Page 49 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 49
TYDZIEŃ 4 • Lecą liście kolorowe • 47
x Wylepianie plasteliną litery O.
x Zabawa skoczna „Zawody stóp” – rzuty połączone z ćwiczeniem stóp (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: wiersz Danuty Gellnerowej Żołędzie.
Cele:
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
wzbogacanie o informacje na dany temat
r
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie logicznego myślenia
r
ozwijanie sprawności ruchowej.
Pomoce: tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat charakterystycznych cech jesieni.
2. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Żołędzie.
Żołędzie
Chodzę i zbieram żołędzie . Na nich będzie
A co z tych żołędzi będzie? żołędziowa uczta z żołędzi .
Będzie żołędziowy król Nie wiem tylko komu
i królowa, smakować będzie?
dziewczynka żołędziowa, Może dzikom,
żołędziowe talerze, półmiski, gdyby przyszły tu z lasu,
żołędziowe kubki i miski . ale dziki pewnie
nie mają czasu .
Danuta Gellnerowa
3. Wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. N. zadaje pytania, np.: Czego szuka bohater wiersza? Jak myślicie, kim on
może być? Do czego potrzebne są mu żołędzie? Co wy byście zrobili z żołędzi? Jakie zwierzęta jedzą żołędzie? Jakie dary
jesieni można jeszcze wykorzystać do zrobienia ludzików?
4. Zabawa ruchowa „W parku”. Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa to dzieci – drzewa stoją nieruchomo.
Dzieci z drugiej grupy swobodnie biegają, a na głośny sygnał tamburyna, zatrzymują się przy wybranym drzewie.
Potem następuje zmiana.
5. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 40–41. Rozpoznawanie i łączenie liści i owoców drzew. Rysowanie po śladzie bez
odrywania ręki. Rysowanie po śladzie konturów liścia dębu i kolorowanie. Wyszukiwanie w szufladzie Trampolinka
ludzików z kasztanów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Spotkanie z Fryderykiem Chopinem.
Cele:
r
ozwijanie zainteresowania muzyką poważną
doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
doskonalenie poczucia rytmu
wrażliwianie na zmiany tempa
u
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania muzyki.
Pomoce: nagranie Mazurka F. Chopina (CD), nagranie skocznej muzyki, plansze z rysunkami przedstawiającymi
budowę utworu, instrumenty perkusyjne: grzechotki, trójkąty, talerze, małe dzwoneczki, bębenek.