Page 50 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 50

48  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          Przebieg zajęć:
          1.  Powitanie. Dzieci siedzą wspólnie z N. w kole. Każde kolejno wymyśla gesty lub gestodźwięki (klaskanie, pstrykanie itp.)
            podkreślające zrytmizowane słowa: Dzień dobry, witam was. Pozostałe dzieci powtarzają powitanie.
          2.  Zabawa „Deszcz i kałuże”. Dzieci poruszają się po całej sali przy akompaniamencie skocznej muzyki. Gdy N. zatrzyma
            muzykę, dzieci też się zatrzymują. N. zaczyna grać na bębenku. Gdy będzie grał w wolnym tempie, dzieci wykonują du-
            że kroki, jakby chciały ominąć kałuże. Gdy N. zagra szybkie, drobne wartości rytmiczne, dzieci unoszą ręce do góry
            i powoli je opuszczają, naśladując spadające krople deszczu.
          3.  Zapoznanie z Mazurkiem F. Chopina. N. prezentuje dzieciom nagranie F. Chopina Mazurek (CD). Przeprowadza z dziećmi
            rozmowę na temat utworu: Jaki był charakter utworu? Czy muzyka była w takim samym tempie i nastroju? W którym
            miejscu utworu zmieniła się muzyka? Który rysunek najlepiej pasuje do budowy utworu?








            Zadaniem dzieci jest rozróżnienie trzyczęściowej budowy utworu, gdzie część trzecia jest podobna do części pierwszej.
          4.  Instrumentacja  Mazurka  F. Chopina. N. dzieli dzieci na 4 grupy instrumentalne: grzechotki, trójkąty,
            tale rze oraz małe dzwoneczki. Dzieci siadają przed N. w  grupach instrumentalnych i  uczą się instrumentacji
            Mazurka.

            Legenda:

              – grzechotka             – trójkąt              – talerze             – dzwoneczek

                                                   Mazurek F. Chopina



































            00’00–00’01 – wykonanie tremolo (szybkie poruszanie instrumentem w powietrzu) na grzechotce
            00’01–00’02 – uderzenie metalową pałeczką w trójkąt
            00’03–00’04 – analogicznie jak 00’00–00’02
            00’05–00’06 – wykonanie tremolo na grzechotce
            00’07–00’10 – trzykrotne uderzenie metalową pałeczką w trójkąt, zaznaczając początek taktu w muzyce
            00’11–00’22 – analogicznie jak 00’00–00’10
            00’23–00’32 – czterokrotne uderzenie talerzem o talerz podkreślające akcenty w muzyce
            00’33–00’45 – analogicznie jak 00’00–00’10
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55