Page 48 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 48
46 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
3. Budowanie modelów wyrazów owoce i Ola z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski, i z niebieskich
kartoników, oznaczających spółgłoski (KA, k. 38–39).
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery o, O.
5. Układanie wyrazów owoce, Ola z liter poprzez umieszczenie litery o, O w miejscu odpowiedniej głoski w modelach
wyrazów. Umieszczenie pozostałych poznanych liter (KA, k. 40– 41).
6. Umieszczenie napisów owoce, Ola pod obrazkami. Czytanie globalne wyrazów.
7. Wymyślanie przez dzieci słów zawierających głoskę o.
8. Zabawa „Koła”. Dzieci biegają po sali. Na głośny sygnał tamburyna, tworzą dwa koła, dziewczynki i chłopcy.
9. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 36–37. Zaznaczanie litery o, O w wyrazach. Zaznaczanie w modelach wyrazów
miejsca litery o, nalepianie podpisów pod obrazkami.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje „Szukamy Pani Jesieni” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą
jesienią.
x Zabawy w piaskownicy, lepienie babek, przesypywanie piasku – poznawanie właściwości piasku, współpraca z innymi.
x Zabawa ruchowa „Żonglowanie piłeczką”, na stojąco rzucanie piłeczki w górę i chwytanie prawą ręką, lewą ręką lub
oburącz – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Środa temat: Bukiety z liści
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Ile wyrazów słyszysz?”. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 39. Ćwiczenia
poranne – Zestaw IV. Wykonywanie drzewa z KA, k. 3– 4. Wylepianie plasteliną litery O. Zabawa skoczna „Zawody stóp”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; IV 1, 2, 4, 15, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wiersz D. Gellnerowej Żołędzie. Wypowiedzi
dzieci na temat treści wiersza. Zabawa ruchowa „W parku”, reagowanie na sygnały. Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 40–41.
▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – spotkanie z F. Chopinem. Słuchanie muzyki poważnej, gra na instrumentach perkusyj-
nych, doskonalenie poczucia rytmu, uwrażliwianie na zmiany tempa.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 11; III 8, 9; IV 2, 3, 5, 7, 8, 10, 12, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy przyrodnicze – rozpoznawanie gatunku drzewa po kształcie liścia. Zabawa „Nie upuść
piłki”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Ile wyrazów słyszysz?” – dzieci opisują obrazek zdaniami dwuwyrazowymi, np. Słońce świeci. Następnie
mówią zdanie, powtarzają je wspólnie z N., określają wyraz pierwszy i drugi, liczą wyrazy w zdaniu i budują model zdania,
stosując zasadę jeden klocek to jeden wyraz – ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 39. Rysowanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się głoską o. Rysowanie
w wazonach liści – w każdym kolejnym o jeden liść więcej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonywanie drzewa – jabłoni w czterech porach roku (KA, k. 3–4). Wyjęcie elementów z kart, nacięcie i złożenie drzewa
oraz naklejenie na nie w odpowiednich miejscach: kwiatków, jabłek (niedojrzałych i czerwonych) i płatków śniegu.