza dzieciom wizytówki. N. mówi: Przyjrzyjcie się uważnie
napisom. Zapisane imiona składają się z liter. Litery mogą być wielkie lub małe. Pokażcie, która litera w waszym imieniu
jest wielka, a która – mała. Czy na początku każdego imienia jest wielka litera, czy mała? Imię jest własnością każdego
człowieka, jest bardzo ważne, czasami niepowtarzalne w grupie, dlatego na początku imienia jest zawsze wielka litera.
Zapoznanie z obrazem graficznym imienia, ćwiczenie analizy wzrokowej, poznanie znaczenia wielkiej litery na początku
wyrazu. N. prosi, by każde z dzieci ozdobiło w dowolny sposób swoją wizytówkę.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 12. Rysowanie szlacków po śladzie. Łączenie w pary dzieci, które mają się wspólnie bawić.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie kostki z emocjami – wypychanie siatki sześcianu, sklejanie jej. Gdy kostka będzie gotowa dzieci nazywają
emocje, które są na niej przedstawione – KA, k. 2.
x „Moje imię” – kolorowanie pierwszej litery swojego imienia. N. rozkłada na podłodze szablony wielkich liter, a dzieci
(niektóre z pomocą N.) kolejno wybierają pierwszą literę swojego imienia i przechodzą do stolików.
x Zabawa równoważna „Przejście przez kładkę” – dzieci przechodzą po ławeczce gimnastycznej, stawiając stopę za stopą,
ręce mają skierowane w bok (N. asekuruje mniej sprawne dzieci) – ćwiczenie zmysłu równowagi.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: wiersz Hanny Łochockiej Ona i ja.
Cele:
kształtowanie życzliwego stosunku do innych
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
b
ogacenie słownictwa
r
ozwijanie wyobraźni
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: nagranie dowolnej muzyki na CD.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej Ona i ja.
Ona i ja
Ona ma czarne Ona rozsądnie Ona chce śpiewać, Więc co wspólnego
brwi i warkoczyk, zawsze coś powie, rozmawiać, czytać, jest między nami?
ja rudą grzywkę, a o mnie mówią, a ja bym w piłkę Chyba to, żeśmy
niebieskie oczy . że mam pstro w głowie . grała i kwita! przyjaciółkami .
Hanna Łochocka
2. Rozmowa na temat: Czym różnią się dziewczynki opisane w wierszu? W czym są do siebie podobne? Kogo możemy nazwać
przyjacielem?
3. Zabawa „Mój najlepszy kolega z przedszkola jest…” – każde dziecko kolejno kończy zdanie, mówiąc pozytywne słowa
o swoim przyjacielu czy przyjaciółce. Pozostałe dzieci zgadują, kim jest przedstawiona osoba.
4. N. ponownie recytuje wiersz. Dzieci odgrywają scenki dramowe na podstawie tekstu wiersza. Naśladowanie ruchem
czynności opisanych w wierszu, np. gra w piłkę, śpiewanie, czytanie książki.
5. Zabawa ruchowa „Ja i ty”. Dzieci są podzielone na dwie równe grupy. Jedna grupa porusza się w rytm dowolnej muzyki
nagranej na CD. Na przerwę w muzyce dzieci wybierają dziecko z drugiej grupy i podają sobie prawą rękę. Potem
następuje zmiana.