Page 50 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 50
48 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci siedzą wspólnie z N. w kole. Każde kolejno wymyśla gesty lub gestodźwięki (klaskanie, pstrykanie itp.)
podkreślające zrytmizowane słowa: Dzień dobry, witam was. Pozostałe dzieci powtarzają powitanie.
2. Zabawa „Deszcz i kałuże”. Dzieci poruszają się po całej sali przy akompaniamencie skocznej muzyki. Gdy N. zatrzyma
muzykę, dzieci też się zatrzymują. N. zaczyna grać na bębenku. Gdy będzie grał w wolnym tempie, dzieci wykonują du-
że kroki, jakby chciały ominąć kałuże. Gdy N. zagra szybkie, drobne wartości rytmiczne, dzieci unoszą ręce do góry
i powoli je opuszczają, naśladując spadające krople deszczu.
3. Zapoznanie z Mazurkiem F. Chopina. N. prezentuje dzieciom nagranie F. Chopina Mazurek (CD). Przeprowadza z dziećmi
rozmowę na temat utworu: Jaki był charakter utworu? Czy muzyka była w takim samym tempie i nastroju? W którym
miejscu utworu zmieniła się muzyka? Który rysunek najlepiej pasuje do budowy utworu?
Zadaniem dzieci jest rozróżnienie trzyczęściowej budowy utworu, gdzie część trzecia jest podobna do części pierwszej.
4. Instrumentacja Mazurka F. Chopina. N. dzieli dzieci na 4 grupy instrumentalne: grzechotki, trójkąty,
tale rze oraz małe dzwoneczki. Dzieci siadają przed N. w grupach instrumentalnych i uczą się instrumentacji
Mazurka.
Legenda:
– grzechotka – trójkąt – talerze – dzwoneczek
Mazurek F. Chopina
00’00–00’01 – wykonanie tremolo (szybkie poruszanie instrumentem w powietrzu) na grzechotce
00’01–00’02 – uderzenie metalową pałeczką w trójkąt
00’03–00’04 – analogicznie jak 00’00–00’02
00’05–00’06 – wykonanie tremolo na grzechotce
00’07–00’10 – trzykrotne uderzenie metalową pałeczką w trójkąt, zaznaczając początek taktu w muzyce
00’11–00’22 – analogicznie jak 00’00–00’10
00’23–00’32 – czterokrotne uderzenie talerzem o talerz podkreślające akcenty w muzyce
00’33–00’45 – analogicznie jak 00’00–00’10