Page 51 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 51
TYDZIEŃ 4 • Lecą liście kolorowe • 49
00’46–00’49 – nie gra żaden instrument – wstęp fortepianowy do drugiej części
00’49–00’55 – tremolo na dzwoneczku
00’56–01’18 – analogicznie jak 00’00–00’22.
5. Pożegnanie. Dzieci siedzą wspólnie z N. w kole. Każde kolejno wymyśla gesty lub gestodźwięki (klaskanie, pstrykanie,
uderzanie dłonią o części ciała itp.) podkreślające zrytmizowane słowa: Do widzenia, do widzenia, żegnam was.
Pozostałe dzieci powtarzają pożegnanie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy przyrodnicze – rozpoznawanie gatunku drzewa po kształcie liścia.
x Zabawa „Nie upuść piłki” – dzieci trzymają za brzeg chusty, poruszając nią tak, aby nie spadła tocząca się po niej piłka.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego, zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Czwartek temat: Pogoda jesienią
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Taniec z czapeczką”. Zabawa w zespołach „Jaka pogoda?”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 43. Zabawa „Połącz kropki”. Zabawa orientacyjno-
-porządkowa „Duża orbita, mała orbitka”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 2, 8, 9, 12, 16, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Jesienna pogoda”. Wypowiedzi dzieci na temat jesiennej pogody. Od-
czytywanie znaków synoptycznych. Określanie pogody za pomocą znaków. Dopasowywanie ubioru do wskazanej pogody.
Słuchanie odgłosów deszczu i wiatru (CD). Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 42. ▶ 2. Zajęcia plastyczno-techniczne
– „Wiatraczek”. Umieszczenie złożonego wiatraczka na patyczku za pomocą pineski (KA, k. 5). Demonstracja wykonanych
prac, dmuchanie na wiatraczki.
Obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 9; III 5; IV 2, 7, 9, 11, 12, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Opisywanie zjawisk atmosferycznych, zabawy wiatraczkami. Skoki na skakance. Zabawa bieżna
„Berek kucany”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 2, 16, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Taniec z czapeczką”. N. włącza muzykę. Dzieci ustawione są w kręgu. N. wkłada na głowę czapecz-
kę i tańcząc, wykonuje dowolne charakterystyczne ruchy. Dzieci go naśladują. W pewnym momencie przekazuje cza-
peczkę osobie stojącej po lewej stronie. Teraz to ta osoba wymyśla jakiś ruch, a wszyscy ją naśladują. Zabawa trwa tak
długo, aż czapeczka wróci do N.
x Zabawa „Jaka pogoda?”. N. wyznacza cztery zespoły. Każdy z nich otrzymuje kopertę z pociętym na kilka części obraz-
kiem. Obrazki nawiązują do pogody typowej dla jesieni: 1) słońce, 2) słońce z chmurą, 3) pochylone drzewa pod wpły-
wem wiatru , 4) ciemna chmura i deszcz. Po ułożeniu obrazków zespoły wypowiadają się. N. podsumowuje i wyjaśnia,
że jesienią pogoda jest różna, może być ciepło i słonecznie, a też bardzo chłodno, wietrznie i deszczowo.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 43. Wyszukiwanie i zaznaczanie różnic między obrazkami.
x Zabawa „Połącz kropki”. N. rozdaje dzieciom kartki z kropkami równomiernie narysowanymi flamastrem (odstęp
między kropkami około 1 cm). Dzieci wybranym kolorem flamastra łączą kropki, tworząc wzór według własnego
pomysłu – ćwiczenie sprawności manualnej, rozwijanie wyobraźni.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Duża orbita, mała orbitka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).