Page 52 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 52
50 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Jesienna pogoda.
Cele:
u
trwalenie znajomości zjawisk atmosferycznych
r
ozumienie symboli graficznych
n
abieranie umiejętności ubierania się odpowiednio do pogody
r
ozwijanie słownictwa.
Pomoce: kartoniki ze znakami synoptycznymi, obrazki przedstawiające części ubioru, nagranie odgłosów deszczu
i wiatru z CD, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. inicjuje rozmowę: Po czym poznajemy jesień? Jaka jest pogoda jesienią? Czy oznaki pogody można zapisać? Dzieci
swobodnie się wypowiadają. N. weryfikuje ich odpowiedzi i odwołując się do ułożonych rano obrazków, przedstawia
również znaki synoptyczne.
2. „Co to jest?” – chętne dzieci (z pomocą N.) określają pogodę przedstawioną za pomocą znaków synoptycznych.
Pokazują obrazek, który najbardziej pasuje do warunków atmosferycznych panujących za oknem. Następnie N.
wskazuje wybrany znak synoptyczny i pyta dzieci, co można robić lub co one zwykle robią, gdy na dworze jest właśnie
taka aura.
3. Zabawa ruchowa „Kropelki” – poruszanie się zgodnie z natężeniem dźwięku tamburyna.
4. Zabawa „Jak się ubiorę?”. N. rozkłada przed dziećmi obrazki przedstawiające elementy ubioru (np.: szalik, płaszcz,
sweter, okulary przeciwsłoneczne, parasol, kalosze, buty sportowe, bluza, bezrękawnik). Następnie wszyscy odwracają
obrazki i mieszają je, dowolnie rozmieszczając na podłodze. Dzieci odkrywają wybrany obrazek, np. Parasol, i kładą go
pod najbardziej pasującym znakiem synoptycznym, w tym przypadku pod znakiem deszczu. Dzieci wyjaśniają swoje
wybory.
5. Słuchanie odgłosów deszczu i wiatru (CD) – rozwijanie słownictwa: mżawka, kapuśniaczek, ulewa, burza, wiaterek,
wichura, bryza, huragan, zefirek…
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 42. Rysowanie po śladzie linii – sznurków od balonów. Łączenie wiatraczka z elemen-
tami, z których został zbudowany.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Wiatraczek.
Cele:
r
ozwijanie sprawności manualnych
warzanie warunków do wspólnej zabawy
s
t
sprawnianie narządu mowy.
u
Pomoce: patyczki, pineski, nożyczki, KA.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z tematem pracy – wykonanie wiatraczka z KA, k. 5.
2. Zademonstrowanie sposobu wykonania pracy. Szablon należy wyjąć z karty, złożyć (skierować rogi do środka) i przy-
mocować do patyczka za pomocą pineski.
3. Wykonywanie prac przy stoliku.
4. Demonstracja wiatraczków i dmuchanie na nie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwowanie i opisywanie zjawisk atmosferycznych, zabawy wiatraczkami.
x Skoki na skakance z nogi na nogę, obunóż.
x Zabawa bieżna „Berek kucany”.